strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Particolare. Sztuka, ktra wznieca niepokj”, Palazzo Donà, Galeria Fundacji Signum, Wenecja, 4.06-26.11.2011

„Nie bdzie dziury w niebie, jeli pjdziesz tyem”
Wystawa „Particolare” w Palazzo Donà w Wenecji
Kasia Boratyn
W 1974 roku woski artysta Giovanni Anselmo, jeden z przedstawicieli nurtu znanego jako „sztuka uboga”, zaprezentowa w warszawskiej Galerii Foksal instalacj zatytuowan „Particolare” (z woskiego: szczeg, detal). Sowo „particolare” wywietlane byo na rnych powierzchniach, na przykad na cianie, lub w taki sposb, aby pojawiao si na krtki moment na przechodzcych widzach: na ich ubraniach lub wysunitej doni. Anselmo pragn zwrci uwag na pojedyncze komponenty rzeczywistoci, na ich wyjtkowo oraz wzajemne uzupenianie si. Wtek ten sta si lejtmotywem wystawy „Particolare. Sztuka, ktra wznieca niepokj” w weneckim Palazzo Donà Fundacji Signum. Kuratorzy ekspozycji, Andrzej Turowski oraz Grzegorz Musia, stworzyli rodzaj przegldu sztuki podejmujcej zagadnienia polityczne zwizane z demokracj, stawiajc pytanie, czym ona jest.

Giovanni Anselmo, „Particolare”, 1972, fot. Marc Domage, dziki uprzejmoci Galerie Marian Goodman, Paris, Archivio Anselmo, Torino, materiay prasowe Fundacji Signum

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym