strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

Zuzanna Janin, „Dreaming of speed and adventure”, CSW ania, Gdask, 20.01-2.03.2011, kuratorka: Anna Szynwelska

Sesja psychoterapeutyczna
Zuzanna Janin w gdaskiej ani
Przemysaw Choda
Wystawa Zuzanny Janin prezentowana w gdaskim Centrum Sztuki Wspczesnej ania wprawi moe w zakopotanie. Po pierwsze form prac. Przygldajc si eksponowanym instalacjom, rzebom, pracom wideo, mamy wraenie, e niektre z nich s nie tyle gotowymi pracami, ile pospiesznymi szkicami (np. rzeby z serii „Pasygrafie”). W warstwie treciowej za s zderzeniem wtkw afirmatywnych z rozczarowaniem, nienasyceniem i niemonoci komunikacji. Sztuka Janin nie angauje si w aden z modnych trendw, a rnorodno prac sprawia, e gdyby powiedziano nam, i jest to wystawa zbiorowa, bez oporu moglibymy si z tym zgodzi. Na pytanie o temat ekspozycji, jedn z odpowiedzi mogoby by stwierdzenie, e jest to wystawa o czasie. Artystka chtnie zaburza jego linearn struktur: nieobce s jej powroty do przeszoci, antycypacje zdarze przyszych. We wczeniejszych realizacjach podejmowaa si projekcji aktw samounicestwienia (cykl fotografii „Siedem mierci”), analizowaa spoeczne strategie radzenia sobie ze mierci bliskiej osoby (projekt „Widziaam wasn mier”). Dzisiaj Janin przyglda si rwnie modoci. Prbujc przypisa jej uniwersalne znaczenia (takie jak zawarte w tytule marzenie, prdko, przygoda oraz zagubienie, poszukiwanie tosamoci), pyta o zmiany, ktrym – od czasu gdy w wieku pitnastu lat wcielia si w posta zbuntowanej nastolatki w serialu „Szalestwa Majki Skowron” – ulegy kulturowe wzory modego buntownika.

Zuzanna Janin, „Marzc o pdzie i przygodzie (Chopiec)”, 2009-2011, drut mosiny, paski bagaowe, fot. Wadysaw Banach, materiay prasowe CSW ania w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym