strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Oswajanie modernizmu. Sztuka estoska pierwszej poowy XX wieku”, 10.12.2010-27.02.2011, Muzeum Narodowe, Szczecin; „Prowokacje i konfrontacje. Spojrzenie na wspczesn

Estoska nowoczesno razy dwa

Wystawy sztuki estoskiej w Szczecinie

Anna Musia-Gsiorowska

Dwie rwnolegle zorganizowane i rwnie interesujce wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie stwarzaj moliwo zapoznania si z obszern prezentacj dokona estoskiej sceny artystycznej. Projekty te powstay we wsppracy z Eesti Kunstimuuseum (KUMU) w Tallinie oraz Tartu Kunstimuuseum w Tartu jako kolejny – po wymianie z Latvijas Nacionālais Māksalas Muzejs w Rydze oraz Batyckim Biennale Sztuki Wspczesnej – efekt wieloletniej kooperacji szczeciskiej instytucji z muzeami sztuki regionu batyckiego. Prezentowana w Gmachu Gwnym MN w Szczecinie wystawa „Oswajanie modernizmu. Sztuka estoska pierwszej poowy XX wieku” to pierwsza w powojennej Polsce tak okazaa ekspozycja dzie artystw estoskich z przeomu XIX i XX wieku oraz okresu midzywojennego, ktrych sztuka ulega po II wojnie wiatowej niemal cakowitemu zapomnieniu w naszym kraju. Wydaje si, e z racji tego faktu towarzysz jej nieco wiksze emocje ni goszczcej w

Muzeum Sztuki

Wspczesnej, Oddziale Muzeum Narodowego, wystawie „Prowokacje i konfrontacje. Spojrzenie na wspczesn sztuk estosk”. Z dokonaniami kilku tu pokazywanych twrcw widzowie polscy mieli si okazj spotka w ostatniej dekadzie w ramach aranacji „Closing the distance / Pokona dystans” w 2002 roku w

Centrum Sztuki

Wspczesnej ania w Gdasku oraz podczas kilku edycji wspomnianego wczeniej Batyckiego Biennale Sztuki Wspczesnej.

Kristina Norman, „Monolith”, 2007, kadr z filmu wideo, fot. dziki uprzejmoci

Muzeum Sztuki

KUMU w Tallinie, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Szczecinie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym