strona główna > partnerzy
wybierz miasto:
B C D G K L Ł N O P R S T W Z

Legnica
Galeria Sztuki w Legnicy
"Moim zdaniem...Wystawa biżuterii"
02.10.2019 - 26.10.2019

40. edycja Legnickiego Festiwalu SREBRO zakończyła się w czerwcu, ale obchody festiwalowego jubileuszu wciąż trwają. Ich ostatnią odsłoną jest czynna od 2 października w Galerii Sztuki wystawa pt. Moim zdaniem…
Jest to prezentacja pod wieloma względami wyjątkowa, odmienna od tych, które zazwyczaj można podziwiać w galeriach, gdzie wartość estetyczna, forma i funkcjonalność są najważniejsze, natomiast treść jest stosunkowo mało istotna. Tutaj autorzy poprzez biżuterię czy obiekty złotnicze wypowiadają swoje zdanie na różnorodne tematy, od polityki i zagadnień społecznych poczynając, poprzez relacje międzyludzkie, a na subiektywnych reakcjach na różne zjawiska kończąc.
Założeniem organizatorów od początku było to, że biżuteria czy obiekt powinny zawierać czytelny komunikat. Dlatego każda z prac ma swój tytuł, część jest również opatrzona dłuższym lub krótszym komentarzem autorskim. Dzięki temu intencje i uczucia wyrażone w pracach są czytelne, wyzwalają w odbiorcach emocje, prowokują reakcje intelektualne, inicjują dialog między obiektem, jego twórcą a odbiorcą. Pomysł zorganizowania takiej wystawy zrodził się podczas spotkań w sandomierskiej Galerii Otwartej prowadzonej przez Mariusza Pajączkowskiego. Popierali go nieżyjący już Michał Gradowski i prof. Irena Huml. Wsparciem organizacyjnym i merytorycznym służyli Andrzej Sadowski, Andrzej Pacak i Marek Nowaczyk. Ten ostatni wraz z Mariuszem Pajączkowskim do dziś pełni rolę kuratorów wystawy. W legnickiej Galerii Sztuki ma miejsce dwunasta już odsłona tego wydarzenia. Różni się ona jednak od poprzednich ze względu na otwartą formę, dzięki której podczas każdej kolejnej edycji prezentowane są nowe obiekty. Tym razem wystawa została wzbogacona o realizacje artystów zagranicznych, którzy postanowili włączyć się do złotniczej dyskusji. Finisaż wystawy będzie miał miejsce w Galerii Sztuki w Legnicy, 25 października o godzinie 18:00. Po części oficjalnej odbędzie się spotkanie z Markiem Nowaczykiem, który w 1979 roku zorganizował I Ogólnopolski Przegląd Form Złotniczych SREBRO w Legnicy. Sama wystawa i finisaż stanowią zamknięcie obchodów 40-lecia Legnickiego Festiwalu SREBRO.

Felieke van der Leest, Afrikan American Indian, mat. pras. GS w Legnicy

[zwiń]


Lublin
Galeria Gardzienice Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice"
"Ryszard Kaja. Teatralny Bar Świata Małopolskiego"
24.10.2019 - 17.12.2019
Patronat „Arteonu”

Na wystawie w Galerii Gardzienice pokazane zostaną między innymi plakaty, tematycznie dobrane i wykonane przede wszystkim dla wschodnich regionów Polski, jak również portrety małopolskie, projekty kostiumów, scenografii, częściowo fragmenty niezwykłych dzienników Ryszarda Kai. O swoich plakatach zwykł on mawiać: „Moje plakaty są pełne detali, tak jak i mój dom, a mój dom pełen jest wspomnień. Ja kolekcjonuję przeszłość (…). Nie interesują mnie poszukiwania formalne, anektowanie nowych przestrzeni dla sztuki. Mody, także artystyczne, są mi obce, nie patrzę, jak wszyscy w przyszłość, tylko szperam w swej przeszłości”. Popularność i rozpoznawalność dały artyście między innymi plakaty z serii „Polska”, które od 2012 roku Ryszard Kaja tworzył na zamówienie Galerii Polskiego Plakatu we Wrocławiu. Unikatowy język symbolu, skrótowa forma przedstawienia i umiejętne operowanie kolorem czynią jego plakaty niepowtarzalnymi. Odwołania, siła skojarzeń, detal decydują o doskonałości plakatowych dzieł Kai dla teatru. Wypracowana przez niego metafora uproszczonego przedstawienia, oszczędnego przekazu, zdawkowego symbolu, śladowego krajobrazu tudzież tła stanowi element rozpoznawalny w plakatowej, teatralnej twórczości Ryszarda Kai.  Ryszard Kaja był niezwykle pracowitym twórcą, o nieskrępowanej wyobraźni i ogromnym zapale do pracy. Jego spektakularna przygoda ze sztuką to także rozmaite realizacje teatralne, od scenografii po kostiumy i dekoracje. Mówi się o ponad 200 scenografiach teatralnych, baletowych, operowych i telewizyjnych. W późniejszych latach życia artysta chętnie sięgał po rysunek i monotypie. Autorem tytułu lubelskiej ekspozycji i współkuratorem wystawy jest Leszek Jamrozik.  

Ryszard Kaja, bez tytułu, olej, mat. pras. Galerii Gardzienice

[zwiń]

W październikowym „Arteonie”: w rubryce „Duchowość w sztuce” Tomasz Biłka OP pisze o chrystologii Jerzego Nowosielskiego i omawia program artystyczny tego wybitnego twórcy. Wojciech Delikta przybliża postać sławnej kolekcjonerki Peggy Guggenheim w kontekście weneckiej wystawy jej zbiorów. Z kolei pokaz „09.39. Wojna”, zorganizowany przez krakowską Otwartą Pracownię, komentuje Joanna Winnicka-Gburek. Z okazji debaty „Gdzie jest granica? Prawa i godność człowieka a sztuka współczesna”, która odbędzie się na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych 30 października, Karolina Staszak porusza ten temat w najnowszym „Arteonie”. W październikowym „Arteonie” także: toruńskie 11. Triennale Małych Form Malarskich omawia Kajetan Giziński. Agnieszka Salamon-Radecka przygląda się wystawie „Wkraczając w nowy wymiar. Twórczość Sophie Taeuber-Arp”, odbywającej się w CK Zamek w Poznaniu. Wrocławski TIFF Festival recenzuje Wojciech Skibicki. Wystawę „Obiekt – przestrzeń”, zorganizowaną z okazji 100-lecia Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, recenzuje Maria Roszyk. Sebastian Kochaniec z kolei recenzuje wystawę Wojciecha Gilewicza pt. „Hanoi Hello!” w białostockiej Galerii Arsenał. Jerzy Fober przedstawia twórczość Andrzeja Szarka. Alicja Wilczak w rubryce „Zaprojektowane” pisze o biżuterii z tworzyw organicznych i naturalnych.W październikowym „Arteonie” ponadto inne artykuły, aktualia i stałe rubryki.

Okładka: Jerzy Nowosielski, „Zbawiciel”, 1965, olej na płótnie, 80 x 60 cm, nieistniejąca od 2015 roku kaplica pw. św. św. Borysa i Gleba Fundacji św. Włodzimierza w Krakowie, fot. Grzegorz Dąbkowicz OP

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury