strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Kamil Kuskowski, \"Muzeum\", Muzeum Sztuki, d, 5-30.11.2005 r. do 05.01.2006 r.

Kazimierz Piotrowski
Muzeum a lepe malarstwo

Czy po lekturze „Unizmu w malarstwie” Wadysawa Strzemiskiego musimy widzie jeszcze unistyczne obrazy? Tylko pedanci chc te obrazy oglda. Wtajemniczonym nie jest potrzebny nawet rzut oka, wiedz bowiem z lektury, e chodzi przecie o dowiadczenie jednoci czasoprzestrzennej podyktowanej „danymi przyrodzonymi” malarskiego obrazu, zdefiniowanego jako paskie, pozbawione napi (kontrastw) prostoktne ptno.
Taka jest intryga Kamila Kuskowskiego – wychowanka i pracownika dzkiej ASP. Jego wystawa w dzkim Muzeum Sztuki pokazuje, czym moe by ekspozycja muzealnej kolekcji w placwce muzealnej, w ktrej tak wielk rol odgrywa modernistyczna tradycja lepego malarstwa. Paradygmaty obrazw – na przykad „onierzy grajcych w koci o szaty Chrystusa” czy „Porwania Europy” – przybliaj wszechstronne komentarze z audioprzewodnika (notabene miertelnie nudne w swej pedantycznej fenomenologii i beznamitnym tonie), o ktre zadba jak zwykle (zabawnie tu sparodiowany) Dzia Promocji Wystaw. Kuskowski sugeruje, e ekonomia Muzeum realizuje si wanie w tej olepiajcej widza praktyce, czynic ze sztuki sztywny edukacyjny rytua.

Kamil Kuskowski, „Madonna karmica”, olej, 2005 r. Fot. Materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym