strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Particolare. Sztuka, która wznieca niepokój”, Palazzo Donà, Galeria Fundacji Signum, Wenecja, 4.06-26.11.2011

„Nie będzie dziury w niebie, jeśli pójdziesz tyłem”
Wystawa „Particolare” w Palazzo Donà w Wenecji
Kasia Boratyn
W 1974 roku włoski artysta Giovanni Anselmo, jeden z przedstawicieli nurtu znanego jako „sztuka uboga”, zaprezentował w warszawskiej Galerii Foksal instalację zatytułowaną „Particolare” (z włoskiego: szczegół, detal). Słowo „particolare” wyświetlane było na różnych powierzchniach, na przykład na ścianie, lub w taki sposób, aby pojawiało się na krótki moment na przechodzących widzach: na ich ubraniach lub wysuniętej dłoni. Anselmo pragnął zwrócić uwagę na pojedyncze komponenty rzeczywistości, na ich wyjątkowość oraz wzajemne uzupełnianie się. Wątek ten stał się lejtmotywem wystawy „Particolare. Sztuka, która wznieca niepokój” w weneckim Palazzo Donà Fundacji Signum. Kuratorzy ekspozycji, Andrzej Turowski oraz Grzegorz Musiał, stworzyli rodzaj przeglądu sztuki podejmującej zagadnienia polityczne związane z demokracją, stawiając pytanie, czym ona jest.

Giovanni Anselmo, „Particolare”, 1972, fot. Marc Domage, dzięki uprzejmości Galerie Marian Goodman, Paris, Archivio Anselmo, Torino, materiały prasowe Fundacji Signum

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym