strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Kamil Kuskowski, \"Muzeum\", Muzeum Sztuki, d, 5-30.11.2005 r. do 05.01.2006 r.

Kazimierz Piotrowski
Muzeum a lepe malarstwo

Czy po lekturze „Unizmu w malarstwie” Wadysawa Strzemiskiego musimy widzie jeszcze unistyczne obrazy? Tylko pedanci chc te obrazy oglda. Wtajemniczonym nie jest potrzebny nawet rzut oka, wiedz bowiem z lektury, e chodzi przecie o dowiadczenie jednoci czasoprzestrzennej podyktowanej „danymi przyrodzonymi” malarskiego obrazu, zdefiniowanego jako paskie, pozbawione napi (kontrastw) prostoktne ptno.
Taka jest intryga Kamila Kuskowskiego – wychowanka i pracownika dzkiej ASP. Jego wystawa w dzkim Muzeum Sztuki pokazuje, czym moe by ekspozycja muzealnej kolekcji w placwce muzealnej, w ktrej tak wielk rol odgrywa modernistyczna tradycja lepego malarstwa. Paradygmaty obrazw – na przykad „onierzy grajcych w koci o szaty Chrystusa” czy „Porwania Europy” – przybliaj wszechstronne komentarze z audioprzewodnika (notabene miertelnie nudne w swej pedantycznej fenomenologii i beznamitnym tonie), o ktre zadba jak zwykle (zabawnie tu sparodiowany) Dzia Promocji Wystaw. Kuskowski sugeruje, e ekonomia Muzeum realizuje si wanie w tej olepiajcej widza praktyce, czynic ze sztuki sztywny edukacyjny rytua.

Kamil Kuskowski, „Madonna karmica”, olej, 2005 r. Fot. Materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym