strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Particolare. Sztuka, ktra wznieca niepokj”, Palazzo Donà, Galeria Fundacji Signum, Wenecja, 4.06-26.11.2011

„Nie bdzie dziury w niebie, jeli pjdziesz tyem”
Wystawa „Particolare” w Palazzo Donà w Wenecji
Kasia Boratyn
W 1974 roku woski artysta Giovanni Anselmo, jeden z przedstawicieli nurtu znanego jako „sztuka uboga”, zaprezentowa w warszawskiej Galerii Foksal instalacj zatytuowan „Particolare” (z woskiego: szczeg, detal). Sowo „particolare” wywietlane byo na rnych powierzchniach, na przykad na cianie, lub w taki sposb, aby pojawiao si na krtki moment na przechodzcych widzach: na ich ubraniach lub wysunitej doni. Anselmo pragn zwrci uwag na pojedyncze komponenty rzeczywistoci, na ich wyjtkowo oraz wzajemne uzupenianie si. Wtek ten sta si lejtmotywem wystawy „Particolare. Sztuka, ktra wznieca niepokj” w weneckim Palazzo Donà Fundacji Signum. Kuratorzy ekspozycji, Andrzej Turowski oraz Grzegorz Musia, stworzyli rodzaj przegldu sztuki podejmujcej zagadnienia polityczne zwizane z demokracj, stawiajc pytanie, czym ona jest.

Giovanni Anselmo, „Particolare”, 1972, fot. Marc Domage, dziki uprzejmoci Galerie Marian Goodman, Paris, Archivio Anselmo, Torino, materiay prasowe Fundacji Signum

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym