strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranów wojennych”, organizacja: Fundacja Profile, Warszawa (Krakowskie Przedmieście, ul. Oboźna 11; pl. Teatralny 1; pl. Politechniki 1; pl. Krasi

Bezsilność silnych
Projekcja Krzysztofa Wodiczki w Warszawie
Piotr Słodkowski
Interwencja w przestrzeń publiczną Warszawy, której dopuścił się Krzysztof Wodiczkow ramach „Projekcji weteranów wojennych”, to niewątpliwie doniosłe wydarzenie artystyczne. A jednak, właśnie dlatego, że przeprowadził ją „jeden z najbardziej na świecie konsekwentnych i przenikliwych artystów krytycznych”, jak otwarcie pisze Piotr Piotrowski, wieloletni komentator tej twórczości, trudno w ogóle powoływać tak indyferentną politycznie kategorię, jak wydarzenie stricte artystyczne. Traci się wówczas z oczu istotę rzeczy, zwłaszcza że projekcja ukazała rzeczywiste oczekiwania wobec sztuki zaangażowanej w walkę o „prawa do praw”, mówiąc językiem Hannah Arendt, a zarazem obnażyła nikły stopień jej społecznej recepcji oraz – last but not least – logikę polityki kulturalnej Warszawy, miasta stołecznego, które pragnie przecież, walcząc chociażby o laur Europejskiej Stolicy Kultury, utrwalić swą pozycję ważnej środkowoeuropejskiej metropolii.

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranów wojennych”, 10.11.2010, Politechnika Warszawska, fot. Tomasz Kula, materiały prasowe Fundacji Profile

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym