strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

\"Two Asias, Two Europes\", Szanghai Duolun Museum of Moder Art, The House, 04.11 do 28.12.2005 r. \"East Wind - West Wind\", Hi-Shanghai Creative Zone, 04.11 do 06.11.2005 r.

Przemysaw Jdrowski
Dwie Azje, dwie Europy, jeden Szanghaj
Wystawy „Two Asias, Two Europes” i „East Wind – West Wind” w Szanghaju pokazay wspczesn sztuk – ulegajc chiskiemu genius loci – jako swoisty paradoks. Jako budowanie granic, ktre znosz podziay. Jako sposb na jednoczesne okrelenie rnic i wydobycie cech wsplnych. By moe dlatego artyci, ktrzy wyroli w odmiennie rnych systemach wartoci, s wzgldem siebie „kompatybilni” i cho inaczej stawiaj akcenty, udowadniaj, e mwi jednym jzykiem. Przychodzcych z rnych stron, mimo rnej historycznej pamici i odmiennej wraliwoci, wspczesnych artystw z Azji i Europy spaja czno z globaln codziennoci – polityczny, ekonomiczny i spoeczny kontekst ich prac. Wzajemnej asymilacji kultur sprzyja brak form typowo tradycyjnych, a nawet wyranych do nich odniesie. W pracach artystw z Azji trudno byo odnale elementy wyrafinowanej, materialnej spucizny Wschodu, a po stronie europejskiej nie byo nawet ladu obrazu na ptnie – artefaktu zachodniej sztuki.

Konrad Kuzyszyn, „Pokon”, instalacja multimedialna, 2005 r. („Two Asias, Two Europes”). Fot. P. Jdrowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym