strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

„Wrocaw nie do Poznania”, Sodownia – Stary Browar, Pozna, 9-30.11.2010; „Roz-poznanie miejsca”, Muzeum Architektury, Wrocaw, 17.12.2010-5.02.2011

Rozpoznanie uczelni
Wystawy w Poznaniu i Wrocawiu
Dorota uczak
Ekspozycje, dla ktrych kluczem staje si jedynie ch pokazania twrczoci rodowiska wybranej uczelni artystycznej czy wydziau, w znamienny sposb pozostaj na marginesie zainteresowa krytykw. Z oczywistych wzgldw do wyjtkw nale wystawy dyplomowe, notabene organizowane z coraz wikszym rozmachem i rozgosem, oraz ewentualne prezentacje pracowni jako swoistych laboratoriw. Przyczyn pozostawania w cieniu pierwszego z wymienionych modeli wystaw upatrywa mona w charakteryzujcej czsto te prezentacje kakofonii gosw, nieujtych w kuratorskie, porzdkujce i problematyzujce twrczo konstrukcje. Rwnoczenie opr stawia sama materia. Z jednej strony wybr dzie sprowadza si do prac egzemplifikujcych „konsekwentn kontynuacj” koncepcji wypracowanych przez autorw sprzed lat, odlegych nierzadko od wspczesnych problemw. Z drugiej za, pojawiaj si prace znane publicznoci z innych pokazw, artystw-profesorw aktywnych na scenie artystycznej. Przygotowany przez Akademi Sztuk Piknych z Wrocawia oraz poznaski Uniwersytet Artystyczny projekt dwch wystaw: „Wrocaw nie do Poznania” (Stary Browar, Pozna) oraz „Roz-poznanie miejsca” (Muzeum Architektury, Wrocaw), w duym stopniu wpisuje si w zarysowane powyej ramy.

Piotr Woyski, „W cztery oczy”, 2009; po lewej Mirosaw Baka, „Dlaczego w tej piwnicy”, 2007; po prawej Marcin Berdyszak, „Estetyka estetyki kryzysu”, 2010, fot. Marek Glinkowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym