strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Statek kosmiczny Ziemia”, CSW Znaki Czasu w Toruniu, 4.03-22.05.2011

Statek kosmiczny Ziemia
Wystawa w CSW Znaki Czasu w Toruniu
Natalia Cielak
Interdyscyplinarno, kooperacja i wzajemne uzupenianie si rnych obszarw wiedzy to zjawiska znamionujce zarwno badania naukowe, jak i studia nad wspczesn kultur. Rwnie sztuka nie unika kontaktw z innowacyjn technik, a co wicej, czsto wkracza w obszar jej kompetencji. Ukazanie paranaukowego charakteru poszukiwa wspczesnych twrcw stao si celem wystawy „Statek kosmiczny Ziemia”, zorganizowanej w CSW Znaki Czasu w Toruniu jako pierwszy projekt kierowany przez now kuratork programow placwki Dobril Denegri. Klamr spinajc koncepcj ekspozycji jest posta Buckminstera Fullera. Ten XX-wieczny amerykaski konstruktor, inynier, projektant i wynalazca, a jednoczenie czowiek obdarzony wraliwoci twrcy, z powodzeniem miaby szans zosta patronem sztuki odwoujcej si do wiedzy naukowej. Bezporednio z ksiki Fullera zaczerpnity zosta tytu wystawy, nawizujcy do koncepcji, wedug ktrej Ziemia to swoisty pojazd przemierzajcy uniwersum. Do wehikuu tego nie istnieje jednak instrukcja obsugi, umoliwiajca bezkolizyjn prac i bezpieczestwo lotu. Metafora statku kosmicznego doskonale obrazuje fakt, e rdem problemw ludzkoci, takich jak chociaby zanieczyszczenie rodowiska, zmiany klimatyczne czy wyczerpywanie si z surowcw energetycznych, jest nieznajomo praw rzdzcych funkcjonowaniem naszej planety.

Christiane Lhr, „Lwenzahnkissen”, 2009, materiay prasowe CSW Znaki Czasu w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym