strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

„Oswajanie modernizmu. Sztuka estoska pierwszej poowy XX wieku”, 10.12.2010-27.02.2011, Muzeum Narodowe, Szczecin; „Prowokacje i konfrontacje. Spojrzenie na wspczesn

Estoska nowoczesno razy dwa

Wystawy sztuki estoskiej w Szczecinie

Anna Musia-Gsiorowska

Dwie rwnolegle zorganizowane i rwnie interesujce wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie stwarzaj moliwo zapoznania si z obszern prezentacj dokona estoskiej sceny artystycznej. Projekty te powstay we wsppracy z Eesti Kunstimuuseum (KUMU) w Tallinie oraz Tartu Kunstimuuseum w Tartu jako kolejny – po wymianie z Latvijas Nacionālais Māksalas Muzejs w Rydze oraz Batyckim Biennale Sztuki Wspczesnej – efekt wieloletniej kooperacji szczeciskiej instytucji z muzeami sztuki regionu batyckiego. Prezentowana w Gmachu Gwnym MN w Szczecinie wystawa „Oswajanie modernizmu. Sztuka estoska pierwszej poowy XX wieku” to pierwsza w powojennej Polsce tak okazaa ekspozycja dzie artystw estoskich z przeomu XIX i XX wieku oraz okresu midzywojennego, ktrych sztuka ulega po II wojnie wiatowej niemal cakowitemu zapomnieniu w naszym kraju. Wydaje si, e z racji tego faktu towarzysz jej nieco wiksze emocje ni goszczcej w

Muzeum Sztuki

Wspczesnej, Oddziale Muzeum Narodowego, wystawie „Prowokacje i konfrontacje. Spojrzenie na wspczesn sztuk estosk”. Z dokonaniami kilku tu pokazywanych twrcw widzowie polscy mieli si okazj spotka w ostatniej dekadzie w ramach aranacji „Closing the distance / Pokona dystans” w 2002 roku w

Centrum Sztuki

Wspczesnej ania w Gdasku oraz podczas kilku edycji wspomnianego wczeniej Batyckiego Biennale Sztuki Wspczesnej.

Kristina Norman, „Monolith”, 2007, kadr z filmu wideo, fot. dziki uprzejmoci

Muzeum Sztuki

KUMU w Tallinie, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Szczecinie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym