strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Jenny Holzer”, galeria Art Stations / Dziedziniec Sztuki, Stary Browar, Pozna, 8.04-31.08.2011, projekcje: 8 i 9.04.2011

Sowa
Jenny Holzer w Poznaniu
Magdalena Moskalewicz
Jenny Holzer mwi tylko tyle, ile chce powiedzie. Jest to o tyle istotne, e artystka od samego pocztku swojej twrczoci (czyli od koca lat 70.) operuje sowem: hasami umieszczanymi na ulicznych plakatach; sloganami – niczym z reklam – wywietlanymi na komercyjnych nonikach; wierszami projektowanymi za pomoc technologii Xenon na budynki. Te prace – zapisywane przez ni sowa i zdania w formie aforyzmw czy truizmw – czsto miay charakter politycznej interwencji, zalenej od danego kontekstu. Tym bardziej zaskakujce, e Jenny Holzer, zapytana na spotkaniu odbywajcym si przy okazji jej wystawy w Poznaniu, co sdzi o akcji grupy The Krasnals przeprowadzonej podczas otwarcia, odpowiedziaa: „To wy mi o tym opowiedzcie”. Dzie wczeniej, podczas projekcji wierszy Wisawy Szymborskiej na fasadzie Starego Browaru, Krasnale rozrzucili ulotki z wierszem poetki z lat 50., w ktrym wychwala ona Stalina, pytajc przy okazji, czy Szymborska jest wielk poetk, czy moe raczej komunistyczn wini. Nie chodzi teraz jednak o jako samej tej interwencji, a fakt wyminicia pytania przez Jenny Holzer. T sam Holzer, ktra niegdy przemykaa noc po ulicach Nowego Jorku, rozwieszajc nielegalne plakaty, i ktr – jak si wydaje – tego typu interwencja powinna interesowa w najwyszym stopniu.

Jenny Holzer, „For Poznan”, 2011, projekcja wietlna, ratusz, Pozna, tekst: Wisawa Szymborska, „Koniec i pocztek”, za zgod autora. © 2011 Jenny Holzer, czonek Artists Rights Society (ARS), NY, fot. Bartek Buko, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym