strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku

„Jenny Holzer”, galeria Art Stations / Dziedziniec Sztuki, Stary Browar, Pozna, 8.04-31.08.2011, projekcje: 8 i 9.04.2011

Sowa
Jenny Holzer w Poznaniu
Magdalena Moskalewicz
Jenny Holzer mwi tylko tyle, ile chce powiedzie. Jest to o tyle istotne, e artystka od samego pocztku swojej twrczoci (czyli od koca lat 70.) operuje sowem: hasami umieszczanymi na ulicznych plakatach; sloganami – niczym z reklam – wywietlanymi na komercyjnych nonikach; wierszami projektowanymi za pomoc technologii Xenon na budynki. Te prace – zapisywane przez ni sowa i zdania w formie aforyzmw czy truizmw – czsto miay charakter politycznej interwencji, zalenej od danego kontekstu. Tym bardziej zaskakujce, e Jenny Holzer, zapytana na spotkaniu odbywajcym si przy okazji jej wystawy w Poznaniu, co sdzi o akcji grupy The Krasnals przeprowadzonej podczas otwarcia, odpowiedziaa: „To wy mi o tym opowiedzcie”. Dzie wczeniej, podczas projekcji wierszy Wisawy Szymborskiej na fasadzie Starego Browaru, Krasnale rozrzucili ulotki z wierszem poetki z lat 50., w ktrym wychwala ona Stalina, pytajc przy okazji, czy Szymborska jest wielk poetk, czy moe raczej komunistyczn wini. Nie chodzi teraz jednak o jako samej tej interwencji, a fakt wyminicia pytania przez Jenny Holzer. T sam Holzer, ktra niegdy przemykaa noc po ulicach Nowego Jorku, rozwieszajc nielegalne plakaty, i ktr – jak si wydaje – tego typu interwencja powinna interesowa w najwyszym stopniu.

Jenny Holzer, „For Poznan”, 2011, projekcja wietlna, ratusz, Pozna, tekst: Wisawa Szymborska, „Koniec i pocztek”, za zgod autora. © 2011 Jenny Holzer, czonek Artists Rights Society (ARS), NY, fot. Bartek Buko, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym