strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Statek kosmiczny Ziemia”, CSW Znaki Czasu w Toruniu, 4.03-22.05.2011

Statek kosmiczny Ziemia
Wystawa w CSW Znaki Czasu w Toruniu
Natalia Cieślak
Interdyscyplinarność, kooperacja i wzajemne uzupełnianie się różnych obszarów wiedzy to zjawiska znamionujące zarówno badania naukowe, jak i studia nad współczesną kulturą. Również sztuka nie unika kontaktów z innowacyjną techniką, a co więcej, często wkracza w obszar jej kompetencji. Ukazanie paranaukowego charakteru poszukiwań współczesnych twórców stało się celem wystawy „Statek kosmiczny Ziemia”, zorganizowanej w CSW Znaki Czasu w Toruniu jako pierwszy projekt kierowany przez nową kuratorkę programową placówki Dobrilę Denegri. Klamrą spinającą koncepcję ekspozycji jest postać Buckminstera Fullera. Ten XX-wieczny amerykański konstruktor, inżynier, projektant i wynalazca, a jednocześnie człowiek obdarzony wrażliwością twórcy, z powodzeniem miałby szansę zostać patronem sztuki odwołującej się do wiedzy naukowej. Bezpośrednio z książki Fullera zaczerpnięty został tytuł wystawy, nawiązujący do koncepcji, według której Ziemia to swoisty pojazd przemierzający uniwersum. Do wehikułu tego nie istnieje jednak instrukcja obsługi, umożliwiająca bezkolizyjną pracę i bezpieczeństwo lotu. Metafora statku kosmicznego doskonale obrazuje fakt, że źródłem problemów ludzkości, takich jak chociażby zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatyczne czy wyczerpywanie się złóż surowców energetycznych, jest nieznajomość praw rządzących funkcjonowaniem naszej planety.

Christiane Löhr, „Löwenzahnkissen”, 2009, materiały prasowe CSW Znaki Czasu w Toruniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym