strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Kusownicy”, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 13.05-12.06.2011

Za sztuka
„Kusownicy” w poznaskim Arsenale
Sabina Czajkowska
Dziwnie. Ale tak, jakby kto tylko delikatnie podsun wtpliwo, gdzie co przestawi w taki sposb, e trudno zauway, co waciwie jest nie tak, co zgrzyta. Nie straszno, nie, ale jednak niespokojnie. Lubi takie wystawy, gdzie czuj podskrnie pewne prdy, sztuka wywouje emocje, ktrych rda racjonalnie czsto nie jestem w stanie uzasadni. I nie czytam ich jak prozy, ale jako tak nieregularnie, doznaj chwytajc podpowiedzi i wyczuwajc sensy nie do koca racjonalnie. Lubi wystawy, gdzie zwizki rodz si ze zderze, z braku cigoci, z pomini, luk, z powtrze czy nagromadze. Z niedopowiedze. Gdzie na schodach, na samym pocztku napotykam zwj, takie jakby gniazdko uwite z drutu kolczastego. Nawet nie wiem, czyja to (i czy faktycznie) praca, bo podpisu nie dostrzegam, ale wietnie odzwierciedla rodzaj dozna, ktre wywouj dziea na wystawie – ich dwuznaczno albo wrcz wzajemnie wykluczajce si cechy zaciekawiaj, podobnie jak odpychajcy i pocigajcy zarazem charakter.

Olaf Brzeski, „Dobry pocztek”, instalacja site specific, 2011, fot. materiay prasowe Galerii Miejskiej Arsena

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym