strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

\"Samowiadomy obraz\", Galeria Miejska Arsena, Pozna, 28.10 do 17.11.2005 r.

Micha Mencfel
Narcyzm obrazu
Metamalarstwo, malarstwo o malarstwie, jest sztuk obrzey; jest to nurt istniejcy na uboczu wielkich tematw sztuki, w sferze intymnej; twrczo narcystyczna, bo nie szukajca podniet zewntrznych, lecz skoncentrowana na sobie i o sobie opowiadajca. Ta sztuka nie zachwyca si jednak swoj urod, ale przyglda si sobie z uwag i krytycyzmem, dokonuje wnikliwiej autoanalizy, pyta o rudymenty, warunki i zasady swego istnienia, o status obrazu i przedstawienia. Ma ona swoj dug tradycj i swych wielkich bohaterw, Velasqueza i Courbeta, Gauguina i Malczewskiego. Jest wreszcie – jak przekonuje wystawa „Samowiadomy obraz” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, odbywajca si pod kuratorsk opiek Marty Smoliskiej-Byczuk – wanym i ciekawym zjawiskiem w pejzau polskiej sztuki wspczesnej. W ramach ekspozycji s prezentowane powstae w cigu ostatnich trzydziestu lat prace piciu artystw, Jana Berdyszaka, Tomasza Ciecierskiego, Piotra C. Kowalskiego, Kamila Kuskowskiego oraz Pawa ubowskiego, w ktrych twrczoci wyranie rysuje si w wtek autorefleksyjny.

Tomasz Ciecierski, „Zamalowywanie”, olej, ptno, 1972 r. Fot. P

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym