strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Wrocaw nie do Poznania”, Sodownia – Stary Browar, Pozna, 9-30.11.2010; „Roz-poznanie miejsca”, Muzeum Architektury, Wrocaw, 17.12.2010-5.02.2011

Rozpoznanie uczelni
Wystawy w Poznaniu i Wrocawiu
Dorota uczak
Ekspozycje, dla ktrych kluczem staje si jedynie ch pokazania twrczoci rodowiska wybranej uczelni artystycznej czy wydziau, w znamienny sposb pozostaj na marginesie zainteresowa krytykw. Z oczywistych wzgldw do wyjtkw nale wystawy dyplomowe, notabene organizowane z coraz wikszym rozmachem i rozgosem, oraz ewentualne prezentacje pracowni jako swoistych laboratoriw. Przyczyn pozostawania w cieniu pierwszego z wymienionych modeli wystaw upatrywa mona w charakteryzujcej czsto te prezentacje kakofonii gosw, nieujtych w kuratorskie, porzdkujce i problematyzujce twrczo konstrukcje. Rwnoczenie opr stawia sama materia. Z jednej strony wybr dzie sprowadza si do prac egzemplifikujcych „konsekwentn kontynuacj” koncepcji wypracowanych przez autorw sprzed lat, odlegych nierzadko od wspczesnych problemw. Z drugiej za, pojawiaj si prace znane publicznoci z innych pokazw, artystw-profesorw aktywnych na scenie artystycznej. Przygotowany przez Akademi Sztuk Piknych z Wrocawia oraz poznaski Uniwersytet Artystyczny projekt dwch wystaw: „Wrocaw nie do Poznania” (Stary Browar, Pozna) oraz „Roz-poznanie miejsca” (Muzeum Architektury, Wrocaw), w duym stopniu wpisuje si w zarysowane powyej ramy.

Piotr Woyski, „W cztery oczy”, 2009; po lewej Mirosaw Baka, „Dlaczego w tej piwnicy”, 2007; po prawej Marcin Berdyszak, „Estetyka estetyki kryzysu”, 2010, fot. Marek Glinkowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym