strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

\"Two Asias, Two Europes\", Szanghai Duolun Museum of Moder Art, The House, 04.11 do 28.12.2005 r. \"East Wind - West Wind\", Hi-Shanghai Creative Zone, 04.11 do 06.11.2005 r.

Przemysaw Jdrowski
Dwie Azje, dwie Europy, jeden Szanghaj
Wystawy „Two Asias, Two Europes” i „East Wind – West Wind” w Szanghaju pokazay wspczesn sztuk – ulegajc chiskiemu genius loci – jako swoisty paradoks. Jako budowanie granic, ktre znosz podziay. Jako sposb na jednoczesne okrelenie rnic i wydobycie cech wsplnych. By moe dlatego artyci, ktrzy wyroli w odmiennie rnych systemach wartoci, s wzgldem siebie „kompatybilni” i cho inaczej stawiaj akcenty, udowadniaj, e mwi jednym jzykiem. Przychodzcych z rnych stron, mimo rnej historycznej pamici i odmiennej wraliwoci, wspczesnych artystw z Azji i Europy spaja czno z globaln codziennoci – polityczny, ekonomiczny i spoeczny kontekst ich prac. Wzajemnej asymilacji kultur sprzyja brak form typowo tradycyjnych, a nawet wyranych do nich odniesie. W pracach artystw z Azji trudno byo odnale elementy wyrafinowanej, materialnej spucizny Wschodu, a po stronie europejskiej nie byo nawet ladu obrazu na ptnie – artefaktu zachodniej sztuki.

Konrad Kuzyszyn, „Pokon”, instalacja multimedialna, 2005 r. („Two Asias, Two Europes”). Fot. P. Jdrowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym