strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Upiony kapita. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyskiego”, Muzeum Paac w Wilanowie – Oraneria, 15.09-30.10.2010

Upiony kapita
Wystawa kolekcji Cezarego Pieczyskiego
Mat Maria Bieczyski
Prezentacja tego obszernego zbioru fotografii odbiega od klasyczno-owieceniowej (hierarchia i porzdek) oraz wspczesnej (sublimacja i white cube) formuy wystawy. Wilanowska ekspozycja, zorganizowana w formie pasau, z pracami rozmieszczonymi pitrowo, bezporednio obok siebie, przypomina bardziej gabinet osobliwoci ni przestrze galeryjn czy muzealn. Sugesti kunstkamery wzmacnia dodatkowo rezygnacja z prezentacji fotografii w ukadzie chronologicznym, zastpionym intencyjnym podziaem zbioru na osiem opisanych w katalogu blokw tematycznych, ktre nie zostay jednoznacznie wyodrbnione w przestrzeni Oranerii. S to: „Reformatorzy widzenia”, „Eksperymentatorzy”, „Antyfotografia”, „Kreatorzy oblicza”, „Dekonstruktorzy kontekstu”, „Pop”, „Analitycy rzeczywistoci” i „Fotomediatorzy”. Bloki te nie tyle peni wic funkcj porzdkujc, ile w o wiele wikszym stopniu stanowi tropy interpretacyjne, wyznaczajce wewntrzne relacje midzy pracami z kolekcji Cezarego Pieczyskiego.

Lew Borodulin, „Jeste teraz w armii..., Israel”, 1977, ze zbiorw Cezarego Pieczyskiego

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym