strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

\"Two Asias, Two Europes\", Szanghai Duolun Museum of Moder Art, The House, 04.11 do 28.12.2005 r. \"East Wind - West Wind\", Hi-Shanghai Creative Zone, 04.11 do 06.11.2005 r.

Przemysaw Jdrowski
Dwie Azje, dwie Europy, jeden Szanghaj
Wystawy „Two Asias, Two Europes” i „East Wind – West Wind” w Szanghaju pokazay wspczesn sztuk – ulegajc chiskiemu genius loci – jako swoisty paradoks. Jako budowanie granic, ktre znosz podziay. Jako sposb na jednoczesne okrelenie rnic i wydobycie cech wsplnych. By moe dlatego artyci, ktrzy wyroli w odmiennie rnych systemach wartoci, s wzgldem siebie „kompatybilni” i cho inaczej stawiaj akcenty, udowadniaj, e mwi jednym jzykiem. Przychodzcych z rnych stron, mimo rnej historycznej pamici i odmiennej wraliwoci, wspczesnych artystw z Azji i Europy spaja czno z globaln codziennoci – polityczny, ekonomiczny i spoeczny kontekst ich prac. Wzajemnej asymilacji kultur sprzyja brak form typowo tradycyjnych, a nawet wyranych do nich odniesie. W pracach artystw z Azji trudno byo odnale elementy wyrafinowanej, materialnej spucizny Wschodu, a po stronie europejskiej nie byo nawet ladu obrazu na ptnie – artefaktu zachodniej sztuki.

Konrad Kuzyszyn, „Pokon”, instalacja multimedialna, 2005 r. („Two Asias, Two Europes”). Fot. P. Jdrowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym