strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Kamil Kuskowski, \"Muzeum\", Muzeum Sztuki, d, 5-30.11.2005 r. do 05.01.2006 r.

Kazimierz Piotrowski
Muzeum a lepe malarstwo

Czy po lekturze „Unizmu w malarstwie” Wadysawa Strzemiskiego musimy widzie jeszcze unistyczne obrazy? Tylko pedanci chc te obrazy oglda. Wtajemniczonym nie jest potrzebny nawet rzut oka, wiedz bowiem z lektury, e chodzi przecie o dowiadczenie jednoci czasoprzestrzennej podyktowanej „danymi przyrodzonymi” malarskiego obrazu, zdefiniowanego jako paskie, pozbawione napi (kontrastw) prostoktne ptno.
Taka jest intryga Kamila Kuskowskiego – wychowanka i pracownika dzkiej ASP. Jego wystawa w dzkim Muzeum Sztuki pokazuje, czym moe by ekspozycja muzealnej kolekcji w placwce muzealnej, w ktrej tak wielk rol odgrywa modernistyczna tradycja lepego malarstwa. Paradygmaty obrazw – na przykad „onierzy grajcych w koci o szaty Chrystusa” czy „Porwania Europy” – przybliaj wszechstronne komentarze z audioprzewodnika (notabene miertelnie nudne w swej pedantycznej fenomenologii i beznamitnym tonie), o ktre zadba jak zwykle (zabawnie tu sparodiowany) Dzia Promocji Wystaw. Kuskowski sugeruje, e ekonomia Muzeum realizuje si wanie w tej olepiajcej widza praktyce, czynic ze sztuki sztywny edukacyjny rytua.

Kamil Kuskowski, „Madonna karmica”, olej, 2005 r. Fot. Materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym