strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Powidoki ycia. Wadysaw Strzemiski i prawa dla sztuki”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.11.2010-27.02.2011

Unizm Strzemiskiego: namalowa prawd
„Powidoki ycia” w MS d
Stanisaw Czekalski
Zasadniczy kierunek artystycznej drogi Wadysawa Strzemiskiego, jakkolwiek przebiegaa ona rnymi zakrtami, wyznaczyo uporczywe poszukiwanie prawdziwoci malarstwa, a tym samym moliwoci wyjcia poza odwieczn dychotomi przedstawieniowego modelu sztuki, opartego na opozycji midzy wiatem rzeczywistym a dajcym jedynie jego pozr, z istoty nieprawdziwym obrazem. Zaabsorbowanie artysty kwesti prawdy tego, co robi, znajdowao wyraz w nieustannie ponawianych teoretycznych uzasadnieniach wasnej koncepcji sztuki, ktre miay z rnych stron potwierdza jej suszno i prawomocno, osadza j najcilej w tym, co realne. Twrca unizmu doszed do wniosku, e obraz prawdziwy moe by jedynie takim, ktry ukazuje wycznie prawd o sobie samym.

Wadysaw Strzemíski „Pejza morski,” 2 VII 1934, materiay prasowe Muzeum Sztukiw odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym