strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Mediations Biennale, Pozna, 11.09-30.10.2010

Biennale know-how – czyli jak zbudowa wielk wystaw
Piotr Bernatowicz
Druga edycja Mediatons Biennale w Poznaniu, w ramach ktrej swoje prace prezentuje blisko 150 artystw, skada si zasadniczo z dwch czci: wystawy gwnej zatytuowanej „Beyond mediations”, prezentowanej w Muzeum Narodowym oraz CK Zamek, oraz wystawy „Erased walls”, czciowo prezentowanej w kontenerach przed CK Zamek i w budynku dawnego szpitala przy ulicy E. Orzeszkowej w Poznaniu. Wystawa gwna zostaa przygotowana przez Ryszarda W. Kluszczyskiego oraz Japoczyka, Tsutomu Mizusaw. Kady z kuratorw wybra grup artystw niezalenie, bez wzajemnych konsultacji. W wypadku Tsutomu Mizusawy s to przewanie artyci z Japonii (oraz jeden artysta chiski i jeden tajlandzki), Ryszard W.Kluszczyski zaprosi artystw polskich, europejskich oraz amerykaskich. W ten sposb powtrzona zostaa idea leca u podstaw poprzedniej edycji biennale – zestawienia sztuki z krajw azjatyckich oraz europejskich (czytaj: krajw zachodniej cywilizacji). Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, podziay s raczej neutralizowane ni akcentowane. Tytuowe mediacje czyta naley jako haso na tyle pojemne i nienarzucajce jednoznacznej interpretacji, by mogo okreli du i rnorodn wystaw sztuki wspczesnej.

Jean-Christophe Norman, „Crossing Pozna”, 2010, performance, fot. Maciej Kaczyski, materiay prasowe Mediations Biennale

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym