strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Fokus Łódź Biennale 2010, 11.09-10.10.2010

Fokus Łódź Biennale. Dokąd od placu Wolności?
Jarosław Lubiak
Tegoroczna edycja łódzkiego biennale nosi tytuł „Od placu Wolności do placu Niepodległości”. Jego sceną ma zatem być ulica Piotrkowska na całej jej długości od północnego do południowego krańca (wyznaczonego przez oba place). Trudno sobie wyobrazić strategie, które mogłyby poruszyć tak ogromną strukturę zarówno pod względem materialnym, jak i symbolicznym. Jedyną możliwością zdaje się być potraktowanie części miasta jako ready made, wydany na mniej lub bardziej intensywne interwencje. Pozwala to wprawdzie widzom, nawet tubylcom, wyposażonym w biennalowy przewodnik znaleźć się w sytuacji poszukiwacza rozrzuconych w przestrzeni miasta dzieł sztuki, ale strategia ta ma jednak swoje poważne ograniczenie: zwiedzanie może się bowiem okazać jedynie przemierzaniem atrakcji.

Grzegorz Klaman, „Poddanie się”, instalacja, fot. materiały prasowe Fokus Łódź Biennale 2010

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym