strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Powidoki ycia. Wadysaw Strzemiski i prawa dla sztuki”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.11.2010-27.02.2011

Unizm Strzemiskiego: namalowa prawd
„Powidoki ycia” w MS d
Stanisaw Czekalski
Zasadniczy kierunek artystycznej drogi Wadysawa Strzemiskiego, jakkolwiek przebiegaa ona rnymi zakrtami, wyznaczyo uporczywe poszukiwanie prawdziwoci malarstwa, a tym samym moliwoci wyjcia poza odwieczn dychotomi przedstawieniowego modelu sztuki, opartego na opozycji midzy wiatem rzeczywistym a dajcym jedynie jego pozr, z istoty nieprawdziwym obrazem. Zaabsorbowanie artysty kwesti prawdy tego, co robi, znajdowao wyraz w nieustannie ponawianych teoretycznych uzasadnieniach wasnej koncepcji sztuki, ktre miay z rnych stron potwierdza jej suszno i prawomocno, osadza j najcilej w tym, co realne. Twrca unizmu doszed do wniosku, e obraz prawdziwy moe by jedynie takim, ktry ukazuje wycznie prawd o sobie samym.

Wadysaw Strzemíski „Pejza morski,” 2 VII 1934, materiay prasowe Muzeum Sztukiw odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym