strona g��wna > patronaty
wybierz miasto:
A B C D F G H L M N O P S T V W Z KONKURSY

Bazylea
"Richard Serra: Films and Videotapes"
"Kunstmuseum Basel"
20.05.2017 - 15.10.2017

Rzeby Richarda Serry znajduj si w kolekcjach najbardziej prestiowych instytucji. Guggenheim Museum w Bilbao powicio jego monumentalnej pracy „The Matter of Time” osobn przestrze. O samym artycie pisali prominentni historycy i krytycy, tacy jak Rosalind Krauss, Hal Foster czy Kynaston McShine. Rola, jak odegra w ksztatowaniu si minimal artu, postminimalizmu czy sztuki site-specific, pozostaje nie do przecenienia. Mimo to nadal pewnym obszarom jego twrczoci nie powicono dostatecznie wiele uwagi – przynajmniej w wymiarze wystawienniczym. To, co zepchnito na ekspozycyjny margines, powoli wraca w pole zainteresowania. Dowodzi tego pokaz „Richard Serra: Early Work” w 2013 roku (David Zwirner Gallery), prezentujcy mao znane przedsiwzicia artysty z lat 1966-1971, kiedy eksperymentowa z lateksem, gum czy oowiem w duchu process artu. Dzisiaj natomiast Kunstmuseum w Bazylei koncentruje si wycznie na kinematograficznej dziaalnoci Serry, organizujc projekcj jego filmw i nagra wideo, powstaych midzy rokiem 1968 a 1979.
Jak zapewnia kurator, Søren Grammel, wystawa stanowi okazj, by zapozna si z niemal caym filmowym dorobkiem Amerykanina, a czas trwania zgromadzonego materiau przekracza pi godzin. Wrd pokazywanych dzie nie mogo wic zabrakn takich realizacji, jak „Hands Tied” (1968), „Steelmill/Stahwerk” (1979) czy „Hand Catching Lead” (1968). O ostatnim Krauss pisaa: „Dziaanie rki, zarazem napitej i bezwadnej, na obiekt, jest jednoczenie celowe – polega na chwytaniu oowiu – i bezcelowe, poniewa, jak si wydaje, chwytanie nie jest tu celem. Kadc nacisk na sam podstawow czynno, film daje obraz tego, co pod koniec lat szedziesitych zaczto nazywa „czystym procesem”. Ekranowe prace Serry – artysty, ktry od pocztku swojej kariery para si przede wszystkim rzeb – mona rozpatrywa zarwno jako osobne dziea sztuki przynalene do dziedziny filmu, jak rwnie jako cile powizane z teori i praktyk rzebiarsk amerykaskiego twrcy. Grammel zwraca uwag, e przy powstaniu niektrych nagra Serra wsppracowa z artystami wideo artu, m.in. Joan Jonas, Nancy Holt, Robertem Bellem czy Babette Mangolte. Owocem tych kolaboracji bya na przykad praca „Prisoner’s Dilemma” (1974), wkraczajca w obszar konceptualizmu i performensu.
Filmy Serry pojawiaj si sporadycznie na rnego rodzaju ekspozycjach lub specjalnie organizowanych jednostkowych projekcjach, ale moliwo zobaczenia tak wielu realizacji w jednym miejscu, skonfrontowania ze sob i przeledzenia ich rozwoju nadarza si jeszcze rzadziej. Warto wic z niej skorzysta.
Wojciech Delikta

Richard Serra, „Hads Tied”, 1968, © Richard Serra, Courtesy of Richard Serra, mat. pras. Kunstmuseum Basel

[zwi]

   »

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki