strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Powidoki ycia. Wadysaw Strzemiski i prawa dla sztuki”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.11.2010-27.02.2011

Unizm Strzemiskiego: namalowa prawd
„Powidoki ycia” w MS d
Stanisaw Czekalski
Zasadniczy kierunek artystycznej drogi Wadysawa Strzemiskiego, jakkolwiek przebiegaa ona rnymi zakrtami, wyznaczyo uporczywe poszukiwanie prawdziwoci malarstwa, a tym samym moliwoci wyjcia poza odwieczn dychotomi przedstawieniowego modelu sztuki, opartego na opozycji midzy wiatem rzeczywistym a dajcym jedynie jego pozr, z istoty nieprawdziwym obrazem. Zaabsorbowanie artysty kwesti prawdy tego, co robi, znajdowao wyraz w nieustannie ponawianych teoretycznych uzasadnieniach wasnej koncepcji sztuki, ktre miay z rnych stron potwierdza jej suszno i prawomocno, osadza j najcilej w tym, co realne. Twrca unizmu doszed do wniosku, e obraz prawdziwy moe by jedynie takim, ktry ukazuje wycznie prawd o sobie samym.

Wadysaw Strzemíski „Pejza morski,” 2 VII 1934, materiay prasowe Muzeum Sztukiw odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym