strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Europejski Festiwal Malarstwa Monumentalnego Monumental Art, Gdask Zaspa, 4-15.07.2011; Art Moves Festival, Toru, wrzesie/padziernik 2011, termin nadsyania prac: 20.07.2011

Spoeczne murale i refleksyjne billboardy
Street art > Gdask i Toru
Justyna Ryczek
Gdask buduje sta galeri murali, trwa wizytwk miasta; w Toruniu sztuka jest tymczasowa, efemeryczna, ale konsekwentnie realizowana pozostawia trway lad wrd odbiorcw. Gdask wykorzystuje swoj histori i wsptworzy mit wolnego miasta, Toru skupia si na wspczesnej kulturze, miao wchodzc w polemik z ni i wiadomie wsptworzy kultur ulicy. Oba projekty nie wykorzystuj jedynie atrakcyjnoci wystawienniczej miast, ale w sposb zdecydowany pracuj na jego specyfice, stanowic przykady pozytywnego uczestniczenia artystw w grze o miasto, wsptworzenia jego obrazu i zabierania gosu w sprawach publicznych.

Mariusz Waras, mural na ul. Pilotw 12 na Zaspie w Gdasku, 2009, fot. Adam Korzeniewski (www.adamkorzeniewski.com), materiay prasowe Monumental Art

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym