strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Powidoki ycia. Wadysaw Strzemiski i prawa dla sztuki”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.11.2010-27.02.2011

Unizm Strzemiskiego: namalowa prawd
„Powidoki ycia” w MS d
Stanisaw Czekalski
Zasadniczy kierunek artystycznej drogi Wadysawa Strzemiskiego, jakkolwiek przebiegaa ona rnymi zakrtami, wyznaczyo uporczywe poszukiwanie prawdziwoci malarstwa, a tym samym moliwoci wyjcia poza odwieczn dychotomi przedstawieniowego modelu sztuki, opartego na opozycji midzy wiatem rzeczywistym a dajcym jedynie jego pozr, z istoty nieprawdziwym obrazem. Zaabsorbowanie artysty kwesti prawdy tego, co robi, znajdowao wyraz w nieustannie ponawianych teoretycznych uzasadnieniach wasnej koncepcji sztuki, ktre miay z rnych stron potwierdza jej suszno i prawomocno, osadza j najcilej w tym, co realne. Twrca unizmu doszed do wniosku, e obraz prawdziwy moe by jedynie takim, ktry ukazuje wycznie prawd o sobie samym.

Wadysaw Strzemíski „Pejza morski,” 2 VII 1934, materiay prasowe Muzeum Sztukiw odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym