strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Dan Holdsworth, \"Blackout\", Galeria Fotografii pf, Pozna, 8.03-10.04.2011

To jest to
"Blackout" Dana Holdswortha
Micha Haake
Tworzenie obrazu przez zamian pozytywu w negatyw grozi tym, e osunie si on w trywialno. Jeeli prace Holdswortha tego unikaj, to nie dlatego, jak sdz, e przeobraziy islandzki krajobraz w bliski ksiycowemu. Pejza tamtejszy jest sam w sobie na tyle pusty (i dziki temu okrelany jako ksiycowy: „Energia z lodowca”, „Rzeczpospolita” z 24 wrzenia 2003), e dodatkowa operacja majca na celu takie upodobnienie byaby jaow tautologi. Ale te nie dlatego, e t drog wirtualnie przywracaj islandzkiemu lodowcowi naturaln biel. Cho w znacznej mierze, zwaszcza w niszych partiach, jest on zszarzay, to im wyej, tym staje si bielszy, a w szczytach byszczcy. Powoanie relacji „ciemne niebo – jasne gry” wydaje mi si odpowiedzi na wyzwanie, jakie rzuciy powstae z zainteresowania tego rodzaju kontrastem dawne fotografie gr, a wrd nich przywoane wyej, sawne alpejskie pejzae Bissona, ktre, cho pozytywowe, operuj kontrastem pokrytych niegiem zboczy i silnie zachmurzonego nieba.

Dan Holdsworth, „Blackout”, 2010, © Dan Holdsworth, dziki uprzejmoci Galerii Fotografii pf w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym