strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
NCK
Magorzata Limon, "Pomorzanki. Lato, jesie, zima, wiosna"
09.05.2018 - 27.05.2018

...W dzisiejszych czasach jestemy zabiegani, zmczeni i czsto pozbawieni si. Dlatego nie zauwaamy zmian, jakie zachodz w otaczajcej nas przyrodzie. Mija dzie za dniem, miesic za miesicem, i tak upywaj kolejne lata. I wtedy nagle uwiadamiamy sobie upyw czasu. My moglimy zapomnie o naturze, lecz ona nie zapomina o nas. Zauwaamy zmiany w naszym ciele, naszej duszy, zmian w naszym postrzeganiu otaczajcej nas rzeczywistoci. Podobnie wygldaj relacje midzyludzkie. W pdzie, w jakim przyszo nam y, zainteresowanie drugim czowiekiem zmalao, coraz wicej ludzi zaczyna odczuwa samotno. Dlatego postanowiam uwieczni w moich obrazach mieszkanki Pomorza. Chciaam w ten sposb symbolicznie „zama“ obecnie panujce zwyczaje izolacji, dystansu wobec nas samych i naszych ssiadw... Natura wyznacza nam rytm, ktrym yjemy. W moich obrazach stanowi ona integraln cz nas samych. Nie moemy y obok niej, ona jest w nas. Jeeli wsuchamy si w jej gos, poddamy si cyklowi pr roku, to moemy osign wewntrzn rwnowag. Pomorzanki, bohaterki moich obrazw pozwalaj sobie zatrzyma si na chwil, by chon i prbowa odczu po kolei kady z mijajcych miesicy. Kada z moich modelek kroczy swoj wasn drog. Ma inne problemy do przepracowania i poszukuje wasnych rozwiza...

 

Magorzata Limon w latach 2006–2012 studiowaa na Wydziale Malarstwa Akademii              Sztuk Piknych w Gdasku u prof. Macieja wieszewskiego, z aneksem z grafiki cyfrowej                        u prof. Cezarego Paszkowskiego. Stypendystka Programu Erasmus, miaa okazj studiowa          na Accademia degli Belle Arti di Brera w Mediolanie, w pracowni prof. Stefano Pizzi. W latach 2010–13 ukoczya dwie szkoy charakteryzacji i wizerunku Beauty Art i Magnus Film,   otrzymujc Dyplom Charakteryzatora Teatralnego i Filmowego. Zawodowo pracuje w Oddziale Gdaskim Telewizji Polskiej. Od 2015 jest czonkiem Zwizku Artystw Plastykw Polskich.         Ma na swym koncie 8 wystaw indywidualnych w Polsce i Niemczech, a take liczne prezentacje   na wystawach zbiorowych, m.in. na Sardynii, we Florencji, Cervii, Mediolanie (Wochy), Ayadin (Turcja).

[zwi]


Gliwice
Willa Caro
„Barwny wiat wielu form - szko artystyczne i uytkowe z huty w Zbkowicach”
27.04.2018 - 30.09.2018
Patronat „Arteonu”

W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szka Zagbia Dbrowskiego, wrd ktrych huta zbkowicka odegraa znaczc rol – swoje nowatorskie projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz. Dzi ich prace, ktre zaprezentowane zostan w ramach ekspozycji - to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych  kolorem, czystych, a rwnoczenie syntetycznych formach tkwi zaklty fenomen polskiej awangardy. Wystawa „Barwny wiat wielu form…” jest szczeglna rwnie dlatego, e zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szka wspczesnego pochodzcego z huty w Zbkowicach - udostpnione zostan publicznoci po raz pierwszy od 1975 roku. To wyjtkowe wydarzenie dla koneserw polskiego szka, wzornictwa tudzie dizjanu. Na wystawie znajd si take zabytki wypoyczone z wiodcych w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Grze, Muzeum Narodowego we Wrocawiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szka i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, ktre posiada zasobny Dzia Szka, a jego podstaw stanowi szko produkowane po 1945 r. z hut Zagbia Dbrowskiego. Eryka Trzewik- Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szkleniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spord ktrych wyrniaa si Pastwowa Wysza Szkoa Sztuk Plastycznych we Wrocawiu (od 1994 r. Akademia Sztuk Piknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocawiu), a szczeglnie jej Wydzia Ceramiki i Szka, w ktrym wybitn rol odegra Stanisaw Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost ( dyplom 1957 r.) i jej ma Jana Sylwestra Drosta ( dyplom 1958 r.). Jan Sylwester Drost rozpocz prac w Zbkowicach w 1960 roku. Specjalizowa si szczeglnie w krtkich seriach dizajnerskich, tworzy nowe metody prasowania szka z duym udziaem pracy rcznej, pomysu, eksperymentu, stosowaniem form pomocniczych dla wyjtkowych efektw artystycznych, wprowadzi wazony dwustronnie formowane, co przynosio niezwyky efekt wizualny. Eryka Trzewik-Drost po ukoczeniu studiw pracowaa w wytwrni porcelany w Katowicach Bogucicach ( dawny Giesche, Zakady Porcelany Bogucice, "Porcelana Bogucice”). Syna z dizajnerskich projektw serwisw, wazonw, wiecznikw, ozdobnych i uytkowych form ceramicznych, biuterii ceramicznej a przede wszystkim  figur i figurek pojmowanych w nowy sposb, syntetyzujcych, barwnych, ekspresyjnych form. Od 1966 roku zwizaa si z hut szka w Zbkowicach, zmienia rodzaj dziedziny i materii twrczej. Powstaway zarwno zestawy jak i pojedyncze przedmioty, misy, popielnice, dzbany, wazony, wieczniki. Jej ulubionymi realizacjami byy podobnie, jak w przypadku porcelany, figurki, jeszcze bardziej syntetyzujce, o niezwykle czytelnych formach.

[zwi]

«   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku