strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Nagrody ARTeonu

2017 - Grzegorz Gwiazda

Grzegorz Gwiazda laureatem Nagrody „Arteonu” za rok 2017. Artystę, spośród 15 twórców proponowanych przez państwowe instytucje wystawiennicze, prywatne galerie i krytyków sztuki, wybrała kapituła w składzie: prof. Jerzy Fober (rzeźbiarz i pedagog), dr Zbigniew Jan Mańkowski (krytyk sztuki) oraz Jarosław Denisiuk (dyrektor Galerii EL w Elblągu). Rzeźbiarz pojawiał się w nominacjach przysłanych do redakcji także w poprzednich latach, a w zeszłym roku jeden z ówczesnych jurorów walczył o niego w finale, jednak ostatecznie kapituła postawiła wtedy na malarstwo. Tym razem wygrywa rzeźba – tradycyjne medium i figuracja. A także po prostu talent.
Jurorzy o Laureacie
Zbyt wiele okołoartystycznych instytucji promuje dzisiaj ekspresję nieudolności, przewrotnie nazywając świeżością to, co nie jest obciążone talentem. Spośród kandydatów zgłoszonych do tegorocznej edycji Nagrody „Arteonu”, Grzegorz Gwiazda zdecydowanie wyróżnia się nie tylko jako czytelna artystyczna osobowość, ale przede wszystkim jako twórca przekonująco radzący sobie ze wspomnianym wcześniej „ciężarem”. Jeszcze na studiach z pełną świadomością podjął się najtrudniejszego wyzwania sztuki, jakim jest określenie realizmu własnej epoki i tej decyzji pozostaje przejmująco wierny w obszarze współczesnej rzeźby.
Jerzy Fober
Rzeźby Grzegorza Gwiazdy to: piękno, gest, kultura widzenia i wyrazu. W czasach, w których w tym, co ludzkie, niektórzy dopatrują się zła (pisząc „cZŁOwiek”) albo kwitując ludzki los i jego kondycję obojętnością i znudzeniem czy destrukcją, Gwiazda widzi trudne piękno – zmaganie się, wykuwanie formy ludzkiego istnienia, twórczą walkę o właśnie ludzką rzeźbiarską figurę i kształt jego poszerzonego istnienia w artystycznym wyrazie. Właśnie po to nasi praprzodkowie wprowadzili nas na drogi poszukiwań sztuki jako poszerzania horyzontów naszego świata. Mam czasem wrażenie, że współcześni robią wiele, by nie widzieć człowieka, jakby dezerterowali z życia, natomiast Gwiazda zdecydowanie chce się przyglądać właśnie człowiekowi, i przygląda mu się odpowiedzialnie, artystycznie odpowiadając na przebogatą ludzką kondycję złożoną formą – zobowiązującą odbiorców do uważności. Rzeźbiarz swój temperament konfrontuje z osiągnięciami klasyków – dla kontroli oka, dla wskazania tradycji i nabierania potrzebnego twórcy z prawdziwego zdarzenia dystansu jako pewnej miary sztuki; nie ma w jego geście pustej gry, jest ogromna uwaga, a co za tym idzie – kultura widzenia formy, która wynika z pokory, ale też ze zdziwienia i kontemplacji, które przywołują do prawdziwej miary rzeczy ludzkiego świata.
Zbigniew Jan Mańkowski

Wernisaż i wręczenie nagrody 5 kwietnia 2018 (czwartek), godz. 18.30
Budynek Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – CEUE, ul. Towarowa 55
Wystawa trwa do 27 kwietnia 2018