strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Robert Morris. Uwagi o rzebie. Obiekty, instalacje, filmy”, ms² w odzi, 24.06-24.10.2010

Awangarda bez granic. Wystawa Roberta Morrisa w ms²
Piotr Sodkowski
Robert Morris to czoowy przedstawiciel minimalizmu i kanoniczna posta w historii amerykaskiej (czytaj: wiatowej) awangardy, prezentacja jego twrczoci w dzkim ms² musiaa wic odnie duy sukces. Przekonanie, e waga tej ekspozycji jest tylko pochodn wielkoci artysty byoby jednak krzywdzce. Wbrew modzie na blockbustery, ktre – gdy chodzi o zagraniczne nazwiska – w Polsce okazuj si przegldami drugorzdnych dzie pierwszorzdnych twrcw (o czym przypomina gony pokaz impresjonistw z 2001 roku), zebrane prace nie s polednie, a sama wystawa – bynajmniej nie powierzchowna. Due wraenie musi robi ju choby to, e do ms² sprowadzono najwaniejsze obiekty Morrisa (tak zwane pieces) z lat 60. i 70. – te, ktre byy przedmiotem krytyki Michaela Frieda w jego synnym tekcie „Art and objecthood” (przedrukowanym w „Arteonie”, nr 1/2008) i ktre przyjechay do odzi midzy innymi z rwnie synnej Leo Castelli Gallery w Nowym Jorku. Zasug Susanne Titz, kuratorki zwizanej z Museum Abteiberg w Mnchengladbach, jest jednak przede wszystkim rozwane przedstawienie spucizny Morrisa, tak by – nie uciekajc w uproszczenia – zachowa rwnowag midzy jego zrnicowan aktywnoci na gruncie teorii i praktyki artystycznej. Trudno wymaga wicej, zwaszcza e mowa o pierwszym pokazie minimalisty w Polsce.

Robert Morris, „Stacja benzynowa”, 1969, film; Bez tytuu (Odpady nici), 1968; Bez tytuu (Lustrzane szeciany), 1965; Bez tytuu, („New York Times”, strona tytuowa, 8.08.1990), („New York Times”, strona tytuowa, 30.08.1990), („New York Times”, strona tytuowa, 31.08.1990), („New York Times”, 31.08.1990), 1990, gazeta, farba akrylowa; „Dwie kolumny”, 1961; „Miejsce”, 1964 / 1993, film; courtesy: Leo Castelli Gallery, Sonnabend Gallery, fot. materiay prasowe ms²

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym