strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Mediations Biennale, Pozna, 11.09-30.10.2010; Fokus d Biennale, 11.09-10.10.2010

Biennale po polsku. Notatki na marginesie Mediations Biennale i Fokus d Biennale 2010
Przemysaw Jdrowski
Formua biennale ma w polskich realiach status magiczny. Wywiedziona od prestiu i mitu Biennale w Wenecji jest deklaracj przynalenoci imprezy do wiatowego obiegu sztuki. Jej uycie jest automatycznym domniemaniem wydarzenia, ktre gromadzi znaczcych artystw i prace, otwierajcego widzom drzwi do wielkiej sztuki. Oczywicie, midzynarodowego, profesjonalnie zorganizowanego i budowanego z odpowiednim rozmachem. Punktem odniesienia polskich imprez niezmiennie pozostaje Biennale w Wenecji, ktre przez ponad sto lat istnienia zbudowao prawdziw potg sztuki nowoczesnej, a instytucja biennale, ikoniczna take w sferze kultury masowej, staa si jej gwnym narzdziem. Do tego imperialno-pop-medialnego obrazu biennale w wikszoci adresuj swe imprezy polscy organizatorzy i animatorzy sztuki. Co istotne – to, co w Polsce jest aspiracj organizatorw – globalizm, gigantomania i medialny rozgos – na wiecie jest coraz czciej przedmiotem kontestacji i przynaley bardziej do fazy historycznego rozwoju ni wspczesnoci biennale gwnego nurtu.

Volker Mrz, „Kafka in Israel Nr. 3”, 2006, multimedia, postaci z wypalonej gliny, obrazy, fot. Maciej Kaczyski, materiay prasowe Mediations Biennale

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym