strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?”, Muzeum Sztuki w odzi, 15.04-29.05.2011

Wsplnota, ktra odesza
„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” w MS d
Xawery Staczyk
dzkie Muzeum Sztuki prowadzi w tym roku cykl „Ekonomia daru”. W jego ramach organizowane s wystawy i projekty zwizane z darami artystw na rzecz muzeum, dziki ktrym moe si ono poszczyci znakomit kolekcj sztuki wspczesnej. W tym kontekcie jedna z czci cyklu, wystawa „Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” nabiera szczeglnego znaczenia. Chodzi tu o dar, jaki ze swoich prac midzynarodowi artyci zoyli spoeczestwu polskiemu, na rce NSZZ „Solidarno”. Z kolei zwizek w 2005 roku podarowa dziea Muzeum Sztuki w odzi, gdzie wczeniej byy zdeponowane. Wystawa jest wyrazem wdzicznoci za ten dar, symbolicznym gestem uznania muzeum wobec artystw. Jednoczenie jest te darem dla odbiorcw sztuki – zwiedzajcych. Wymiana symboliczna polega na niekoczcej si, nieustajcej cyrkulacji. Wtpliwe jednak, czy w tym przypadku zachowaa swj wity charakter, ktry w 1981 roku przyczyni si do zaistnienia spontanicznej, zjednoczonej, efemerycznej wsplnoty artystw z caego wiata i dzkich robotnikw.

Powstawanie pracy Sola Le Witta, widoczne koo – symbol nadany przez artyst odzi, padziernik 1981. Dziki uprzejmoci Ryszarda Waki, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym