strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Wrocław nie do Poznania”, Słodownia – Stary Browar, Poznań, 9-30.11.2010; „Roz-poznanie miejsca”, Muzeum Architektury, Wrocław, 17.12.2010-5.02.2011

Rozpoznanie uczelni
Wystawy w Poznaniu i Wrocławiu
Dorota Łuczak
Ekspozycje, dla których kluczem staje się jedynie chęć pokazania twórczości środowiska wybranej uczelni artystycznej czy wydziału, w znamienny sposób pozostają na marginesie zainteresowań krytyków. Z oczywistych względów do wyjątków należą wystawy dyplomowe, notabene organizowane z coraz większym rozmachem i rozgłosem, oraz ewentualne prezentacje pracowni jako swoistych laboratoriów. Przyczyn pozostawania w cieniu pierwszego z wymienionych modeli wystaw upatrywać można w charakteryzującej często te prezentacje kakofonii głosów, nieujętych w kuratorskie, porządkujące i problematyzujące twórczość konstrukcje. Równocześnie opór stawia sama materia. Z jednej strony wybór dzieł sprowadza się do prac egzemplifikujących „konsekwentną kontynuację” koncepcji wypracowanych przez autorów sprzed lat, odległych nierzadko od współczesnych problemów. Z drugiej zaś, pojawiają się prace znane publiczności z innych pokazów, artystów-profesorów aktywnych na scenie artystycznej. Przygotowany przez Akademię Sztuk Pięknych z Wrocławia oraz poznański Uniwersytet Artystyczny projekt dwóch wystaw: „Wrocław nie do Poznania” (Stary Browar, Poznań) oraz „Roz-poznanie miejsca” (Muzeum Architektury, Wrocław), w dużym stopniu wpisuje się w zarysowane powyżej ramy.

Piotr Wołyński, „W cztery oczy”, 2009; po lewej Mirosław Bałka, „Dlaczego w tej piwnicy”, 2007; po prawej Marcin Berdyszak, „Estetyka estetyki kryzysu”, 2010, fot. Marek Glinkowski

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym