strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

XIV górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej, Katowice, 13 do 26.11.2005 r.

Piotr Zaczkowski
Śladami pamięci

Tylko jedno ze zdarzeń przygotowanych na XIV Górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej dotykało bezpośrednio problemu pamięci. W Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach udostępniono retrospektywną wystawę Tomasza Struka oraz dedykowaną mu ekspozycję zbiorową, obydwie uogólnione hasłem „Ślady pamięci”. Podobnych śladów lub tropów było jednak więcej. Warto – obok gier z pamięcią Struka – odnotować dwa inne pokazy. Zbigniew Libera i Darek Foks, autorzy projektu „Co robi łączniczka”, przewartościowali tyleż jakąś zbiorową kliszę mentalną, co i sposoby jej prezentacji. Jonas Mekas, guru nowojorskiego undergroundu, przypomniany filmowymi dziennikami, odsłonił reguły trudnego dialogu między wiernością zapisu obiektywnego a intymnego.

Józef Robakowski, z cyklu „Kąty energetyczne”. Fot. Materiały prasowe XIV Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym