strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K N O P R S T U W Z

Gliwice
Willa Caro
„Barwny wiat wielu form - szko artystyczne i uytkowe z huty w Zbkowicach”
27.04.2018 - 30.09.2018
Patronat „Arteonu”

W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szka Zagbia Dbrowskiego, wrd ktrych huta zbkowicka odegraa znaczc rol – swoje nowatorskie projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz. Dzi ich prace, ktre zaprezentowane zostan w ramach ekspozycji - to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych  kolorem, czystych, a rwnoczenie syntetycznych formach tkwi zaklty fenomen polskiej awangardy. Wystawa „Barwny wiat wielu form…” jest szczeglna rwnie dlatego, e zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szka wspczesnego pochodzcego z huty w Zbkowicach - udostpnione zostan publicznoci po raz pierwszy od 1975 roku. To wyjtkowe wydarzenie dla koneserw polskiego szka, wzornictwa tudzie dizjanu. Na wystawie znajd si take zabytki wypoyczone z wiodcych w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Grze, Muzeum Narodowego we Wrocawiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szka i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, ktre posiada zasobny Dzia Szka, a jego podstaw stanowi szko produkowane po 1945 r. z hut Zagbia Dbrowskiego. Eryka Trzewik- Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szkleniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spord ktrych wyrniaa si Pastwowa Wysza Szkoa Sztuk Plastycznych we Wrocawiu (od 1994 r. Akademia Sztuk Piknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocawiu), a szczeglnie jej Wydzia Ceramiki i Szka, w ktrym wybitn rol odegra Stanisaw Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost ( dyplom 1957 r.) i jej ma Jana Sylwestra Drosta ( dyplom 1958 r.). Jan Sylwester Drost rozpocz prac w Zbkowicach w 1960 roku. Specjalizowa si szczeglnie w krtkich seriach dizajnerskich, tworzy nowe metody prasowania szka z duym udziaem pracy rcznej, pomysu, eksperymentu, stosowaniem form pomocniczych dla wyjtkowych efektw artystycznych, wprowadzi wazony dwustronnie formowane, co przynosio niezwyky efekt wizualny. Eryka Trzewik-Drost po ukoczeniu studiw pracowaa w wytwrni porcelany w Katowicach Bogucicach ( dawny Giesche, Zakady Porcelany Bogucice, "Porcelana Bogucice”). Syna z dizajnerskich projektw serwisw, wazonw, wiecznikw, ozdobnych i uytkowych form ceramicznych, biuterii ceramicznej a przede wszystkim  figur i figurek pojmowanych w nowy sposb, syntetyzujcych, barwnych, ekspresyjnych form. Od 1966 roku zwizaa si z hut szka w Zbkowicach, zmienia rodzaj dziedziny i materii twrczej. Powstaway zarwno zestawy jak i pojedyncze przedmioty, misy, popielnice, dzbany, wazony, wieczniki. Jej ulubionymi realizacjami byy podobnie, jak w przypadku porcelany, figurki, jeszcze bardziej syntetyzujce, o niezwykle czytelnych formach.

Popielnica, rcznie formowane szko dmuchane w ksztat gwiadzisty, proj. J. S. Drost, Huta Staszic, unikat, 1967,fot. B. Kubska, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwi]


Katowice
Rondo Sztuki
"Kiedy matematyk spotyka artyst…"
04.09.2018 - 25.09.2018

Ponad 40 lat temu Ignacy Miedziski, student matematyki, spotyka Tomasza Struka – studenta Akademii Sztuk.  Przyja, ktra wwczas si rozpocza trwaa przez cae ycie. I mimo e kilka lat pniej Panowie funkcjonowali ju w pozornie bardzo oddalonych od siebie wiatach (Ignacy Miedziski, by Prezesem dynamicznie rozwijajcej si spki IT, a Tomasz Struk uznanym artyst), jedna rzecz pozostaa niezmienna – ich mio do sztuki. Gbokie przekonanie o wanoci sztuki, potrzebie jej wspierania i promowania. Synergia dwch wyjtkowych, wzajemnie inspirujcych si osobowoci w poczeniu z motywacj wynikajc z pasji musiaa doprowadzi do stworzenia nietuzinkowych i na wczesne czasy wizjonerskich inicjatyw. Kilkanacie lat temu przyjaciele wcielili w ycie dyskutowany przez kilka lat projekt przywrcenia na lsku idei mecenatu, a wsparcie sztuki na stae wpisao si w misj BPSC. Rok po roku pojawiay si kolejne projekty, ktrych celem byo wspieranie modych artystw, ktrzy ukoczyli Akademi Sztuk Piknych w Katowicach.
W 2006 roku powsta konkurs na Najlepszy Dyplom. W kolejnych latach BPSC wspierao modych twrcw na wielu paszczyznach. Wsplnie z ASP organizowano wystawy, realizowano konkursy projektowe, wydawano publikacje. Ponad dekad temu zaczto tworzy take kolekcj firmy, skadajc si z prac nie tylko wieych absolwentw katowickiej ASP, ale take uznanych twrcw zwizanych z naszym regionem. Obecnie jest to jedna z najwikszych biznesowych kolekcji sztuki w kraju.
„Kiedy matematyk spotyka artyst…” jest wystaw, ukazujc – zarwno poprzez prace artystw modego pokolenia, jak i te stworzone przez uznanych twrcw – w jaki sposb sztuka moe na stae zagoci w rzeczywistoci biznesowej. Wielkoformatowe cykle graficzne, malarstwo (od realistycznych obrazw po rne formy konceptualnych autorskich wypowiedzi) oraz rnorodne rozwizania projektowe pokazuj bogate spektrum moliwoci nowoczesnej sztuki i designu. Wystawa jest opowieci o synergii, stanowicej warto dodan na wielu przestrzeniach. Wskazywana jako wzorcowa przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wsppraca midzy Akademi Sztuk Piknych w Katowicach i BPSC w optymalny sposb obrazuje przenikanie si dziaania artystycznej uczelni wyszej i wiadomego wartoci kultury przedstawiciela wspczesnego rynku pracy.

 

[zwi]

   »
We wrzeniowym „Arteonie”:

Zbigniew Jan Makowski komentuje koncepcj wystawy „Dali, Warhol – geniusz wszechstronny” w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocawiu, a Aleksandra Sikorska recenzuje wystaw twrczoci Jzefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie. Natomiast fotografie Sally Mann, prezentowane w ramach pokazu „Sally Mann: A Thousand Crossings”, omawia Aleksandra Kargul. Karolina Staszak z kolei komentuje gdask wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP 2018”, a Uwagami na temat wystawy Stefana Krygiera w Green Point Project w Nowym Jorku dzieli si Andrzej Biernacki. W najnowszym „Arteonie” take: berlisk wystaw immersyjnych instalacji „Welt ohne Auen: Immersive Rume seit den 60er Jahren” w Gropius Bau omawia Wojciech Delikta, z kolei o pokazie „Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wrblewski – Wajda” w Muzeum lskim w Katowicach pisze Agnieszka Salamon-Radecka, ktra take, kontynuujc seri „Poznaska awangarda”, przyblia sylwetk Jana Jerzego Wronieckiego. W dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia Wiolet Rzewsk. We wrzeniowym „Arteonie” rwnie, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 



Okadka:
Andy Warhol, „Portret”, 1986, sitodruk, mat. pras. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

Nagrody ARTeonu

2017 - Grzegorz Gwiazda

Grzegorz Gwiazda laureatem Nagrody „Arteonu” za rok 2017. Artyst, spord 15 twrcw proponowanych przez pastwowe instytucje wystawiennicze, prywatne galerie i krytykw sztuki, wybraa kapitua w skadzie: prof. Jerzy Fober (rzebiarz i pedagog), dr Zbigniew Jan Makowski (krytyk sztuki) oraz Jarosaw Denisiuk (dyrektor Galerii EL w Elblgu). Rzebiarz pojawia si w nominacjach przysanych do redakcji take w poprzednich latach, a w zeszym roku jeden z wczesnych jurorw walczy o niego w finale, jednak ostatecznie kapitua postawia wtedy na malarstwo. Tym razem wygrywa rzeba – tradycyjne medium i figuracja. A take po prostu talent.
Jurorzy o Laureacie
Zbyt wiele okooartystycznych instytucji promuje dzisiaj ekspresj nieudolnoci, przewrotnie nazywajc wieoci to, co nie jest obcione talentem. Spord kandydatw zgoszonych do tegorocznej edycji Nagrody „Arteonu”, Grzegorz Gwiazda zdecydowanie wyrnia si nie tylko jako czytelna artystyczna osobowo, ale przede wszystkim jako twrca przekonujco radzcy sobie ze wspomnianym wczeniej „ciarem”. Jeszcze na studiach z pen wiadomoci podj si najtrudniejszego wyzwania sztuki, jakim jest okrelenie realizmu wasnej epoki i tej decyzji pozostaje przejmujco wierny w obszarze wspczesnej rzeby.
Jerzy Fober
Rzeby Grzegorza Gwiazdy to: pikno, gest, kultura widzenia i wyrazu. W czasach, w ktrych w tym, co ludzkie, niektrzy dopatruj si za (piszc „cZOwiek”) albo kwitujc ludzki los i jego kondycj obojtnoci i znudzeniem czy destrukcj, Gwiazda widzi trudne pikno – zmaganie si, wykuwanie formy ludzkiego istnienia, twrcz walk o wanie ludzk rzebiarsk figur i ksztat jego poszerzonego istnienia w artystycznym wyrazie. Wanie po to nasi praprzodkowie wprowadzili nas na drogi poszukiwa sztuki jako poszerzania horyzontw naszego wiata. Mam czasem wraenie, e wspczeni robi wiele, by nie widzie czowieka, jakby dezerterowali z ycia, natomiast Gwiazda zdecydowanie chce si przyglda wanie czowiekowi, i przyglda mu si odpowiedzialnie, artystycznie odpowiadajc na przebogat ludzk kondycj zoon form – zobowizujc odbiorcw do uwanoci. Rzebiarz swj temperament konfrontuje z osigniciami klasykw – dla kontroli oka, dla wskazania tradycji i nabierania potrzebnego twrcy z prawdziwego zdarzenia dystansu jako pewnej miary sztuki; nie ma w jego gecie pustej gry, jest ogromna uwaga, a co za tym idzie – kultura widzenia formy, ktra wynika z pokory, ale te ze zdziwienia i kontemplacji, ktre przywouj do prawdziwej miary rzeczy ludzkiego wiata.
Zbigniew Jan Makowski

Wernisa i wrczenie nagrody 5 kwietnia 2018 (czwartek), godz. 18.30
Budynek Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – CEUE, ul. Towarowa 55
Wystawa trwa do 27 kwietnia 2018