strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Robert Morris. Uwagi o rzebie. Obiekty, instalacje, filmy”, ms² w odzi, 24.06-24.10.2010

Awangarda bez granic. Wystawa Roberta Morrisa w ms²
Piotr Sodkowski
Robert Morris to czoowy przedstawiciel minimalizmu i kanoniczna posta w historii amerykaskiej (czytaj: wiatowej) awangardy, prezentacja jego twrczoci w dzkim ms² musiaa wic odnie duy sukces. Przekonanie, e waga tej ekspozycji jest tylko pochodn wielkoci artysty byoby jednak krzywdzce. Wbrew modzie na blockbustery, ktre – gdy chodzi o zagraniczne nazwiska – w Polsce okazuj si przegldami drugorzdnych dzie pierwszorzdnych twrcw (o czym przypomina gony pokaz impresjonistw z 2001 roku), zebrane prace nie s polednie, a sama wystawa – bynajmniej nie powierzchowna. Due wraenie musi robi ju choby to, e do ms² sprowadzono najwaniejsze obiekty Morrisa (tak zwane pieces) z lat 60. i 70. – te, ktre byy przedmiotem krytyki Michaela Frieda w jego synnym tekcie „Art and objecthood” (przedrukowanym w „Arteonie”, nr 1/2008) i ktre przyjechay do odzi midzy innymi z rwnie synnej Leo Castelli Gallery w Nowym Jorku. Zasug Susanne Titz, kuratorki zwizanej z Museum Abteiberg w Mnchengladbach, jest jednak przede wszystkim rozwane przedstawienie spucizny Morrisa, tak by – nie uciekajc w uproszczenia – zachowa rwnowag midzy jego zrnicowan aktywnoci na gruncie teorii i praktyki artystycznej. Trudno wymaga wicej, zwaszcza e mowa o pierwszym pokazie minimalisty w Polsce.

Robert Morris, „Stacja benzynowa”, 1969, film; Bez tytuu (Odpady nici), 1968; Bez tytuu (Lustrzane szeciany), 1965; Bez tytuu, („New York Times”, strona tytuowa, 8.08.1990), („New York Times”, strona tytuowa, 30.08.1990), („New York Times”, strona tytuowa, 31.08.1990), („New York Times”, 31.08.1990), 1990, gazeta, farba akrylowa; „Dwie kolumny”, 1961; „Miejsce”, 1964 / 1993, film; courtesy: Leo Castelli Gallery, Sonnabend Gallery, fot. materiay prasowe ms²

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym