strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„By jak Sdzia Gwny”, Galeria Awangarda, BWA Wrocaw, 15.10-28.11.2010

Biae kropki na czerwonym tle
Retrospektywa Grupy Sdzia Gwny
Monika Kdziora
Recepcja twrczoci Grupy Sdzia Gwny zostaa zdominowana przez zestaw powtarzajcych si poj, majcych wyrazi kwintesencj dziaa artystek, midzy innymi: siostrzastwo, bliniactwo, intymno, magnetyzm, abiekt, bierno, cielesno, seksapil, feminizm, krytyka spoeczestwa. Czy pojcia te daj si wci obroni jako opis zaporedniczonego dowiadczenia performance Karoliny Wiktor i Aleksandry Kubiak? Wyjtkowo Grupy Sdzia Gwny zasadza si na rozdwojeniu podmiotu. W trakcie performance artystki zawsze s maksymalnie do siebie upodobnione. Nosz identyczne peruki, s tak samo ubrane, ewentualnie obie rozebrane. Wykonuj zdublowane gesty. Wystawa powtarza to powtrzenie. Dodatkowo sytuuje je w centrum i uwypukla, jak w wypadku podwjnej dokumentacji Rozdziau LXI, gdzie dwa monitory umieszczone naprzeciwlegle w wskim korytarzu ukazuj z dwch punktw widzenia synny performance, w ktrym podczas dzkiego „wita kobiet” artystki wylizyway podog Galerii Manhattan; ukazanie kadej z artystek na osobnym monitorze w interesujcy sposb lokuje widza w przestrzeni pomidzy. Owo powtrzenie powtrzenia zachca do wyszukiwania rnic.

Grupa Sdzia Gwny, Rozdzia LXI, wito Kobiet w odzi, Galeria Manhattan, 2007, fot. Andrzej Grzelak, materiay prasowe Galerii Awangarda

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym