strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Jenny Holzer”, galeria Art Stations / Dziedziniec Sztuki, Stary Browar, Poznań, 8.04-31.08.2011, projekcje: 8 i 9.04.2011

Słowa
Jenny Holzer w Poznaniu
Magdalena Moskalewicz
Jenny Holzer mówi tylko tyle, ile chce powiedzieć. Jest to o tyle istotne, że artystka od samego początku swojej twórczości (czyli od końca lat 70.) operuje słowem: hasłami umieszczanymi na ulicznych plakatach; sloganami – niczym z reklam – wyświetlanymi na komercyjnych nośnikach; wierszami projektowanymi za pomocą technologii Xenon na budynki. Te prace – zapisywane przez nią słowa i zdania w formie aforyzmów czy truizmów – często miały charakter politycznej interwencji, zależnej od danego kontekstu. Tym bardziej zaskakujące, że Jenny Holzer, zapytana na spotkaniu odbywającym się przy okazji jej wystawy w Poznaniu, co sądzi o akcji grupy The Krasnals przeprowadzonej podczas otwarcia, odpowiedziała: „To wy mi o tym opowiedzcie”. Dzień wcześniej, podczas projekcji wierszy Wisławy Szymborskiej na fasadzie Starego Browaru, Krasnale rozrzucili ulotki z wierszem poetki z lat 50., w którym wychwala ona Stalina, pytając przy okazji, czy Szymborska jest wielką poetką, czy może raczej komunistyczną świnią. Nie chodzi teraz jednak o jakość samej tej interwencji, a fakt wyminięcia pytania przez Jenny Holzer. Tę samą Holzer, która niegdyś przemykała nocą po ulicach Nowego Jorku, rozwieszając nielegalne plakaty, i którą – jak się wydaje – tego typu interwencja powinna interesować w najwyższym stopniu.

Jenny Holzer, „For Poznan”, 2011, projekcja świetlna, ratusz, Poznań, tekst: Wisława Szymborska, „Koniec i początek”, za zgodą autora. © 2011 Jenny Holzer, członek Artists Rights Society (ARS), NY, fot. Bartek Buśko, materiały prasowe Art Stations Foundation

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym