strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Kuźnia”, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, 17.09-14.11.2010

„Kuźnia 1969/2010”
Wystawa w CSW Znaki Czasu
Dorota Łuczak
Zapowiedź wystawy „Kuźnia” w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu niewątpliwie wzbudziła entuzjazm, ale także pewne oczekiwania wśród osób zainteresowanych polską historią fotografii. Prezentacja, jak wskazuje sam tytuł, w bezpośredni sposób odnosi się do ostatniego pokazu toruńskiej grupy fotograficznej Zero-61, zorganizowanego w 1969 roku, który stał się przedmiotem zainteresowania kuratora – Piotra Lisowskiego. Środowisko artystów zgromadzonych wokół Zero-61 w latach 1961-1969 (Wojciech Bruszewski, Michał Kokot, Antoni Mikołajczyk, Józef Robakowski, Andrzej Różycki, Jerzy Wardak, a także Roman Chomicz, Roman Dąbka, Czesław Kuchta, Lucjan Oczkowski, Jan Siennik, Wiesław Wojczulanis) niewątpliwie tworzyło jedno z najbardziej interesujących zjawisk na ówczesnej scenie. Słowo „zjawisko” wydaje się tu wyjątkowo trafne, gdyż trudno jest mówić w tym wypadku o ściśle określonym programie artystycznym. Dynamiczna i wewnętrznie zróżnicowana działalność członków Zero-61 przypominała raczej rodzaj laboratoryjnych badań medium fotograficznego, zarówno możliwości fizykalnych, jak i skonceptualizowania jego statusu.

Grupa Zero-61 w czasie wystawy „Kuźnia”, 1969, materiały prasowe CSW Znaki Czasu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym