strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”, Tarnw-Mocice, 27.08-30.09.2011, kurator: Dawid Radziszewski, www.tarnow1000.pl

Zemsta prowincjonalnego postmodernisty
„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”
Przemysaw Choda
W 1927 roku rozpoczto pod Tarnowem budow Pastwowej Fabryki Zwizkw Azotowych. Byo to jedno z najwikszych przedsiwzi rodzimego przemysu w midzywojniu. Wraz z nimi powstaway Mocice, wczeniej samodzielne osiedle, obecnie jedna z dzielnic miasta. Wystawa „Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci” otwiera oczy na specyfik podupadajcego dzi, prowincjonalnego modernizmu. Patronem caego przedsiwzicia jest Jan Guszak Dagarama, tarnowski architekt-wizjoner. W dniu otwarcia wystawy odsonito tablic upamitniajc Dagaram, autorstwa Rafaa Bujnowskiego. Obiekt posiada sta temperatur 37,5 stopni Celsjusza, oznaczajc stan podgorczkowy, ktry w kontekcie biografii architekta symbolizowa ma jednoczenie twrczy zapa oraz schizofreni artysty.Projekt zakada rwnowano dzie twrcw wspczesnych (niektre stan si staym elementem krajobrazu, inne wystpiy tu tylko gocinnie) z architektur zastan, posiadajc histori bogat w pokady inspirujcych narracji (niektre z nich przeledzi mona byo na wystawie „ycie codzienne w Mocicach w latach 1927-1939” w tarnowskim BWA). O ile odkrywanie splotw czcych histori i architektur Mocic bywa fascynujce, o tyle odkrywanie doklejonych do dzie wspczesnych nieco mniej.

Katarzyna Przezwaska, „Fontanna”, instalacja, fot. Mateusz Sadowski, dziki uprzejmoci BWA w Tarnowie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym