strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Annette Messager, „Na pokaz / Faire parade”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 11.09-14.11.2010

Okrutna Annette
Wystawa Annette Messager w Zachęcie
Katarzyna Urbańska
„Sztuka jest dla mnie jak tajemnica, sekret wyjęty z życia. Nie wolno nam, artystom, ujawniać zbyt wiele. Jedyne, co możemy zrobić, to dać kilka małych wskazówek, albo nawet niepotrzebnych śladów” – powiedziała w jednym z wywiadów Annette Messager, należąca do najwybitniejszych współczesnych francuskich artystek. Jej sztuka to opowieść o magicznych chwilach z dzieciństwach, baśniach, fantazjach i nocnych zjawach, o których szybko zapominamy, gdy stajemy się dorośli. W tym roku warszawska Zachęta przygotowała monograficzny pokaz twórczości artystki. Przez kilka tygodni można się było zanurzyć w nieco surrealistyczny świat marzeń i nieświadomości. Warto dodać, że była to pierwsza retrospektywa artystki w Polsce.

Annette Messager, „Doomestic”, detal, 2000, Kolekcja Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, fot. Annette Messager

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym