strona g��wna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K N O P S T W Z KONKURSY

Pozna
Muzeum Narodowe
"Hans Arp a sztuka polska"
23.04.2017 - 09.07.2017
Patronat „Arteonu”

W latach 30. XX wieku Hans Arp mia liczne kontakty z polskimi artystami. Wielu z nich przebywao wwczas w Paryu, gdzie poruszali si w tych samych krgach co Arp (np. Abstraction Cration). W 1930 roku Arp i jego ona Sophie Tauber-Arp wraz z innymi czonkami Abstraction Cration oraz grup a.r. wystawiali swoje dziea w Muzeum w odzi. dzkie muzeum byo jedn z pierwszych publicznych kolekcji sztuki, ktre pozyskay realizacje pary. Oywiony kontakt z Arpem utrzymywali gwnie Strzemiski i Kobro oraz Jan Brzkowski. Do tomiku jego poezji Arp przygotowa trzy szkice, ukazujce organiczne formy. Ponadto Brzkowski pisa liczne teksty o twrczoci Arpa, przyczyniajc si w duym stopniu do recepcji jego dorobku na polskiej scenie artystycznej. Strzemiski i Staewski w latach 30. pozostawali pod wpywem Arpowskiej formy organicznej. Nawet Kobro stworzya wwczas jedn organiczn rzeb – tak nietypow dla jej dotychczasowej twrczoci.
W ramach wystawy zostan pokazane dziea Hansa Arpa ze wszystkich okresw jego twrczoci (rzeby, reliefy, rysunki, kolae, grafiki, obrazy) w dialogu z dzieami wybranych artystw polskich, inspirujcych si form organiczn. Wrd artystw polskich znajd si prace zarwno wspczesnych Arpowi, jak i twrcw pniejszych, ktrych realizacje wykazuj pokrewiestwo zarwno z jzykiem formalnym Arpa, jak i z jego teori sztuki. Kontekst z dzieami Arpa bdzie mona odszuka w pracach Wadysawa Strzemiskiego, Henryka Staewskiego, Katarzyny Kobro, Aliny Szapocznikow, Andrzeja Pawowskiego, Marii Jaremy, Marii Nicz-Borowiakowej i innych.

Hans Arp, „Star”, 1956, brz, odlew (1976), 41,5 x 33 x 6,5 cm, w. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth, ©Verwertungsgesellschaft Bild-Kunst in Bonn, fot. mat. pras. MNP

[zwi]

   »

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu