strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranw wojennych”, organizacja: Fundacja Profile, Warszawa (Krakowskie Przedmiecie, ul. Obona 11; pl. Teatralny 1; pl. Politechniki 1; pl. Krasi

Bezsilno silnych
Projekcja Krzysztofa Wodiczki w Warszawie
Piotr Sodkowski
Interwencja w przestrze publiczn Warszawy, ktrej dopuci si Krzysztof Wodiczkow ramach „Projekcji weteranw wojennych”, to niewtpliwie doniose wydarzenie artystyczne. A jednak, wanie dlatego, e przeprowadzi j „jeden z najbardziej na wiecie konsekwentnych i przenikliwych artystw krytycznych”, jak otwarcie pisze Piotr Piotrowski, wieloletni komentator tej twrczoci, trudno w ogle powoywa tak indyferentn politycznie kategori, jak wydarzenie stricte artystyczne. Traci si wwczas z oczu istot rzeczy, zwaszcza e projekcja ukazaa rzeczywiste oczekiwania wobec sztuki zaangaowanej w walk o „prawa do praw”, mwic jzykiem Hannah Arendt, a zarazem obnaya niky stopie jej spoecznej recepcji oraz – last but not least – logik polityki kulturalnej Warszawy, miasta stoecznego, ktre pragnie przecie, walczc chociaby o laur Europejskiej Stolicy Kultury, utrwali sw pozycj wanej rodkowoeuropejskiej metropolii.

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranw wojennych”, 10.11.2010, Politechnika Warszawska, fot. Tomasz Kula, materiay prasowe Fundacji Profile

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym