strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

„Statek kosmiczny Ziemia”, CSW Znaki Czasu w Toruniu, 4.03-22.05.2011

Statek kosmiczny Ziemia
Wystawa w CSW Znaki Czasu w Toruniu
Natalia Cielak
Interdyscyplinarno, kooperacja i wzajemne uzupenianie si rnych obszarw wiedzy to zjawiska znamionujce zarwno badania naukowe, jak i studia nad wspczesn kultur. Rwnie sztuka nie unika kontaktw z innowacyjn technik, a co wicej, czsto wkracza w obszar jej kompetencji. Ukazanie paranaukowego charakteru poszukiwa wspczesnych twrcw stao si celem wystawy „Statek kosmiczny Ziemia”, zorganizowanej w CSW Znaki Czasu w Toruniu jako pierwszy projekt kierowany przez now kuratork programow placwki Dobril Denegri. Klamr spinajc koncepcj ekspozycji jest posta Buckminstera Fullera. Ten XX-wieczny amerykaski konstruktor, inynier, projektant i wynalazca, a jednoczenie czowiek obdarzony wraliwoci twrcy, z powodzeniem miaby szans zosta patronem sztuki odwoujcej si do wiedzy naukowej. Bezporednio z ksiki Fullera zaczerpnity zosta tytu wystawy, nawizujcy do koncepcji, wedug ktrej Ziemia to swoisty pojazd przemierzajcy uniwersum. Do wehikuu tego nie istnieje jednak instrukcja obsugi, umoliwiajca bezkolizyjn prac i bezpieczestwo lotu. Metafora statku kosmicznego doskonale obrazuje fakt, e rdem problemw ludzkoci, takich jak chociaby zanieczyszczenie rodowiska, zmiany klimatyczne czy wyczerpywanie si z surowcw energetycznych, jest nieznajomo praw rzdzcych funkcjonowaniem naszej planety.

Christiane Lhr, „Lwenzahnkissen”, 2009, materiay prasowe CSW Znaki Czasu w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym