strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

\"Two Asias, Two Europes\", Szanghai Duolun Museum of Moder Art, The House, 04.11 do 28.12.2005 r. \"East Wind - West Wind\", Hi-Shanghai Creative Zone, 04.11 do 06.11.2005 r.

Przemysław Jędrowski
Dwie Azje, dwie Europy, jeden Szanghaj
Wystawy „Two Asias, Two Europes” i „East Wind – West Wind” w Szanghaju pokazały współczesną sztukę – ulegając chińskiemu genius loci – jako swoisty paradoks. Jako budowanie granic, które znoszą podziały. Jako sposób na jednoczesne określenie różnic i wydobycie cech wspólnych. Być może dlatego artyści, którzy wyrośli w odmiennie różnych systemach wartości, są względem siebie „kompatybilni” i choć inaczej stawiają akcenty, udowadniają, że mówią jednym językiem. Przychodzących z różnych stron, mimo różnej historycznej pamięci i odmiennej wrażliwości, współczesnych artystów z Azji i Europy spaja łączność z globalną codziennością – polityczny, ekonomiczny i społeczny kontekst ich prac. Wzajemnej asymilacji kultur sprzyjał brak form typowo tradycyjnych, a nawet wyraźnych do nich odniesień. W pracach artystów z Azji trudno było odnaleźć elementy wyrafinowanej, materialnej spuścizny Wschodu, a po stronie europejskiej nie było nawet śladu obrazu na płótnie – artefaktu zachodniej sztuki.

Konrad Kuzyszyn, „Pokłon”, instalacja multimedialna, 2005 r. („Two Asias, Two Europes”). Fot. P. Jędrowski

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym