strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Wrocaw nie do Poznania”, Sodownia – Stary Browar, Pozna, 9-30.11.2010; „Roz-poznanie miejsca”, Muzeum Architektury, Wrocaw, 17.12.2010-5.02.2011

Rozpoznanie uczelni
Wystawy w Poznaniu i Wrocawiu
Dorota uczak
Ekspozycje, dla ktrych kluczem staje si jedynie ch pokazania twrczoci rodowiska wybranej uczelni artystycznej czy wydziau, w znamienny sposb pozostaj na marginesie zainteresowa krytykw. Z oczywistych wzgldw do wyjtkw nale wystawy dyplomowe, notabene organizowane z coraz wikszym rozmachem i rozgosem, oraz ewentualne prezentacje pracowni jako swoistych laboratoriw. Przyczyn pozostawania w cieniu pierwszego z wymienionych modeli wystaw upatrywa mona w charakteryzujcej czsto te prezentacje kakofonii gosw, nieujtych w kuratorskie, porzdkujce i problematyzujce twrczo konstrukcje. Rwnoczenie opr stawia sama materia. Z jednej strony wybr dzie sprowadza si do prac egzemplifikujcych „konsekwentn kontynuacj” koncepcji wypracowanych przez autorw sprzed lat, odlegych nierzadko od wspczesnych problemw. Z drugiej za, pojawiaj si prace znane publicznoci z innych pokazw, artystw-profesorw aktywnych na scenie artystycznej. Przygotowany przez Akademi Sztuk Piknych z Wrocawia oraz poznaski Uniwersytet Artystyczny projekt dwch wystaw: „Wrocaw nie do Poznania” (Stary Browar, Pozna) oraz „Roz-poznanie miejsca” (Muzeum Architektury, Wrocaw), w duym stopniu wpisuje si w zarysowane powyej ramy.

Piotr Woyski, „W cztery oczy”, 2009; po lewej Mirosaw Baka, „Dlaczego w tej piwnicy”, 2007; po prawej Marcin Berdyszak, „Estetyka estetyki kryzysu”, 2010, fot. Marek Glinkowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym