strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Europejski Festiwal Malarstwa Monumentalnego Monumental Art, Gdańsk Zaspa, 4-15.07.2011; Art Moves Festival, Toruń, wrzesień/październik 2011, termin nadsyłania prac: 20.07.2011

Społeczne murale i refleksyjne billboardy
Street art > Gdańsk i Toruń
Justyna Ryczek
Gdańsk buduje stałą galerię murali, trwałą wizytówkę miasta; w Toruniu sztuka jest tymczasowa, efemeryczna, ale konsekwentnie realizowana pozostawia trwały ślad wśród odbiorców. Gdańsk wykorzystuje swoją historię i współtworzy mit wolnego miasta, Toruń skupia się na współczesnej kulturze, śmiało wchodząc w polemikę z nią i świadomie współtworzy kulturę ulicy. Oba projekty nie wykorzystują jedynie atrakcyjności wystawienniczej miast, ale w sposób zdecydowany pracują na jego specyfice, stanowiąc przykłady pozytywnego uczestniczenia artystów w grze o miasto, współtworzenia jego obrazu i zabierania głosu w sprawach publicznych.

Mariusz Waras, mural na ul. Pilotów 12 na Zaspie w Gdańsku, 2009, fot. Adam Korzeniewski (www.adamkorzeniewski.com), materiały prasowe Monumental Art

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym