strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?”, Muzeum Sztuki w odzi, 15.04-29.05.2011

Wsplnota, ktra odesza
„Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” w MS d
Xawery Staczyk
dzkie Muzeum Sztuki prowadzi w tym roku cykl „Ekonomia daru”. W jego ramach organizowane s wystawy i projekty zwizane z darami artystw na rzecz muzeum, dziki ktrym moe si ono poszczyci znakomit kolekcj sztuki wspczesnej. W tym kontekcie jedna z czci cyklu, wystawa „Konstrukcja w Procesie 1981 – wsplnota, ktra nadesza?” nabiera szczeglnego znaczenia. Chodzi tu o dar, jaki ze swoich prac midzynarodowi artyci zoyli spoeczestwu polskiemu, na rce NSZZ „Solidarno”. Z kolei zwizek w 2005 roku podarowa dziea Muzeum Sztuki w odzi, gdzie wczeniej byy zdeponowane. Wystawa jest wyrazem wdzicznoci za ten dar, symbolicznym gestem uznania muzeum wobec artystw. Jednoczenie jest te darem dla odbiorcw sztuki – zwiedzajcych. Wymiana symboliczna polega na niekoczcej si, nieustajcej cyrkulacji. Wtpliwe jednak, czy w tym przypadku zachowaa swj wity charakter, ktry w 1981 roku przyczyni si do zaistnienia spontanicznej, zjednoczonej, efemerycznej wsplnoty artystw z caego wiata i dzkich robotnikw.

Powstawanie pracy Sola Le Witta, widoczne koo – symbol nadany przez artyst odzi, padziernik 1981. Dziki uprzejmoci Ryszarda Waki, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym