strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„By jak Sdzia Gwny”, Galeria Awangarda, BWA Wrocaw, 15.10-28.11.2010

Biae kropki na czerwonym tle
Retrospektywa Grupy Sdzia Gwny
Monika Kdziora
Recepcja twrczoci Grupy Sdzia Gwny zostaa zdominowana przez zestaw powtarzajcych si poj, majcych wyrazi kwintesencj dziaa artystek, midzy innymi: siostrzastwo, bliniactwo, intymno, magnetyzm, abiekt, bierno, cielesno, seksapil, feminizm, krytyka spoeczestwa. Czy pojcia te daj si wci obroni jako opis zaporedniczonego dowiadczenia performance Karoliny Wiktor i Aleksandry Kubiak? Wyjtkowo Grupy Sdzia Gwny zasadza si na rozdwojeniu podmiotu. W trakcie performance artystki zawsze s maksymalnie do siebie upodobnione. Nosz identyczne peruki, s tak samo ubrane, ewentualnie obie rozebrane. Wykonuj zdublowane gesty. Wystawa powtarza to powtrzenie. Dodatkowo sytuuje je w centrum i uwypukla, jak w wypadku podwjnej dokumentacji Rozdziau LXI, gdzie dwa monitory umieszczone naprzeciwlegle w wskim korytarzu ukazuj z dwch punktw widzenia synny performance, w ktrym podczas dzkiego „wita kobiet” artystki wylizyway podog Galerii Manhattan; ukazanie kadej z artystek na osobnym monitorze w interesujcy sposb lokuje widza w przestrzeni pomidzy. Owo powtrzenie powtrzenia zachca do wyszukiwania rnic.

Grupa Sdzia Gwny, Rozdzia LXI, wito Kobiet w odzi, Galeria Manhattan, 2007, fot. Andrzej Grzelak, materiay prasowe Galerii Awangarda

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym