strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Mediations Biennale, Pozna, 11.09-30.10.2010

Biennale know-how – czyli jak zbudowa wielk wystaw
Piotr Bernatowicz
Druga edycja Mediatons Biennale w Poznaniu, w ramach ktrej swoje prace prezentuje blisko 150 artystw, skada si zasadniczo z dwch czci: wystawy gwnej zatytuowanej „Beyond mediations”, prezentowanej w Muzeum Narodowym oraz CK Zamek, oraz wystawy „Erased walls”, czciowo prezentowanej w kontenerach przed CK Zamek i w budynku dawnego szpitala przy ulicy E. Orzeszkowej w Poznaniu. Wystawa gwna zostaa przygotowana przez Ryszarda W. Kluszczyskiego oraz Japoczyka, Tsutomu Mizusaw. Kady z kuratorw wybra grup artystw niezalenie, bez wzajemnych konsultacji. W wypadku Tsutomu Mizusawy s to przewanie artyci z Japonii (oraz jeden artysta chiski i jeden tajlandzki), Ryszard W.Kluszczyski zaprosi artystw polskich, europejskich oraz amerykaskich. W ten sposb powtrzona zostaa idea leca u podstaw poprzedniej edycji biennale – zestawienia sztuki z krajw azjatyckich oraz europejskich (czytaj: krajw zachodniej cywilizacji). Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, podziay s raczej neutralizowane ni akcentowane. Tytuowe mediacje czyta naley jako haso na tyle pojemne i nienarzucajce jednoznacznej interpretacji, by mogo okreli du i rnorodn wystaw sztuki wspczesnej.

Jean-Christophe Norman, „Crossing Pozna”, 2010, performance, fot. Maciej Kaczyski, materiay prasowe Mediations Biennale

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym