strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Jenny Holzer”, galeria Art Stations / Dziedziniec Sztuki, Stary Browar, Pozna, 8.04-31.08.2011, projekcje: 8 i 9.04.2011

Sowa
Jenny Holzer w Poznaniu
Magdalena Moskalewicz
Jenny Holzer mwi tylko tyle, ile chce powiedzie. Jest to o tyle istotne, e artystka od samego pocztku swojej twrczoci (czyli od koca lat 70.) operuje sowem: hasami umieszczanymi na ulicznych plakatach; sloganami – niczym z reklam – wywietlanymi na komercyjnych nonikach; wierszami projektowanymi za pomoc technologii Xenon na budynki. Te prace – zapisywane przez ni sowa i zdania w formie aforyzmw czy truizmw – czsto miay charakter politycznej interwencji, zalenej od danego kontekstu. Tym bardziej zaskakujce, e Jenny Holzer, zapytana na spotkaniu odbywajcym si przy okazji jej wystawy w Poznaniu, co sdzi o akcji grupy The Krasnals przeprowadzonej podczas otwarcia, odpowiedziaa: „To wy mi o tym opowiedzcie”. Dzie wczeniej, podczas projekcji wierszy Wisawy Szymborskiej na fasadzie Starego Browaru, Krasnale rozrzucili ulotki z wierszem poetki z lat 50., w ktrym wychwala ona Stalina, pytajc przy okazji, czy Szymborska jest wielk poetk, czy moe raczej komunistyczn wini. Nie chodzi teraz jednak o jako samej tej interwencji, a fakt wyminicia pytania przez Jenny Holzer. T sam Holzer, ktra niegdy przemykaa noc po ulicach Nowego Jorku, rozwieszajc nielegalne plakaty, i ktr – jak si wydaje – tego typu interwencja powinna interesowa w najwyszym stopniu.

Jenny Holzer, „For Poznan”, 2011, projekcja wietlna, ratusz, Pozna, tekst: Wisawa Szymborska, „Koniec i pocztek”, za zgod autora. © 2011 Jenny Holzer, czonek Artists Rights Society (ARS), NY, fot. Bartek Buko, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym