strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Kamil Kuskowski, \"Muzeum\", Muzeum Sztuki, Łódź, 5-30.11.2005 r. do 05.01.2006 r.

Kazimierz Piotrowski
Muzeum a ślepe malarstwo

Czyż po lekturze „Unizmu w malarstwie” Władysława Strzemińskiego musimy widzieć jeszcze unistyczne obrazy? Tylko pedanci chcą te obrazy oglądać. Wtajemniczonym nie jest potrzebny nawet rzut oka, wiedzą bowiem z lektury, że chodzi przecież o doświadczenie jedności czasoprzestrzennej podyktowanej „danymi przyrodzonymi” malarskiego obrazu, zdefiniowanego jako płaskie, pozbawione napięć (kontrastów) prostokątne płótno.
Taka jest intryga Kamila Kuskowskiego – wychowanka i pracownika łódzkiej ASP. Jego wystawa w łódzkim Muzeum Sztuki pokazuje, czym może być ekspozycja muzealnej kolekcji w placówce muzealnej, w której tak wielką rolę odgrywa modernistyczna tradycja ślepego malarstwa. Paradygmaty obrazów – na przykład „Żołnierzy grających w kości o szaty Chrystusa” czy „Porwania Europy” – przybliżają wszechstronne komentarze z audioprzewodnika (notabene śmiertelnie nudne w swej pedantycznej fenomenologii i beznamiętnym tonie), o które zadbał jak zwykle (zabawnie tu sparodiowany) Dział Promocji Wystaw. Kuskowski sugeruje, że ekonomia Muzeum realizuje się właśnie w tej oślepiającej widza praktyce, czyniąc ze sztuki sztywny edukacyjny rytuał.

Kamil Kuskowski, „Madonna karmiąca”, olej, 2005 r. Fot. Materiały prasowe Muzeum Sztuki w Łodzi

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym