strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T U W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie”: Micha Haake recenzuje wystaw „Wyspiaski”, trwajc w Muzeum Narodowym w Krakowie, Marta Marsicka przedstawia twrczo Anny Ostoi z okazji prezentacji prac artystki w Zachcie, a pokazowi „Organizatorzy ycia. De Stijl, polska awangarda i design”, zorganizowanemu w dzkim Muzeum Sztuki, przyglda si Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta w tekcie „Ksi ciemnoci” przyblia sylwetk Ricka Owensa, ekscentrycznego projektanta mody z Kalifornii. Sawomir Marzec komentuje artyku ukasza Musielaka „Zmierzch instytucji”. W najnowszym „Arteonie” take Zofia Jabonowska-Ratajska omawia wystaw „Mikrokosmos rzeczy...” w Muzeum Warszawy, w rubryce „Sztuka modych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Moniki Marchewki, a Karolina Staszak – Ewy Kozery. W cyklu „Rynek sztuki” Dorota aglewska pisze o tym, jak powinien wyglda wzorcowy dokument autentycznoci dziea i dlaczego bardzo trudno osign ten idea. Andrzej Biernacko z kolei komentuje spotkanie z Adamem Szymczykiem w warszawskiej ASP na Wydziale Zarzdzania Kultur Wizualn. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Wyspiaski, „Helenka z wazonem”, 1902, pastel, papier; 47,5 x 62,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie

„Jenny Holzer”, galeria Art Stations / Dziedziniec Sztuki, Stary Browar, Pozna, 8.04-31.08.2011, projekcje: 8 i 9.04.2011

Sowa
Jenny Holzer w Poznaniu
Magdalena Moskalewicz
Jenny Holzer mwi tylko tyle, ile chce powiedzie. Jest to o tyle istotne, e artystka od samego pocztku swojej twrczoci (czyli od koca lat 70.) operuje sowem: hasami umieszczanymi na ulicznych plakatach; sloganami – niczym z reklam – wywietlanymi na komercyjnych nonikach; wierszami projektowanymi za pomoc technologii Xenon na budynki. Te prace – zapisywane przez ni sowa i zdania w formie aforyzmw czy truizmw – czsto miay charakter politycznej interwencji, zalenej od danego kontekstu. Tym bardziej zaskakujce, e Jenny Holzer, zapytana na spotkaniu odbywajcym si przy okazji jej wystawy w Poznaniu, co sdzi o akcji grupy The Krasnals przeprowadzonej podczas otwarcia, odpowiedziaa: „To wy mi o tym opowiedzcie”. Dzie wczeniej, podczas projekcji wierszy Wisawy Szymborskiej na fasadzie Starego Browaru, Krasnale rozrzucili ulotki z wierszem poetki z lat 50., w ktrym wychwala ona Stalina, pytajc przy okazji, czy Szymborska jest wielk poetk, czy moe raczej komunistyczn wini. Nie chodzi teraz jednak o jako samej tej interwencji, a fakt wyminicia pytania przez Jenny Holzer. T sam Holzer, ktra niegdy przemykaa noc po ulicach Nowego Jorku, rozwieszajc nielegalne plakaty, i ktr – jak si wydaje – tego typu interwencja powinna interesowa w najwyszym stopniu.

Jenny Holzer, „For Poznan”, 2011, projekcja wietlna, ratusz, Pozna, tekst: Wisawa Szymborska, „Koniec i pocztek”, za zgod autora. © 2011 Jenny Holzer, czonek Artists Rights Society (ARS), NY, fot. Bartek Buko, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym