strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Mediations Biennale, Poznań, 11.09-30.10.2010

Mediations Biennale – komentarz
Dorota Łuczak
Niewątpliwie polityka promocyjna Mediations Biennale w Poznaniu w dużej mierze koncentruje się na budowaniu wizerunku wśród potencjalnych odbiorców, którzy najprawdopodobniej nie zobaczą jednak wystaw. Chodzi tu o strategię opartą na zaistnieniu logo wydarzenia – „największej tego typu imprezy w Polsce”, w szerszej świadomości, zarówno w obszarze regionalnym (plakaty w przestrzeni publicznej), krajowym (specjalny dodatek do „Gazety Wyborczej”), jak i zagranicznym (informacja w prasie). Faktem nobilitującym imprezę stało się dodatkowo włączenie inauguracji biennale w program ASEM – konferencji ministrów kultury z Azji i Europy. Choć trudno ocenić realne korzyści płynące z tego spotkania, symboliczna konfrontacja polityków i organizatorów wydarzeń artystycznych wydaje się wpisana w ideę mediacji. Tym samym trudno odeprzeć wrażenie, że mamy tu do czynienia z rozbudowanym marketingiem kulturowym, którego domyślnym zamysłem jest zwrócenie uwagi na Poznań, miasto pretendujące do miana kulturalnej stolicy Europy.

Volker März, „Auschwitz ist Menschlich”, 2010, instalacja, fot. Maciej Kaczyński, materiały prasowe Mediations Biennale

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym