strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Mediations Biennale, Poznań, 11.09-30.10.2010

Biennale know-how – czyli jak zbudować wielką wystawę
Piotr Bernatowicz
Druga edycja Mediatons Biennale w Poznaniu, w ramach której swoje prace prezentuje blisko 150 artystów, składa się zasadniczo z dwóch części: wystawy głównej zatytułowanej „Beyond mediations”, prezentowanej w Muzeum Narodowym oraz CK Zamek, oraz wystawy „Erased walls”, częściowo prezentowanej w kontenerach przed CK Zamek i w budynku dawnego szpitala przy ulicy E. Orzeszkowej w Poznaniu. Wystawa główna została przygotowana przez Ryszarda W. Kluszczyńskiego oraz Japończyka, Tsutomu Mizusawę. Każdy z kuratorów wybrał grupę artystów niezależnie, bez wzajemnych konsultacji. W wypadku Tsutomu Mizusawy są to przeważnie artyści z Japonii (oraz jeden artysta chiński i jeden tajlandzki), Ryszard W.Kluszczyński zaprosił artystów polskich, europejskich oraz amerykańskich. W ten sposób powtórzona została idea leżąca u podstaw poprzedniej edycji biennale – zestawienia sztuki z krajów azjatyckich oraz europejskich (czytaj: krajów zachodniej cywilizacji). Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, podziały są raczej neutralizowane niż akcentowane. Tytułowe mediacje czytać należy jako hasło na tyle pojemne i nienarzucające jednoznacznej interpretacji, by mogło określić dużą i różnorodną wystawę sztuki współczesnej.

Jean-Christophe Norman, „Crossing Poznań”, 2010, performance, fot. Maciej Kaczyński, materiały prasowe Mediations Biennale

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym