strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranw wojennych”, organizacja: Fundacja Profile, Warszawa (Krakowskie Przedmiecie, ul. Obona 11; pl. Teatralny 1; pl. Politechniki 1; pl. Krasi

Bezsilno silnych
Projekcja Krzysztofa Wodiczki w Warszawie
Piotr Sodkowski
Interwencja w przestrze publiczn Warszawy, ktrej dopuci si Krzysztof Wodiczkow ramach „Projekcji weteranw wojennych”, to niewtpliwie doniose wydarzenie artystyczne. A jednak, wanie dlatego, e przeprowadzi j „jeden z najbardziej na wiecie konsekwentnych i przenikliwych artystw krytycznych”, jak otwarcie pisze Piotr Piotrowski, wieloletni komentator tej twrczoci, trudno w ogle powoywa tak indyferentn politycznie kategori, jak wydarzenie stricte artystyczne. Traci si wwczas z oczu istot rzeczy, zwaszcza e projekcja ukazaa rzeczywiste oczekiwania wobec sztuki zaangaowanej w walk o „prawa do praw”, mwic jzykiem Hannah Arendt, a zarazem obnaya niky stopie jej spoecznej recepcji oraz – last but not least – logik polityki kulturalnej Warszawy, miasta stoecznego, ktre pragnie przecie, walczc chociaby o laur Europejskiej Stolicy Kultury, utrwali sw pozycj wanej rodkowoeuropejskiej metropolii.

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranw wojennych”, 10.11.2010, Politechnika Warszawska, fot. Tomasz Kula, materiay prasowe Fundacji Profile

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym