strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranów wojennych”, organizacja: Fundacja Profile, Warszawa (Krakowskie Przedmieście, ul. Oboźna 11; pl. Teatralny 1; pl. Politechniki 1; pl. Krasi

Bezsilność silnych
Projekcja Krzysztofa Wodiczki w Warszawie
Piotr Słodkowski
Interwencja w przestrzeń publiczną Warszawy, której dopuścił się Krzysztof Wodiczkow ramach „Projekcji weteranów wojennych”, to niewątpliwie doniosłe wydarzenie artystyczne. A jednak, właśnie dlatego, że przeprowadził ją „jeden z najbardziej na świecie konsekwentnych i przenikliwych artystów krytycznych”, jak otwarcie pisze Piotr Piotrowski, wieloletni komentator tej twórczości, trudno w ogóle powoływać tak indyferentną politycznie kategorię, jak wydarzenie stricte artystyczne. Traci się wówczas z oczu istotę rzeczy, zwłaszcza że projekcja ukazała rzeczywiste oczekiwania wobec sztuki zaangażowanej w walkę o „prawa do praw”, mówiąc językiem Hannah Arendt, a zarazem obnażyła nikły stopień jej społecznej recepcji oraz – last but not least – logikę polityki kulturalnej Warszawy, miasta stołecznego, które pragnie przecież, walcząc chociażby o laur Europejskiej Stolicy Kultury, utrwalić swą pozycję ważnej środkowoeuropejskiej metropolii.

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranów wojennych”, 10.11.2010, Politechnika Warszawska, fot. Tomasz Kula, materiały prasowe Fundacji Profile

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym