strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Robert Morris. Uwagi o rzebie. Obiekty, instalacje, filmy”, ms² w odzi, 24.06-24.10.2010

Awangarda bez granic. Wystawa Roberta Morrisa w ms²
Piotr Sodkowski
Robert Morris to czoowy przedstawiciel minimalizmu i kanoniczna posta w historii amerykaskiej (czytaj: wiatowej) awangardy, prezentacja jego twrczoci w dzkim ms² musiaa wic odnie duy sukces. Przekonanie, e waga tej ekspozycji jest tylko pochodn wielkoci artysty byoby jednak krzywdzce. Wbrew modzie na blockbustery, ktre – gdy chodzi o zagraniczne nazwiska – w Polsce okazuj si przegldami drugorzdnych dzie pierwszorzdnych twrcw (o czym przypomina gony pokaz impresjonistw z 2001 roku), zebrane prace nie s polednie, a sama wystawa – bynajmniej nie powierzchowna. Due wraenie musi robi ju choby to, e do ms² sprowadzono najwaniejsze obiekty Morrisa (tak zwane pieces) z lat 60. i 70. – te, ktre byy przedmiotem krytyki Michaela Frieda w jego synnym tekcie „Art and objecthood” (przedrukowanym w „Arteonie”, nr 1/2008) i ktre przyjechay do odzi midzy innymi z rwnie synnej Leo Castelli Gallery w Nowym Jorku. Zasug Susanne Titz, kuratorki zwizanej z Museum Abteiberg w Mnchengladbach, jest jednak przede wszystkim rozwane przedstawienie spucizny Morrisa, tak by – nie uciekajc w uproszczenia – zachowa rwnowag midzy jego zrnicowan aktywnoci na gruncie teorii i praktyki artystycznej. Trudno wymaga wicej, zwaszcza e mowa o pierwszym pokazie minimalisty w Polsce.

Robert Morris, „Stacja benzynowa”, 1969, film; Bez tytuu (Odpady nici), 1968; Bez tytuu (Lustrzane szeciany), 1965; Bez tytuu, („New York Times”, strona tytuowa, 8.08.1990), („New York Times”, strona tytuowa, 30.08.1990), („New York Times”, strona tytuowa, 31.08.1990), („New York Times”, 31.08.1990), 1990, gazeta, farba akrylowa; „Dwie kolumny”, 1961; „Miejsce”, 1964 / 1993, film; courtesy: Leo Castelli Gallery, Sonnabend Gallery, fot. materiay prasowe ms²

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym