strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

\"Samoświadomy obraz\", Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 28.10 do 17.11.2005 r.

Michał Mencfel
Narcyzm obrazu
Metamalarstwo, malarstwo o malarstwie, jest sztuką obrzeży; jest to nurt istniejący na uboczu wielkich tematów sztuki, w sferze intymnej; twórczość narcystyczna, bo nie szukająca podniet zewnętrznych, lecz skoncentrowana na sobie i o sobie opowiadająca. Ta sztuka nie zachwyca się jednak swoją urodą, ale przygląda się sobie z uwagą i krytycyzmem, dokonuje wnikliwiej autoanalizy, pyta o rudymenty, warunki i zasady swego istnienia, o status obrazu i przedstawienia. Ma ona swoją długą tradycję i swych wielkich bohaterów, Velasqueza i Courbeta, Gauguina i Malczewskiego. Jest wreszcie – jak przekonuje wystawa „Samoświadomy obraz” w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał, odbywająca się pod kuratorską opieką Marty Smolińskiej-Byczuk – ważnym i ciekawym zjawiskiem w pejzażu polskiej sztuki współczesnej. W ramach ekspozycji są prezentowane powstałe w ciągu ostatnich trzydziestu lat prace pięciu artystów, Jana Berdyszaka, Tomasza Ciecierskiego, Piotra C. Kowalskiego, Kamila Kuskowskiego oraz Pawła Łubowskiego, w których twórczości wyraźnie rysuje się ów wątek autorefleksyjny.

Tomasz Ciecierski, „Zamalowywanie”, olej, płótno, 1972 r. Fot. PŁ

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym