strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W marcowym „Arteonie” o twrczoci Mariny Abramovi z okazji wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu pisze Zbigniew Jan Makowski. Posta i dokonania Kolomana Mosera, jednego z wielkich wizjonerw wiedeskiej moderny, ktrego prezentacja w stulecie mierci odbywa si w Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, przyblia Grayna Krzechowicz. Z kolei wystaw „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta przyblia zaoenia pokazu „Spilling Over: Painting Color in the 1960s” w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Z kolei prezentacj „Problemy pierwszego wiata: ycie przed mierci”, przygotowan przez Fundacj Stefana Gierowskiego w Warszawie, omawia Zofia Jabonowska-Ratajska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto Tomasz Bika rekomenduje twrczo Agaty Bogusawskiej, a Kajetan Giziski przyblia nowatorsk technik graficzn Remigiusza Dobrowolskiego. W rubryce „Zaprojektowane” polsk ceramik powojenn prezentuje Julia Baszczynska. Diana Stelowska natomiast zastanawia si, jak marketing ksztatuje artystyczne gusta, na przykadzie dwch wystaw: Franka Stelli w Muzeum POLIN i Marka Rothki w warszawskim Muzeum Narodowym.
W marcowym „Arteonie” take inne artykuy, recenzje ksikowe, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Marina Abramovi, „The Artist is Present”, 2010, performans, 3 miesice, Museum of Modern Art, Nowy Jork, fot. Marco Anelli, dziki uprzejmoci Archiwum Mariny Abramovi, mat. pras. CSW Znaki Czasu w Toruniu

 

Zuzanna Janin, „Dreaming of speed and adventure”, CSW ania, Gdask, 20.01-2.03.2011, kuratorka: Anna Szynwelska

Sesja psychoterapeutyczna
Zuzanna Janin w gdaskiej ani
Przemysaw Choda
Wystawa Zuzanny Janin prezentowana w gdaskim Centrum Sztuki Wspczesnej ania wprawi moe w zakopotanie. Po pierwsze form prac. Przygldajc si eksponowanym instalacjom, rzebom, pracom wideo, mamy wraenie, e niektre z nich s nie tyle gotowymi pracami, ile pospiesznymi szkicami (np. rzeby z serii „Pasygrafie”). W warstwie treciowej za s zderzeniem wtkw afirmatywnych z rozczarowaniem, nienasyceniem i niemonoci komunikacji. Sztuka Janin nie angauje si w aden z modnych trendw, a rnorodno prac sprawia, e gdyby powiedziano nam, i jest to wystawa zbiorowa, bez oporu moglibymy si z tym zgodzi. Na pytanie o temat ekspozycji, jedn z odpowiedzi mogoby by stwierdzenie, e jest to wystawa o czasie. Artystka chtnie zaburza jego linearn struktur: nieobce s jej powroty do przeszoci, antycypacje zdarze przyszych. We wczeniejszych realizacjach podejmowaa si projekcji aktw samounicestwienia (cykl fotografii „Siedem mierci”), analizowaa spoeczne strategie radzenia sobie ze mierci bliskiej osoby (projekt „Widziaam wasn mier”). Dzisiaj Janin przyglda si rwnie modoci. Prbujc przypisa jej uniwersalne znaczenia (takie jak zawarte w tytule marzenie, prdko, przygoda oraz zagubienie, poszukiwanie tosamoci), pyta o zmiany, ktrym – od czasu gdy w wieku pitnastu lat wcielia si w posta zbuntowanej nastolatki w serialu „Szalestwa Majki Skowron” – ulegy kulturowe wzory modego buntownika.

Zuzanna Janin, „Marzc o pdzie i przygodzie (Chopiec)”, 2009-2011, drut mosiny, paski bagaowe, fot. Wadysaw Banach, materiay prasowe CSW ania w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym