strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Mediations Biennale, Poznań, 11.09-30.10.2010

Mediations Biennale – komentarz
Dorota Łuczak
Niewątpliwie polityka promocyjna Mediations Biennale w Poznaniu w dużej mierze koncentruje się na budowaniu wizerunku wśród potencjalnych odbiorców, którzy najprawdopodobniej nie zobaczą jednak wystaw. Chodzi tu o strategię opartą na zaistnieniu logo wydarzenia – „największej tego typu imprezy w Polsce”, w szerszej świadomości, zarówno w obszarze regionalnym (plakaty w przestrzeni publicznej), krajowym (specjalny dodatek do „Gazety Wyborczej”), jak i zagranicznym (informacja w prasie). Faktem nobilitującym imprezę stało się dodatkowo włączenie inauguracji biennale w program ASEM – konferencji ministrów kultury z Azji i Europy. Choć trudno ocenić realne korzyści płynące z tego spotkania, symboliczna konfrontacja polityków i organizatorów wydarzeń artystycznych wydaje się wpisana w ideę mediacji. Tym samym trudno odeprzeć wrażenie, że mamy tu do czynienia z rozbudowanym marketingiem kulturowym, którego domyślnym zamysłem jest zwrócenie uwagi na Poznań, miasto pretendujące do miana kulturalnej stolicy Europy.

Volker März, „Auschwitz ist Menschlich”, 2010, instalacja, fot. Maciej Kaczyński, materiały prasowe Mediations Biennale

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym