strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Uśpiony kapitał. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego”, Muzeum Pałac w Wilanowie – Oranżeria, 15.09-30.10.2010

Uśpiony kapitał
Wystawa kolekcji Cezarego Pieczyńskiego
Mat Maria Bieczyński
Prezentacja tego obszernego zbioru fotografii odbiega od klasyczno-oświeceniowej (hierarchia i porządek) oraz współczesnej (sublimacja i white cube) formuły wystawy. Wilanowska ekspozycja, zorganizowana w formie pasażu, z pracami rozmieszczonymi piętrowo, bezpośrednio obok siebie, przypomina bardziej gabinet osobliwości niż przestrzeń galeryjną czy muzealną. Sugestię kunstkamery wzmacnia dodatkowo rezygnacja z prezentacji fotografii w układzie chronologicznym, zastąpionym intencyjnym podziałem zbioru na osiem opisanych w katalogu bloków tematycznych, które nie zostały jednoznacznie wyodrębnione w przestrzeni Oranżerii. Są to: „Reformatorzy widzenia”, „Eksperymentatorzy”, „Antyfotografia”, „Kreatorzy oblicza”, „Dekonstruktorzy kontekstu”, „Pop”, „Analitycy rzeczywistości” i „Fotomediatorzy”. Bloki te nie tyle pełnią więc funkcję porządkującą, ile w o wiele większym stopniu stanowią tropy interpretacyjne, wyznaczające wewnętrzne relacje między pracami z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego.

Lew Borodulin, „Jesteś teraz w armii..., Israel”, 1977, ze zbiorów Cezarego Pieczyńskiego

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym