strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Statek kosmiczny Ziemia”, CSW Znaki Czasu w Toruniu, 4.03-22.05.2011

Statek kosmiczny Ziemia
Wystawa w CSW Znaki Czasu w Toruniu
Natalia Cielak
Interdyscyplinarno, kooperacja i wzajemne uzupenianie si rnych obszarw wiedzy to zjawiska znamionujce zarwno badania naukowe, jak i studia nad wspczesn kultur. Rwnie sztuka nie unika kontaktw z innowacyjn technik, a co wicej, czsto wkracza w obszar jej kompetencji. Ukazanie paranaukowego charakteru poszukiwa wspczesnych twrcw stao si celem wystawy „Statek kosmiczny Ziemia”, zorganizowanej w CSW Znaki Czasu w Toruniu jako pierwszy projekt kierowany przez now kuratork programow placwki Dobril Denegri. Klamr spinajc koncepcj ekspozycji jest posta Buckminstera Fullera. Ten XX-wieczny amerykaski konstruktor, inynier, projektant i wynalazca, a jednoczenie czowiek obdarzony wraliwoci twrcy, z powodzeniem miaby szans zosta patronem sztuki odwoujcej si do wiedzy naukowej. Bezporednio z ksiki Fullera zaczerpnity zosta tytu wystawy, nawizujcy do koncepcji, wedug ktrej Ziemia to swoisty pojazd przemierzajcy uniwersum. Do wehikuu tego nie istnieje jednak instrukcja obsugi, umoliwiajca bezkolizyjn prac i bezpieczestwo lotu. Metafora statku kosmicznego doskonale obrazuje fakt, e rdem problemw ludzkoci, takich jak chociaby zanieczyszczenie rodowiska, zmiany klimatyczne czy wyczerpywanie si z surowcw energetycznych, jest nieznajomo praw rzdzcych funkcjonowaniem naszej planety.

Christiane Lhr, „Lwenzahnkissen”, 2009, materiay prasowe CSW Znaki Czasu w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym