strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Uśpiony kapitał. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego”, Muzeum Pałac w Wilanowie – Oranżeria, 15.09-30.10.2010

Uśpiony kapitał
Wystawa kolekcji Cezarego Pieczyńskiego
Mat Maria Bieczyński
Prezentacja tego obszernego zbioru fotografii odbiega od klasyczno-oświeceniowej (hierarchia i porządek) oraz współczesnej (sublimacja i white cube) formuły wystawy. Wilanowska ekspozycja, zorganizowana w formie pasażu, z pracami rozmieszczonymi piętrowo, bezpośrednio obok siebie, przypomina bardziej gabinet osobliwości niż przestrzeń galeryjną czy muzealną. Sugestię kunstkamery wzmacnia dodatkowo rezygnacja z prezentacji fotografii w układzie chronologicznym, zastąpionym intencyjnym podziałem zbioru na osiem opisanych w katalogu bloków tematycznych, które nie zostały jednoznacznie wyodrębnione w przestrzeni Oranżerii. Są to: „Reformatorzy widzenia”, „Eksperymentatorzy”, „Antyfotografia”, „Kreatorzy oblicza”, „Dekonstruktorzy kontekstu”, „Pop”, „Analitycy rzeczywistości” i „Fotomediatorzy”. Bloki te nie tyle pełnią więc funkcję porządkującą, ile w o wiele większym stopniu stanowią tropy interpretacyjne, wyznaczające wewnętrzne relacje między pracami z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego.

Lew Borodulin, „Jesteś teraz w armii..., Israel”, 1977, ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym