strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Upiony kapita. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyskiego”, Muzeum Paac w Wilanowie – Oraneria, 15.09-30.10.2010

Upiony kapita
Wystawa kolekcji Cezarego Pieczyskiego
Mat Maria Bieczyski
Prezentacja tego obszernego zbioru fotografii odbiega od klasyczno-owieceniowej (hierarchia i porzdek) oraz wspczesnej (sublimacja i white cube) formuy wystawy. Wilanowska ekspozycja, zorganizowana w formie pasau, z pracami rozmieszczonymi pitrowo, bezporednio obok siebie, przypomina bardziej gabinet osobliwoci ni przestrze galeryjn czy muzealn. Sugesti kunstkamery wzmacnia dodatkowo rezygnacja z prezentacji fotografii w ukadzie chronologicznym, zastpionym intencyjnym podziaem zbioru na osiem opisanych w katalogu blokw tematycznych, ktre nie zostay jednoznacznie wyodrbnione w przestrzeni Oranerii. S to: „Reformatorzy widzenia”, „Eksperymentatorzy”, „Antyfotografia”, „Kreatorzy oblicza”, „Dekonstruktorzy kontekstu”, „Pop”, „Analitycy rzeczywistoci” i „Fotomediatorzy”. Bloki te nie tyle peni wic funkcj porzdkujc, ile w o wiele wikszym stopniu stanowi tropy interpretacyjne, wyznaczajce wewntrzne relacje midzy pracami z kolekcji Cezarego Pieczyskiego.

Lew Borodulin, „Jeste teraz w armii..., Israel”, 1977, ze zbiorw Cezarego Pieczyskiego

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym