strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

„Particolare. Sztuka, ktra wznieca niepokj”, Palazzo Donà, Galeria Fundacji Signum, Wenecja, 4.06-26.11.2011

„Nie bdzie dziury w niebie, jeli pjdziesz tyem”
Wystawa „Particolare” w Palazzo Donà w Wenecji
Kasia Boratyn
W 1974 roku woski artysta Giovanni Anselmo, jeden z przedstawicieli nurtu znanego jako „sztuka uboga”, zaprezentowa w warszawskiej Galerii Foksal instalacj zatytuowan „Particolare” (z woskiego: szczeg, detal). Sowo „particolare” wywietlane byo na rnych powierzchniach, na przykad na cianie, lub w taki sposb, aby pojawiao si na krtki moment na przechodzcych widzach: na ich ubraniach lub wysunitej doni. Anselmo pragn zwrci uwag na pojedyncze komponenty rzeczywistoci, na ich wyjtkowo oraz wzajemne uzupenianie si. Wtek ten sta si lejtmotywem wystawy „Particolare. Sztuka, ktra wznieca niepokj” w weneckim Palazzo Donà Fundacji Signum. Kuratorzy ekspozycji, Andrzej Turowski oraz Grzegorz Musia, stworzyli rodzaj przegldu sztuki podejmujcej zagadnienia polityczne zwizane z demokracj, stawiajc pytanie, czym ona jest.

Giovanni Anselmo, „Particolare”, 1972, fot. Marc Domage, dziki uprzejmoci Galerie Marian Goodman, Paris, Archivio Anselmo, Torino, materiay prasowe Fundacji Signum

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym