strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

XIV grnolski Festiwal Sztuki Kameralnej, Katowice, 13 do 26.11.2005 r.

Piotr Zaczkowski
ladami pamici

Tylko jedno ze zdarze przygotowanych na XIV Grnolski Festiwal Sztuki Kameralnej dotykao bezporednio problemu pamici. W Grnolskim Centrum Kultury w Katowicach udostpniono retrospektywn wystaw Tomasza Struka oraz dedykowan mu ekspozycj zbiorow, obydwie uoglnione hasem „lady pamici”. Podobnych ladw lub tropw byo jednak wicej. Warto – obok gier z pamici Struka – odnotowa dwa inne pokazy. Zbigniew Libera i Darek Foks, autorzy projektu „Co robi czniczka”, przewartociowali tyle jak zbiorow klisz mentaln, co i sposoby jej prezentacji. Jonas Mekas, guru nowojorskiego undergroundu, przypomniany filmowymi dziennikami, odsoni reguy trudnego dialogu midzy wiernoci zapisu obiektywnego a intymnego.

Jzef Robakowski, z cyklu „Kty energetyczne”. Fot. Materiay prasowe XIV Grnolskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym