strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Kamil Kuskowski, \"Muzeum\", Muzeum Sztuki, d, 5-30.11.2005 r. do 05.01.2006 r.

Kazimierz Piotrowski
Muzeum a lepe malarstwo

Czy po lekturze „Unizmu w malarstwie” Wadysawa Strzemiskiego musimy widzie jeszcze unistyczne obrazy? Tylko pedanci chc te obrazy oglda. Wtajemniczonym nie jest potrzebny nawet rzut oka, wiedz bowiem z lektury, e chodzi przecie o dowiadczenie jednoci czasoprzestrzennej podyktowanej „danymi przyrodzonymi” malarskiego obrazu, zdefiniowanego jako paskie, pozbawione napi (kontrastw) prostoktne ptno.
Taka jest intryga Kamila Kuskowskiego – wychowanka i pracownika dzkiej ASP. Jego wystawa w dzkim Muzeum Sztuki pokazuje, czym moe by ekspozycja muzealnej kolekcji w placwce muzealnej, w ktrej tak wielk rol odgrywa modernistyczna tradycja lepego malarstwa. Paradygmaty obrazw – na przykad „onierzy grajcych w koci o szaty Chrystusa” czy „Porwania Europy” – przybliaj wszechstronne komentarze z audioprzewodnika (notabene miertelnie nudne w swej pedantycznej fenomenologii i beznamitnym tonie), o ktre zadba jak zwykle (zabawnie tu sparodiowany) Dzia Promocji Wystaw. Kuskowski sugeruje, e ekonomia Muzeum realizuje si wanie w tej olepiajcej widza praktyce, czynic ze sztuki sztywny edukacyjny rytua.

Kamil Kuskowski, „Madonna karmica”, olej, 2005 r. Fot. Materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym