strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Tarnów. 1000 lat nowoczesności”, Tarnów-Mościce, 27.08-30.09.2011, kurator: Dawid Radziszewski, www.tarnow1000.pl

Zemsta prowincjonalnego postmodernisty
„Tarnów. 1000 lat nowoczesności”
Przemysław Chodań
W 1927 roku rozpoczęto pod Tarnowem budowę Państwowej Fabryki Związków Azotowych. Było to jedno z największych przedsięwzięć rodzimego przemysłu w międzywojniu. Wraz z nimi powstawały Mościce, wcześniej samodzielne osiedle, obecnie jedna z dzielnic miasta. Wystawa „Tarnów. 1000 lat nowoczesności” otwiera oczy na specyfikę podupadającego dziś, prowincjonalnego modernizmu. Patronem całego przedsięwzięcia jest Jan Głuszak Dagarama, tarnowski architekt-wizjoner. W dniu otwarcia wystawy odsłonięto tablicę upamiętniającą Dagaramę, autorstwa Rafała Bujnowskiego. Obiekt posiada stałą temperaturę 37,5 stopni Celsjusza, oznaczającą stan podgorączkowy, który w kontekście biografii architekta symbolizować ma jednocześnie twórczy zapał oraz schizofrenię artysty.Projekt zakładał równoważność dzieł twórców współczesnych (niektóre staną się stałym elementem krajobrazu, inne wystąpiły tu tylko gościnnie) z architekturą zastaną, posiadającą historię bogatą w pokłady inspirujących narracji (niektóre z nich prześledzić można było na wystawie „Życie codzienne w Mościcach w latach 1927-1939” w tarnowskim BWA). O ile odkrywanie splotów łączących historię i architekturę Mościc bywa fascynujące, o tyle odkrywanie doklejonych doń dzieł współczesnych nieco mniej.

Katarzyna Przezwańska, „Fontanna”, instalacja, fot. Mateusz Sadowski, dzięki uprzejmości BWA w Tarnowie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym