strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Fokus d Biennale 2010, 11.09-10.10.2010

Fokus d Biennale. Dokd od placu Wolnoci?
Jarosaw Lubiak
Tegoroczna edycja dzkiego biennale nosi tytu „Od placu Wolnoci do placu Niepodlegoci”. Jego scen ma zatem by ulica Piotrkowska na caej jej dugoci od pnocnego do poudniowego kraca (wyznaczonego przez oba place). Trudno sobie wyobrazi strategie, ktre mogyby poruszy tak ogromn struktur zarwno pod wzgldem materialnym, jak i symbolicznym. Jedyn moliwoci zdaje si by potraktowanie czci miasta jako ready made, wydany na mniej lub bardziej intensywne interwencje. Pozwala to wprawdzie widzom, nawet tubylcom, wyposaonym w biennalowy przewodnik znale si w sytuacji poszukiwacza rozrzuconych w przestrzeni miasta dzie sztuki, ale strategia ta ma jednak swoje powane ograniczenie: zwiedzanie moe si bowiem okaza jedynie przemierzaniem atrakcji.

Grzegorz Klaman, „Poddanie si”, instalacja, fot. materiay prasowe Fokus d Biennale 2010

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym