strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Annette Messager, „Na pokaz / Faire parade”, Zachta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 11.09-14.11.2010

Okrutna Annette
Wystawa Annette Messager w Zachcie
Katarzyna Urbaska
„Sztuka jest dla mnie jak tajemnica, sekret wyjty z ycia. Nie wolno nam, artystom, ujawnia zbyt wiele. Jedyne, co moemy zrobi, to da kilka maych wskazwek, albo nawet niepotrzebnych ladw” – powiedziaa w jednym z wywiadw Annette Messager, naleca do najwybitniejszych wspczesnych francuskich artystek. Jej sztuka to opowie o magicznych chwilach z dziecistwach, baniach, fantazjach i nocnych zjawach, o ktrych szybko zapominamy, gdy stajemy si doroli. W tym roku warszawska Zachta przygotowaa monograficzny pokaz twrczoci artystki. Przez kilka tygodni mona si byo zanurzy w nieco surrealistyczny wiat marze i niewiadomoci. Warto doda, e bya to pierwsza retrospektywa artystki w Polsce.

Annette Messager, „Doomestic”, detal, 2000, Kolekcja Muse d’Art moderne de la Ville de Paris, fot. Annette Messager

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym