strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„By jak Sdzia Gwny”, Galeria Awangarda, BWA Wrocaw, 15.10-28.11.2010

Biae kropki na czerwonym tle
Retrospektywa Grupy Sdzia Gwny
Monika Kdziora
Recepcja twrczoci Grupy Sdzia Gwny zostaa zdominowana przez zestaw powtarzajcych si poj, majcych wyrazi kwintesencj dziaa artystek, midzy innymi: siostrzastwo, bliniactwo, intymno, magnetyzm, abiekt, bierno, cielesno, seksapil, feminizm, krytyka spoeczestwa. Czy pojcia te daj si wci obroni jako opis zaporedniczonego dowiadczenia performance Karoliny Wiktor i Aleksandry Kubiak? Wyjtkowo Grupy Sdzia Gwny zasadza si na rozdwojeniu podmiotu. W trakcie performance artystki zawsze s maksymalnie do siebie upodobnione. Nosz identyczne peruki, s tak samo ubrane, ewentualnie obie rozebrane. Wykonuj zdublowane gesty. Wystawa powtarza to powtrzenie. Dodatkowo sytuuje je w centrum i uwypukla, jak w wypadku podwjnej dokumentacji Rozdziau LXI, gdzie dwa monitory umieszczone naprzeciwlegle w wskim korytarzu ukazuj z dwch punktw widzenia synny performance, w ktrym podczas dzkiego „wita kobiet” artystki wylizyway podog Galerii Manhattan; ukazanie kadej z artystek na osobnym monitorze w interesujcy sposb lokuje widza w przestrzeni pomidzy. Owo powtrzenie powtrzenia zachca do wyszukiwania rnic.

Grupa Sdzia Gwny, Rozdzia LXI, wito Kobiet w odzi, Galeria Manhattan, 2007, fot. Andrzej Grzelak, materiay prasowe Galerii Awangarda

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym