strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Oswajanie modernizmu. Sztuka estońska pierwszej połowy XX wieku”, 10.12.2010-27.02.2011, Muzeum Narodowe, Szczecin; „Prowokacje i konfrontacje. Spojrzenie na współczesną

Estońska nowoczesność razy dwa

Wystawy sztuki estońskiej w Szczecinie

Anna Musiał-Gąsiorowska

Dwie równolegle zorganizowane i równie interesujące wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie stwarzają możliwość zapoznania się z obszerną prezentacją dokonań estońskiej sceny artystycznej. Projekty te powstały we współpracy z Eesti Kunstimuuseum (KUMU) w Tallinie oraz Tartu Kunstimuuseum w Tartu jako kolejny – po wymianie z Latvijas Nacionālais Māksalas Muzejs w Rydze oraz Bałtyckim Biennale Sztuki Współczesnej – efekt wieloletniej kooperacji szczecińskiej instytucji z muzeami sztuki regionu bałtyckiego. Prezentowana w Gmachu Głównym MN w Szczecinie wystawa „Oswajanie modernizmu. Sztuka estońska pierwszej połowy XX wieku” to pierwsza w powojennej Polsce tak okazała ekspozycja dzieł artystów estońskich z przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego, których sztuka uległa po II wojnie światowej niemal całkowitemu zapomnieniu w naszym kraju. Wydaje się, że z racji tego faktu towarzyszą jej nieco większe emocje niż goszczącej w

Muzeum Sztuki

Współczesnej, Oddziale Muzeum Narodowego, wystawie „Prowokacje i konfrontacje. Spojrzenie na współczesną sztukę estońską”. Z dokonaniami kilku tu pokazywanych twórców widzowie polscy mieli się okazję spotkać w ostatniej dekadzie w ramach aranżacji „Closing the distance / Pokonać dystans” w 2002 roku w

Centrum Sztuki

Współczesnej Łaźnia w Gdańsku oraz podczas kilku edycji wspomnianego wcześniej Bałtyckiego Biennale Sztuki Współczesnej.

Kristina Norman, „Monolith”, 2007, kadr z filmu wideo, fot. dzięki uprzejmości

Muzeum Sztuki

KUMU w Tallinie, materiały prasowe Muzeum Narodowego w Szczecinie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym