strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

\"Two Asias, Two Europes\", Szanghai Duolun Museum of Moder Art, The House, 04.11 do 28.12.2005 r. \"East Wind - West Wind\", Hi-Shanghai Creative Zone, 04.11 do 06.11.2005 r.

Przemysaw Jdrowski
Dwie Azje, dwie Europy, jeden Szanghaj
Wystawy „Two Asias, Two Europes” i „East Wind – West Wind” w Szanghaju pokazay wspczesn sztuk – ulegajc chiskiemu genius loci – jako swoisty paradoks. Jako budowanie granic, ktre znosz podziay. Jako sposb na jednoczesne okrelenie rnic i wydobycie cech wsplnych. By moe dlatego artyci, ktrzy wyroli w odmiennie rnych systemach wartoci, s wzgldem siebie „kompatybilni” i cho inaczej stawiaj akcenty, udowadniaj, e mwi jednym jzykiem. Przychodzcych z rnych stron, mimo rnej historycznej pamici i odmiennej wraliwoci, wspczesnych artystw z Azji i Europy spaja czno z globaln codziennoci – polityczny, ekonomiczny i spoeczny kontekst ich prac. Wzajemnej asymilacji kultur sprzyja brak form typowo tradycyjnych, a nawet wyranych do nich odniesie. W pracach artystw z Azji trudno byo odnale elementy wyrafinowanej, materialnej spucizny Wschodu, a po stronie europejskiej nie byo nawet ladu obrazu na ptnie – artefaktu zachodniej sztuki.

Konrad Kuzyszyn, „Pokon”, instalacja multimedialna, 2005 r. („Two Asias, Two Europes”). Fot. P. Jdrowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym