strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„By jak Sdzia Gwny”, Galeria Awangarda, BWA Wrocaw, 15.10-28.11.2010

Biae kropki na czerwonym tle
Retrospektywa Grupy Sdzia Gwny
Monika Kdziora
Recepcja twrczoci Grupy Sdzia Gwny zostaa zdominowana przez zestaw powtarzajcych si poj, majcych wyrazi kwintesencj dziaa artystek, midzy innymi: siostrzastwo, bliniactwo, intymno, magnetyzm, abiekt, bierno, cielesno, seksapil, feminizm, krytyka spoeczestwa. Czy pojcia te daj si wci obroni jako opis zaporedniczonego dowiadczenia performance Karoliny Wiktor i Aleksandry Kubiak? Wyjtkowo Grupy Sdzia Gwny zasadza si na rozdwojeniu podmiotu. W trakcie performance artystki zawsze s maksymalnie do siebie upodobnione. Nosz identyczne peruki, s tak samo ubrane, ewentualnie obie rozebrane. Wykonuj zdublowane gesty. Wystawa powtarza to powtrzenie. Dodatkowo sytuuje je w centrum i uwypukla, jak w wypadku podwjnej dokumentacji Rozdziau LXI, gdzie dwa monitory umieszczone naprzeciwlegle w wskim korytarzu ukazuj z dwch punktw widzenia synny performance, w ktrym podczas dzkiego „wita kobiet” artystki wylizyway podog Galerii Manhattan; ukazanie kadej z artystek na osobnym monitorze w interesujcy sposb lokuje widza w przestrzeni pomidzy. Owo powtrzenie powtrzenia zachca do wyszukiwania rnic.

Grupa Sdzia Gwny, Rozdzia LXI, wito Kobiet w odzi, Galeria Manhattan, 2007, fot. Andrzej Grzelak, materiay prasowe Galerii Awangarda

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym