strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Zuzanna Janin, „Dreaming of speed and adventure”, CSW ania, Gdask, 20.01-2.03.2011, kuratorka: Anna Szynwelska

Sesja psychoterapeutyczna
Zuzanna Janin w gdaskiej ani
Przemysaw Choda
Wystawa Zuzanny Janin prezentowana w gdaskim Centrum Sztuki Wspczesnej ania wprawi moe w zakopotanie. Po pierwsze form prac. Przygldajc si eksponowanym instalacjom, rzebom, pracom wideo, mamy wraenie, e niektre z nich s nie tyle gotowymi pracami, ile pospiesznymi szkicami (np. rzeby z serii „Pasygrafie”). W warstwie treciowej za s zderzeniem wtkw afirmatywnych z rozczarowaniem, nienasyceniem i niemonoci komunikacji. Sztuka Janin nie angauje si w aden z modnych trendw, a rnorodno prac sprawia, e gdyby powiedziano nam, i jest to wystawa zbiorowa, bez oporu moglibymy si z tym zgodzi. Na pytanie o temat ekspozycji, jedn z odpowiedzi mogoby by stwierdzenie, e jest to wystawa o czasie. Artystka chtnie zaburza jego linearn struktur: nieobce s jej powroty do przeszoci, antycypacje zdarze przyszych. We wczeniejszych realizacjach podejmowaa si projekcji aktw samounicestwienia (cykl fotografii „Siedem mierci”), analizowaa spoeczne strategie radzenia sobie ze mierci bliskiej osoby (projekt „Widziaam wasn mier”). Dzisiaj Janin przyglda si rwnie modoci. Prbujc przypisa jej uniwersalne znaczenia (takie jak zawarte w tytule marzenie, prdko, przygoda oraz zagubienie, poszukiwanie tosamoci), pyta o zmiany, ktrym – od czasu gdy w wieku pitnastu lat wcielia si w posta zbuntowanej nastolatki w serialu „Szalestwa Majki Skowron” – ulegy kulturowe wzory modego buntownika.

Zuzanna Janin, „Marzc o pdzie i przygodzie (Chopiec)”, 2009-2011, drut mosiny, paski bagaowe, fot. Wadysaw Banach, materiay prasowe CSW ania w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym