strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Mediations Biennale, Pozna, 11.09-30.10.2010

Biennale know-how – czyli jak zbudowa wielk wystaw
Piotr Bernatowicz
Druga edycja Mediatons Biennale w Poznaniu, w ramach ktrej swoje prace prezentuje blisko 150 artystw, skada si zasadniczo z dwch czci: wystawy gwnej zatytuowanej „Beyond mediations”, prezentowanej w Muzeum Narodowym oraz CK Zamek, oraz wystawy „Erased walls”, czciowo prezentowanej w kontenerach przed CK Zamek i w budynku dawnego szpitala przy ulicy E. Orzeszkowej w Poznaniu. Wystawa gwna zostaa przygotowana przez Ryszarda W. Kluszczyskiego oraz Japoczyka, Tsutomu Mizusaw. Kady z kuratorw wybra grup artystw niezalenie, bez wzajemnych konsultacji. W wypadku Tsutomu Mizusawy s to przewanie artyci z Japonii (oraz jeden artysta chiski i jeden tajlandzki), Ryszard W.Kluszczyski zaprosi artystw polskich, europejskich oraz amerykaskich. W ten sposb powtrzona zostaa idea leca u podstaw poprzedniej edycji biennale – zestawienia sztuki z krajw azjatyckich oraz europejskich (czytaj: krajw zachodniej cywilizacji). Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, podziay s raczej neutralizowane ni akcentowane. Tytuowe mediacje czyta naley jako haso na tyle pojemne i nienarzucajce jednoznacznej interpretacji, by mogo okreli du i rnorodn wystaw sztuki wspczesnej.

Jean-Christophe Norman, „Crossing Pozna”, 2010, performance, fot. Maciej Kaczyski, materiay prasowe Mediations Biennale

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym