strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?”, Muzeum Sztuki w odzi, 15.04-29.05.2011

Wsplnota, ktra odesza
„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” w MS d
Xawery Staczyk
dzkie Muzeum Sztuki prowadzi w tym roku cykl „Ekonomia daru”. W jego ramach organizowane s wystawy i projekty zwizane z darami artystw na rzecz muzeum, dziki ktrym moe si ono poszczyci znakomit kolekcj sztuki wspczesnej. W tym kontekcie jedna z czci cyklu, wystawa „Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” nabiera szczeglnego znaczenia. Chodzi tu o dar, jaki ze swoich prac midzynarodowi artyci zoyli spoeczestwu polskiemu, na rce NSZZ „Solidarno”. Z kolei zwizek w 2005 roku podarowa dziea Muzeum Sztuki w odzi, gdzie wczeniej byy zdeponowane. Wystawa jest wyrazem wdzicznoci za ten dar, symbolicznym gestem uznania muzeum wobec artystw. Jednoczenie jest te darem dla odbiorcw sztuki – zwiedzajcych. Wymiana symboliczna polega na niekoczcej si, nieustajcej cyrkulacji. Wtpliwe jednak, czy w tym przypadku zachowaa swj wity charakter, ktry w 1981 roku przyczyni si do zaistnienia spontanicznej, zjednoczonej, efemerycznej wsplnoty artystw z caego wiata i dzkich robotnikw.

Powstawanie pracy Sola Le Witta, widoczne koo – symbol nadany przez artyst odzi, padziernik 1981. Dziki uprzejmoci Ryszarda Waki, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym