strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Upiony kapita. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyskiego”, Muzeum Paac w Wilanowie – Oraneria, 15.09-30.10.2010

Upiony kapita
Wystawa kolekcji Cezarego Pieczyskiego
Mat Maria Bieczyski
Prezentacja tego obszernego zbioru fotografii odbiega od klasyczno-owieceniowej (hierarchia i porzdek) oraz wspczesnej (sublimacja i white cube) formuy wystawy. Wilanowska ekspozycja, zorganizowana w formie pasau, z pracami rozmieszczonymi pitrowo, bezporednio obok siebie, przypomina bardziej gabinet osobliwoci ni przestrze galeryjn czy muzealn. Sugesti kunstkamery wzmacnia dodatkowo rezygnacja z prezentacji fotografii w ukadzie chronologicznym, zastpionym intencyjnym podziaem zbioru na osiem opisanych w katalogu blokw tematycznych, ktre nie zostay jednoznacznie wyodrbnione w przestrzeni Oranerii. S to: „Reformatorzy widzenia”, „Eksperymentatorzy”, „Antyfotografia”, „Kreatorzy oblicza”, „Dekonstruktorzy kontekstu”, „Pop”, „Analitycy rzeczywistoci” i „Fotomediatorzy”. Bloki te nie tyle peni wic funkcj porzdkujc, ile w o wiele wikszym stopniu stanowi tropy interpretacyjne, wyznaczajce wewntrzne relacje midzy pracami z kolekcji Cezarego Pieczyskiego.

Lew Borodulin, „Jeste teraz w armii..., Israel”, 1977, ze zbiorw Cezarego Pieczyskiego

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym