strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”, Tarnw-Mocice, 27.08-30.09.2011, kurator: Dawid Radziszewski, www.tarnow1000.pl

Zemsta prowincjonalnego postmodernisty
„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”
Przemysaw Choda
W 1927 roku rozpoczto pod Tarnowem budow Pastwowej Fabryki Zwizkw Azotowych. Byo to jedno z najwikszych przedsiwzi rodzimego przemysu w midzywojniu. Wraz z nimi powstaway Mocice, wczeniej samodzielne osiedle, obecnie jedna z dzielnic miasta. Wystawa „Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci” otwiera oczy na specyfik podupadajcego dzi, prowincjonalnego modernizmu. Patronem caego przedsiwzicia jest Jan Guszak Dagarama, tarnowski architekt-wizjoner. W dniu otwarcia wystawy odsonito tablic upamitniajc Dagaram, autorstwa Rafaa Bujnowskiego. Obiekt posiada sta temperatur 37,5 stopni Celsjusza, oznaczajc stan podgorczkowy, ktry w kontekcie biografii architekta symbolizowa ma jednoczenie twrczy zapa oraz schizofreni artysty.Projekt zakada rwnowano dzie twrcw wspczesnych (niektre stan si staym elementem krajobrazu, inne wystpiy tu tylko gocinnie) z architektur zastan, posiadajc histori bogat w pokady inspirujcych narracji (niektre z nich przeledzi mona byo na wystawie „ycie codzienne w Mocicach w latach 1927-1939” w tarnowskim BWA). O ile odkrywanie splotw czcych histori i architektur Mocic bywa fascynujce, o tyle odkrywanie doklejonych do dzie wspczesnych nieco mniej.

Katarzyna Przezwaska, „Fontanna”, instalacja, fot. Mateusz Sadowski, dziki uprzejmoci BWA w Tarnowie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym