strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

\"Samowiadomy obraz\", Galeria Miejska Arsena, Pozna, 28.10 do 17.11.2005 r.

Micha Mencfel
Narcyzm obrazu
Metamalarstwo, malarstwo o malarstwie, jest sztuk obrzey; jest to nurt istniejcy na uboczu wielkich tematw sztuki, w sferze intymnej; twrczo narcystyczna, bo nie szukajca podniet zewntrznych, lecz skoncentrowana na sobie i o sobie opowiadajca. Ta sztuka nie zachwyca si jednak swoj urod, ale przyglda si sobie z uwag i krytycyzmem, dokonuje wnikliwiej autoanalizy, pyta o rudymenty, warunki i zasady swego istnienia, o status obrazu i przedstawienia. Ma ona swoj dug tradycj i swych wielkich bohaterw, Velasqueza i Courbeta, Gauguina i Malczewskiego. Jest wreszcie – jak przekonuje wystawa „Samowiadomy obraz” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, odbywajca si pod kuratorsk opiek Marty Smoliskiej-Byczuk – wanym i ciekawym zjawiskiem w pejzau polskiej sztuki wspczesnej. W ramach ekspozycji s prezentowane powstae w cigu ostatnich trzydziestu lat prace piciu artystw, Jana Berdyszaka, Tomasza Ciecierskiego, Piotra C. Kowalskiego, Kamila Kuskowskiego oraz Pawa ubowskiego, w ktrych twrczoci wyranie rysuje si w wtek autorefleksyjny.

Tomasz Ciecierski, „Zamalowywanie”, olej, ptno, 1972 r. Fot. P

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym