strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Konstrukcja w Procesie 1981 – wspólnota, która nadeszła?”, Muzeum Sztuki w Łodzi, 15.04-29.05.2011

Wspólnota, która odeszła
„Konstrukcja w Procesie 1981 – wspólnota, która nadeszła?” w MS Łódź
Xawery Stańczyk
Łódzkie Muzeum Sztuki prowadzi w tym roku cykl „Ekonomia daru”. W jego ramach organizowane są wystawy i projekty związane z darami artystów na rzecz muzeum, dzięki którym może się ono poszczycić znakomitą kolekcją sztuki współczesnej. W tym kontekście jedna z części cyklu, wystawa „Konstrukcja w Procesie 1981 – wspólnota, która nadeszła?” nabiera szczególnego znaczenia. Chodzi tu o dar, jaki ze swoich prac międzynarodowi artyści złożyli społeczeństwu polskiemu, na ręce NSZZ „Solidarność”. Z kolei związek w 2005 roku podarował dzieła Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie wcześniej były zdeponowane. Wystawa jest wyrazem wdzięczności za ten dar, symbolicznym gestem uznania muzeum wobec artystów. Jednocześnie jest też darem dla odbiorców sztuki – zwiedzających. Wymiana symboliczna polega na niekończącej się, nieustającej cyrkulacji. Wątpliwe jednak, czy w tym przypadku zachowała swój święty charakter, który w 1981 roku przyczynił się do zaistnienia spontanicznej, zjednoczonej, efemerycznej wspólnoty artystów z całego świata i łódzkich robotników.

Powstawanie pracy Sola Le Witta, widoczne koło – symbol nadany przez artystę Łodzi, październik 1981. Dzięki uprzejmości Ryszarda Waśki, materiały prasowe Muzeum Sztuki w Łodzi

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym