strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Powidoki ycia. Wadysaw Strzemiski i prawa dla sztuki”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.11.2010-27.02.2011

Unizm Strzemiskiego: namalowa prawd
„Powidoki ycia” w MS d
Stanisaw Czekalski
Zasadniczy kierunek artystycznej drogi Wadysawa Strzemiskiego, jakkolwiek przebiegaa ona rnymi zakrtami, wyznaczyo uporczywe poszukiwanie prawdziwoci malarstwa, a tym samym moliwoci wyjcia poza odwieczn dychotomi przedstawieniowego modelu sztuki, opartego na opozycji midzy wiatem rzeczywistym a dajcym jedynie jego pozr, z istoty nieprawdziwym obrazem. Zaabsorbowanie artysty kwesti prawdy tego, co robi, znajdowao wyraz w nieustannie ponawianych teoretycznych uzasadnieniach wasnej koncepcji sztuki, ktre miay z rnych stron potwierdza jej suszno i prawomocno, osadza j najcilej w tym, co realne. Twrca unizmu doszed do wniosku, e obraz prawdziwy moe by jedynie takim, ktry ukazuje wycznie prawd o sobie samym.

Wadysaw Strzemíski „Pejza morski,” 2 VII 1934, materiay prasowe Muzeum Sztukiw odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym