strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”, Tarnw-Mocice, 27.08-30.09.2011, kurator: Dawid Radziszewski, www.tarnow1000.pl

Zemsta prowincjonalnego postmodernisty
„Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci”
Przemysaw Choda
W 1927 roku rozpoczto pod Tarnowem budow Pastwowej Fabryki Zwizkw Azotowych. Byo to jedno z najwikszych przedsiwzi rodzimego przemysu w midzywojniu. Wraz z nimi powstaway Mocice, wczeniej samodzielne osiedle, obecnie jedna z dzielnic miasta. Wystawa „Tarnw. 1000 lat nowoczesnoci” otwiera oczy na specyfik podupadajcego dzi, prowincjonalnego modernizmu. Patronem caego przedsiwzicia jest Jan Guszak Dagarama, tarnowski architekt-wizjoner. W dniu otwarcia wystawy odsonito tablic upamitniajc Dagaram, autorstwa Rafaa Bujnowskiego. Obiekt posiada sta temperatur 37,5 stopni Celsjusza, oznaczajc stan podgorczkowy, ktry w kontekcie biografii architekta symbolizowa ma jednoczenie twrczy zapa oraz schizofreni artysty.Projekt zakada rwnowano dzie twrcw wspczesnych (niektre stan si staym elementem krajobrazu, inne wystpiy tu tylko gocinnie) z architektur zastan, posiadajc histori bogat w pokady inspirujcych narracji (niektre z nich przeledzi mona byo na wystawie „ycie codzienne w Mocicach w latach 1927-1939” w tarnowskim BWA). O ile odkrywanie splotw czcych histori i architektur Mocic bywa fascynujce, o tyle odkrywanie doklejonych do dzie wspczesnych nieco mniej.

Katarzyna Przezwaska, „Fontanna”, instalacja, fot. Mateusz Sadowski, dziki uprzejmoci BWA w Tarnowie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym