strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Zuzanna Janin, „Dreaming of speed and adventure”, CSW ania, Gdask, 20.01-2.03.2011, kuratorka: Anna Szynwelska

Sesja psychoterapeutyczna
Zuzanna Janin w gdaskiej ani
Przemysaw Choda
Wystawa Zuzanny Janin prezentowana w gdaskim Centrum Sztuki Wspczesnej ania wprawi moe w zakopotanie. Po pierwsze form prac. Przygldajc si eksponowanym instalacjom, rzebom, pracom wideo, mamy wraenie, e niektre z nich s nie tyle gotowymi pracami, ile pospiesznymi szkicami (np. rzeby z serii „Pasygrafie”). W warstwie treciowej za s zderzeniem wtkw afirmatywnych z rozczarowaniem, nienasyceniem i niemonoci komunikacji. Sztuka Janin nie angauje si w aden z modnych trendw, a rnorodno prac sprawia, e gdyby powiedziano nam, i jest to wystawa zbiorowa, bez oporu moglibymy si z tym zgodzi. Na pytanie o temat ekspozycji, jedn z odpowiedzi mogoby by stwierdzenie, e jest to wystawa o czasie. Artystka chtnie zaburza jego linearn struktur: nieobce s jej powroty do przeszoci, antycypacje zdarze przyszych. We wczeniejszych realizacjach podejmowaa si projekcji aktw samounicestwienia (cykl fotografii „Siedem mierci”), analizowaa spoeczne strategie radzenia sobie ze mierci bliskiej osoby (projekt „Widziaam wasn mier”). Dzisiaj Janin przyglda si rwnie modoci. Prbujc przypisa jej uniwersalne znaczenia (takie jak zawarte w tytule marzenie, prdko, przygoda oraz zagubienie, poszukiwanie tosamoci), pyta o zmiany, ktrym – od czasu gdy w wieku pitnastu lat wcielia si w posta zbuntowanej nastolatki w serialu „Szalestwa Majki Skowron” – ulegy kulturowe wzory modego buntownika.

Zuzanna Janin, „Marzc o pdzie i przygodzie (Chopiec)”, 2009-2011, drut mosiny, paski bagaowe, fot. Wadysaw Banach, materiay prasowe CSW ania w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym