strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

Kamil Kuskowski, \"Muzeum\", Muzeum Sztuki, d, 5-30.11.2005 r. do 05.01.2006 r.

Kazimierz Piotrowski
Muzeum a lepe malarstwo

Czy po lekturze „Unizmu w malarstwie” Wadysawa Strzemiskiego musimy widzie jeszcze unistyczne obrazy? Tylko pedanci chc te obrazy oglda. Wtajemniczonym nie jest potrzebny nawet rzut oka, wiedz bowiem z lektury, e chodzi przecie o dowiadczenie jednoci czasoprzestrzennej podyktowanej „danymi przyrodzonymi” malarskiego obrazu, zdefiniowanego jako paskie, pozbawione napi (kontrastw) prostoktne ptno.
Taka jest intryga Kamila Kuskowskiego – wychowanka i pracownika dzkiej ASP. Jego wystawa w dzkim Muzeum Sztuki pokazuje, czym moe by ekspozycja muzealnej kolekcji w placwce muzealnej, w ktrej tak wielk rol odgrywa modernistyczna tradycja lepego malarstwa. Paradygmaty obrazw – na przykad „onierzy grajcych w koci o szaty Chrystusa” czy „Porwania Europy” – przybliaj wszechstronne komentarze z audioprzewodnika (notabene miertelnie nudne w swej pedantycznej fenomenologii i beznamitnym tonie), o ktre zadba jak zwykle (zabawnie tu sparodiowany) Dzia Promocji Wystaw. Kuskowski sugeruje, e ekonomia Muzeum realizuje si wanie w tej olepiajcej widza praktyce, czynic ze sztuki sztywny edukacyjny rytua.

Kamil Kuskowski, „Madonna karmica”, olej, 2005 r. Fot. Materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym