strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranw wojennych”, organizacja: Fundacja Profile, Warszawa (Krakowskie Przedmiecie, ul. Obona 11; pl. Teatralny 1; pl. Politechniki 1; pl. Krasi

Bezsilno silnych
Projekcja Krzysztofa Wodiczki w Warszawie
Piotr Sodkowski
Interwencja w przestrze publiczn Warszawy, ktrej dopuci si Krzysztof Wodiczkow ramach „Projekcji weteranw wojennych”, to niewtpliwie doniose wydarzenie artystyczne. A jednak, wanie dlatego, e przeprowadzi j „jeden z najbardziej na wiecie konsekwentnych i przenikliwych artystw krytycznych”, jak otwarcie pisze Piotr Piotrowski, wieloletni komentator tej twrczoci, trudno w ogle powoywa tak indyferentn politycznie kategori, jak wydarzenie stricte artystyczne. Traci si wwczas z oczu istot rzeczy, zwaszcza e projekcja ukazaa rzeczywiste oczekiwania wobec sztuki zaangaowanej w walk o „prawa do praw”, mwic jzykiem Hannah Arendt, a zarazem obnaya niky stopie jej spoecznej recepcji oraz – last but not least – logik polityki kulturalnej Warszawy, miasta stoecznego, ktre pragnie przecie, walczc chociaby o laur Europejskiej Stolicy Kultury, utrwali sw pozycj wanej rodkowoeuropejskiej metropolii.

Krzysztof Wodiczko, „Projekcja weteranw wojennych”, 10.11.2010, Politechnika Warszawska, fot. Tomasz Kula, materiay prasowe Fundacji Profile

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym