strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Statek kosmiczny Ziemia”, CSW Znaki Czasu w Toruniu, 4.03-22.05.2011

Statek kosmiczny Ziemia
Wystawa w CSW Znaki Czasu w Toruniu
Natalia Cielak
Interdyscyplinarno, kooperacja i wzajemne uzupenianie si rnych obszarw wiedzy to zjawiska znamionujce zarwno badania naukowe, jak i studia nad wspczesn kultur. Rwnie sztuka nie unika kontaktw z innowacyjn technik, a co wicej, czsto wkracza w obszar jej kompetencji. Ukazanie paranaukowego charakteru poszukiwa wspczesnych twrcw stao si celem wystawy „Statek kosmiczny Ziemia”, zorganizowanej w CSW Znaki Czasu w Toruniu jako pierwszy projekt kierowany przez now kuratork programow placwki Dobril Denegri. Klamr spinajc koncepcj ekspozycji jest posta Buckminstera Fullera. Ten XX-wieczny amerykaski konstruktor, inynier, projektant i wynalazca, a jednoczenie czowiek obdarzony wraliwoci twrcy, z powodzeniem miaby szans zosta patronem sztuki odwoujcej si do wiedzy naukowej. Bezporednio z ksiki Fullera zaczerpnity zosta tytu wystawy, nawizujcy do koncepcji, wedug ktrej Ziemia to swoisty pojazd przemierzajcy uniwersum. Do wehikuu tego nie istnieje jednak instrukcja obsugi, umoliwiajca bezkolizyjn prac i bezpieczestwo lotu. Metafora statku kosmicznego doskonale obrazuje fakt, e rdem problemw ludzkoci, takich jak chociaby zanieczyszczenie rodowiska, zmiany klimatyczne czy wyczerpywanie si z surowcw energetycznych, jest nieznajomo praw rzdzcych funkcjonowaniem naszej planety.

Christiane Lhr, „Lwenzahnkissen”, 2009, materiay prasowe CSW Znaki Czasu w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym