strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”, Tarnw-Mocice, 27.08-30.09.2011, kurator: Dawid Radziszewski, www.tarnow1000.pl

Zemsta prowincjonalnego postmodernisty
„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”
Przemysaw Choda
W 1927 roku rozpoczto pod Tarnowem budow Pastwowej Fabryki Zwizkw Azotowych. Byo to jedno z najwikszych przedsiwzi rodzimego przemysu w midzywojniu. Wraz z nimi powstaway Mocice, wczeniej samodzielne osiedle, obecnie jedna z dzielnic miasta. Wystawa „Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci” otwiera oczy na specyfik podupadajcego dzi, prowincjonalnego modernizmu. Patronem caego przedsiwzicia jest Jan Guszak Dagarama, tarnowski architekt-wizjoner. W dniu otwarcia wystawy odsonito tablic upamitniajc Dagaram, autorstwa Rafaa Bujnowskiego. Obiekt posiada sta temperatur 37,5 stopni Celsjusza, oznaczajc stan podgorczkowy, ktry w kontekcie biografii architekta symbolizowa ma jednoczenie twrczy zapa oraz schizofreni artysty.Projekt zakada rwnowano dzie twrcw wspczesnych (niektre stan si staym elementem krajobrazu, inne wystpiy tu tylko gocinnie) z architektur zastan, posiadajc histori bogat w pokady inspirujcych narracji (niektre z nich przeledzi mona byo na wystawie „ycie codzienne w Mocicach w latach 1927-1939” w tarnowskim BWA). O ile odkrywanie splotw czcych histori i architektur Mocic bywa fascynujce, o tyle odkrywanie doklejonych do dzie wspczesnych nieco mniej.

Katarzyna Przezwaska, „Fontanna”, instalacja, fot. Mateusz Sadowski, dziki uprzejmoci BWA w Tarnowie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym