strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”, Tarnw-Mocice, 27.08-30.09.2011, kurator: Dawid Radziszewski, www.tarnow1000.pl

Zemsta prowincjonalnego postmodernisty
„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”
Przemysaw Choda
W 1927 roku rozpoczto pod Tarnowem budow Pastwowej Fabryki Zwizkw Azotowych. Byo to jedno z najwikszych przedsiwzi rodzimego przemysu w midzywojniu. Wraz z nimi powstaway Mocice, wczeniej samodzielne osiedle, obecnie jedna z dzielnic miasta. Wystawa „Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci” otwiera oczy na specyfik podupadajcego dzi, prowincjonalnego modernizmu. Patronem caego przedsiwzicia jest Jan Guszak Dagarama, tarnowski architekt-wizjoner. W dniu otwarcia wystawy odsonito tablic upamitniajc Dagaram, autorstwa Rafaa Bujnowskiego. Obiekt posiada sta temperatur 37,5 stopni Celsjusza, oznaczajc stan podgorczkowy, ktry w kontekcie biografii architekta symbolizowa ma jednoczenie twrczy zapa oraz schizofreni artysty.Projekt zakada rwnowano dzie twrcw wspczesnych (niektre stan si staym elementem krajobrazu, inne wystpiy tu tylko gocinnie) z architektur zastan, posiadajc histori bogat w pokady inspirujcych narracji (niektre z nich przeledzi mona byo na wystawie „ycie codzienne w Mocicach w latach 1927-1939” w tarnowskim BWA). O ile odkrywanie splotw czcych histori i architektur Mocic bywa fascynujce, o tyle odkrywanie doklejonych do dzie wspczesnych nieco mniej.

Katarzyna Przezwaska, „Fontanna”, instalacja, fot. Mateusz Sadowski, dziki uprzejmoci BWA w Tarnowie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym