strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

XIV grnolski Festiwal Sztuki Kameralnej, Katowice, 13 do 26.11.2005 r.

Piotr Zaczkowski
ladami pamici

Tylko jedno ze zdarze przygotowanych na XIV Grnolski Festiwal Sztuki Kameralnej dotykao bezporednio problemu pamici. W Grnolskim Centrum Kultury w Katowicach udostpniono retrospektywn wystaw Tomasza Struka oraz dedykowan mu ekspozycj zbiorow, obydwie uoglnione hasem „lady pamici”. Podobnych ladw lub tropw byo jednak wicej. Warto – obok gier z pamici Struka – odnotowa dwa inne pokazy. Zbigniew Libera i Darek Foks, autorzy projektu „Co robi czniczka”, przewartociowali tyle jak zbiorow klisz mentaln, co i sposoby jej prezentacji. Jonas Mekas, guru nowojorskiego undergroundu, przypomniany filmowymi dziennikami, odsoni reguy trudnego dialogu midzy wiernoci zapisu obiektywnego a intymnego.

Jzef Robakowski, z cyklu „Kty energetyczne”. Fot. Materiay prasowe XIV Grnolskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym