strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?”, Muzeum Sztuki w odzi, 15.04-29.05.2011

Wsplnota, ktra odesza
„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” w MS d
Xawery Staczyk
dzkie Muzeum Sztuki prowadzi w tym roku cykl „Ekonomia daru”. W jego ramach organizowane s wystawy i projekty zwizane z darami artystw na rzecz muzeum, dziki ktrym moe si ono poszczyci znakomit kolekcj sztuki wspczesnej. W tym kontekcie jedna z czci cyklu, wystawa „Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” nabiera szczeglnego znaczenia. Chodzi tu o dar, jaki ze swoich prac midzynarodowi artyci zoyli spoeczestwu polskiemu, na rce NSZZ „Solidarno”. Z kolei zwizek w 2005 roku podarowa dziea Muzeum Sztuki w odzi, gdzie wczeniej byy zdeponowane. Wystawa jest wyrazem wdzicznoci za ten dar, symbolicznym gestem uznania muzeum wobec artystw. Jednoczenie jest te darem dla odbiorcw sztuki – zwiedzajcych. Wymiana symboliczna polega na niekoczcej si, nieustajcej cyrkulacji. Wtpliwe jednak, czy w tym przypadku zachowaa swj wity charakter, ktry w 1981 roku przyczyni si do zaistnienia spontanicznej, zjednoczonej, efemerycznej wsplnoty artystw z caego wiata i dzkich robotnikw.

Powstawanie pracy Sola Le Witta, widoczne koo – symbol nadany przez artyst odzi, padziernik 1981. Dziki uprzejmoci Ryszarda Waki, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym