strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

„Wrocaw nie do Poznania”, Sodownia – Stary Browar, Pozna, 9-30.11.2010; „Roz-poznanie miejsca”, Muzeum Architektury, Wrocaw, 17.12.2010-5.02.2011

Rozpoznanie uczelni
Wystawy w Poznaniu i Wrocawiu
Dorota uczak
Ekspozycje, dla ktrych kluczem staje si jedynie ch pokazania twrczoci rodowiska wybranej uczelni artystycznej czy wydziau, w znamienny sposb pozostaj na marginesie zainteresowa krytykw. Z oczywistych wzgldw do wyjtkw nale wystawy dyplomowe, notabene organizowane z coraz wikszym rozmachem i rozgosem, oraz ewentualne prezentacje pracowni jako swoistych laboratoriw. Przyczyn pozostawania w cieniu pierwszego z wymienionych modeli wystaw upatrywa mona w charakteryzujcej czsto te prezentacje kakofonii gosw, nieujtych w kuratorskie, porzdkujce i problematyzujce twrczo konstrukcje. Rwnoczenie opr stawia sama materia. Z jednej strony wybr dzie sprowadza si do prac egzemplifikujcych „konsekwentn kontynuacj” koncepcji wypracowanych przez autorw sprzed lat, odlegych nierzadko od wspczesnych problemw. Z drugiej za, pojawiaj si prace znane publicznoci z innych pokazw, artystw-profesorw aktywnych na scenie artystycznej. Przygotowany przez Akademi Sztuk Piknych z Wrocawia oraz poznaski Uniwersytet Artystyczny projekt dwch wystaw: „Wrocaw nie do Poznania” (Stary Browar, Pozna) oraz „Roz-poznanie miejsca” (Muzeum Architektury, Wrocaw), w duym stopniu wpisuje si w zarysowane powyej ramy.

Piotr Woyski, „W cztery oczy”, 2009; po lewej Mirosaw Baka, „Dlaczego w tej piwnicy”, 2007; po prawej Marcin Berdyszak, „Estetyka estetyki kryzysu”, 2010, fot. Marek Glinkowski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym