strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Fokus d Biennale 2010, 11.09-10.10.2010

Fokus d Biennale. Dokd od placu Wolnoci?
Jarosaw Lubiak
Tegoroczna edycja dzkiego biennale nosi tytu „Od placu Wolnoci do placu Niepodlegoci”. Jego scen ma zatem by ulica Piotrkowska na caej jej dugoci od pnocnego do poudniowego kraca (wyznaczonego przez oba place). Trudno sobie wyobrazi strategie, ktre mogyby poruszy tak ogromn struktur zarwno pod wzgldem materialnym, jak i symbolicznym. Jedyn moliwoci zdaje si by potraktowanie czci miasta jako ready made, wydany na mniej lub bardziej intensywne interwencje. Pozwala to wprawdzie widzom, nawet tubylcom, wyposaonym w biennalowy przewodnik znale si w sytuacji poszukiwacza rozrzuconych w przestrzeni miasta dzie sztuki, ale strategia ta ma jednak swoje powane ograniczenie: zwiedzanie moe si bowiem okaza jedynie przemierzaniem atrakcji.

Grzegorz Klaman, „Poddanie si”, instalacja, fot. materiay prasowe Fokus d Biennale 2010

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym