strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Mediations Biennale, Pozna, 11.09-30.10.2010; Fokus d Biennale, 11.09-10.10.2010

Biennale po polsku. Notatki na marginesie Mediations Biennale i Fokus d Biennale 2010
Przemysaw Jdrowski
Formua biennale ma w polskich realiach status magiczny. Wywiedziona od prestiu i mitu Biennale w Wenecji jest deklaracj przynalenoci imprezy do wiatowego obiegu sztuki. Jej uycie jest automatycznym domniemaniem wydarzenia, ktre gromadzi znaczcych artystw i prace, otwierajcego widzom drzwi do wielkiej sztuki. Oczywicie, midzynarodowego, profesjonalnie zorganizowanego i budowanego z odpowiednim rozmachem. Punktem odniesienia polskich imprez niezmiennie pozostaje Biennale w Wenecji, ktre przez ponad sto lat istnienia zbudowao prawdziw potg sztuki nowoczesnej, a instytucja biennale, ikoniczna take w sferze kultury masowej, staa si jej gwnym narzdziem. Do tego imperialno-pop-medialnego obrazu biennale w wikszoci adresuj swe imprezy polscy organizatorzy i animatorzy sztuki. Co istotne – to, co w Polsce jest aspiracj organizatorw – globalizm, gigantomania i medialny rozgos – na wiecie jest coraz czciej przedmiotem kontestacji i przynaley bardziej do fazy historycznego rozwoju ni wspczesnoci biennale gwnego nurtu.

Volker Mrz, „Kafka in Israel Nr. 3”, 2006, multimedia, postaci z wypalonej gliny, obrazy, fot. Maciej Kaczyski, materiay prasowe Mediations Biennale

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym