strona g³ówna > patronaty
wybierz miasto:
B C Æ D G K L £ N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W lutowym „Arteonie” wystawê „Wielka Wojna”, odbywaj±c± siê w Muzeum Sztuki w £odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetkê i rze¼biarsk± twórczo¶æ Stanis³awa Kulona. Prezentacjê „Trzy pocz±tki – 1918, 1945, 1989” we wroc³awskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seriê przybli¿aj±c± szko³ê Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premierê filmu dokumentalnego „Walka: ¿ycie i zaginiona twórczo¶æ Stanis³awa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” ¶rodowisko wroc³awskich artystów sztuk u¿ytkowych omawia Julia B³aszczyñska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka m³odych” Marcin Krajewski przedstawia graficzkê Ewelinê Ko³akowsk±, a Aleksandra Kargul – Magdalenê Obsadn±. W lutowym „Arteonie” tak¿e inne recenzje i artyku³y oraz aktualia i sta³e rubryki.

Ok³adka: Stanis³aw Ignacy Witkiewicz, „Walka (R±banie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, p³ótno, Muzeum Sztuki w £odzi

 

Annette Messager, „Na pokaz / Faire parade”, Zachêta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 11.09-14.11.2010

Okrutna Annette
Wystawa Annette Messager w Zachêcie
Katarzyna Urbañska
„Sztuka jest dla mnie jak tajemnica, sekret wyjêty z ¿ycia. Nie wolno nam, artystom, ujawniaæ zbyt wiele. Jedyne, co mo¿emy zrobiæ, to daæ kilka ma³ych wskazówek, albo nawet niepotrzebnych ¶ladów” – powiedzia³a w jednym z wywiadów Annette Messager, nale¿±ca do najwybitniejszych wspó³czesnych francuskich artystek. Jej sztuka to opowie¶æ o magicznych chwilach z dzieciñstwach, ba¶niach, fantazjach i nocnych zjawach, o których szybko zapominamy, gdy stajemy siê doro¶li. W tym roku warszawska Zachêta przygotowa³a monograficzny pokaz twórczo¶ci artystki. Przez kilka tygodni mo¿na siê by³o zanurzyæ w nieco surrealistyczny ¶wiat marzeñ i nie¶wiadomo¶ci. Warto dodaæ, ¿e by³a to pierwsza retrospektywa artystki w Polsce.

Annette Messager, „Doomestic”, detal, 2000, Kolekcja Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, fot. Annette Messager

Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym