strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Zuzanna Janin, „Dreaming of speed and adventure”, CSW Łaźnia, Gdańsk, 20.01-2.03.2011, kuratorka: Anna Szynwelska

Sesja psychoterapeutyczna
Zuzanna Janin w gdańskiej Łaźni
Przemysław Chodań
Wystawa Zuzanny Janin prezentowana w gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia wprawić może w zakłopotanie. Po pierwsze formą prac. Przyglądając się eksponowanym instalacjom, rzeźbom, pracom wideo, mamy wrażenie, że niektóre z nich są nie tyle gotowymi pracami, ile pospiesznymi szkicami (np. rzeźby z serii „Pasygrafie”). W warstwie treściowej zaś są zderzeniem wątków afirmatywnych z rozczarowaniem, nienasyceniem i niemożnością komunikacji. Sztuka Janin nie angażuje się w żaden z modnych trendów, a różnorodność prac sprawia, że gdyby powiedziano nam, iż jest to wystawa zbiorowa, bez oporu moglibyśmy się z tym zgodzić. Na pytanie o temat ekspozycji, jedną z odpowiedzi mogłoby być stwierdzenie, że jest to wystawa o czasie. Artystka chętnie zaburza jego linearną strukturę: nieobce są jej powroty do przeszłości, antycypacje zdarzeń przyszłych. We wcześniejszych realizacjach podejmowała się projekcji aktów samounicestwienia (cykl fotografii „Siedem śmierci”), analizowała społeczne strategie radzenia sobie ze śmiercią bliskiej osoby (projekt „Widziałam własną śmierć”). Dzisiaj Janin przygląda się również młodości. Próbując przypisać jej uniwersalne znaczenia (takie jak zawarte w tytule marzenie, prędkość, przygoda oraz zagubienie, poszukiwanie tożsamości), pyta o zmiany, którym – od czasu gdy w wieku piętnastu lat wcieliła się w postać zbuntowanej nastolatki w serialu „Szaleństwa Majki Skowron” – uległy kulturowe wzory młodego buntownika.

Zuzanna Janin, „Marząc o pędzie i przygodzie (Chłopiec)”, 2009-2011, drut mosiężny, paski bagażowe, fot. Władysław Banach, materiały prasowe CSW Łaźnia w Gdańsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym