strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Europejski Festiwal Malarstwa Monumentalnego Monumental Art, Gdask Zaspa, 4-15.07.2011; Art Moves Festival, Toru, wrzesie/padziernik 2011, termin nadsyania prac: 20.07.2011

Spoeczne murale i refleksyjne billboardy
Street art > Gdask i Toru
Justyna Ryczek
Gdask buduje sta galeri murali, trwa wizytwk miasta; w Toruniu sztuka jest tymczasowa, efemeryczna, ale konsekwentnie realizowana pozostawia trway lad wrd odbiorcw. Gdask wykorzystuje swoj histori i wsptworzy mit wolnego miasta, Toru skupia si na wspczesnej kulturze, miao wchodzc w polemik z ni i wiadomie wsptworzy kultur ulicy. Oba projekty nie wykorzystuj jedynie atrakcyjnoci wystawienniczej miast, ale w sposb zdecydowany pracuj na jego specyfice, stanowic przykady pozytywnego uczestniczenia artystw w grze o miasto, wsptworzenia jego obrazu i zabierania gosu w sprawach publicznych.

Mariusz Waras, mural na ul. Pilotw 12 na Zaspie w Gdasku, 2009, fot. Adam Korzeniewski (www.adamkorzeniewski.com), materiay prasowe Monumental Art

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym