strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Upiony kapita. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyskiego”, Muzeum Paac w Wilanowie – Oraneria, 15.09-30.10.2010

Upiony kapita
Wystawa kolekcji Cezarego Pieczyskiego
Mat Maria Bieczyski
Prezentacja tego obszernego zbioru fotografii odbiega od klasyczno-owieceniowej (hierarchia i porzdek) oraz wspczesnej (sublimacja i white cube) formuy wystawy. Wilanowska ekspozycja, zorganizowana w formie pasau, z pracami rozmieszczonymi pitrowo, bezporednio obok siebie, przypomina bardziej gabinet osobliwoci ni przestrze galeryjn czy muzealn. Sugesti kunstkamery wzmacnia dodatkowo rezygnacja z prezentacji fotografii w ukadzie chronologicznym, zastpionym intencyjnym podziaem zbioru na osiem opisanych w katalogu blokw tematycznych, ktre nie zostay jednoznacznie wyodrbnione w przestrzeni Oranerii. S to: „Reformatorzy widzenia”, „Eksperymentatorzy”, „Antyfotografia”, „Kreatorzy oblicza”, „Dekonstruktorzy kontekstu”, „Pop”, „Analitycy rzeczywistoci” i „Fotomediatorzy”. Bloki te nie tyle peni wic funkcj porzdkujc, ile w o wiele wikszym stopniu stanowi tropy interpretacyjne, wyznaczajce wewntrzne relacje midzy pracami z kolekcji Cezarego Pieczyskiego.

Lew Borodulin, „Jeste teraz w armii..., Israel”, 1977, ze zbiorw Cezarego Pieczyskiego

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym