strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G J K L O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W marcowym „Arteonie” o twrczoci Mariny Abramovi z okazji wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu pisze Zbigniew Jan Makowski. Posta i dokonania Kolomana Mosera, jednego z wielkich wizjonerw wiedeskiej moderny, ktrego prezentacja w stulecie mierci odbywa si w Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, przyblia Grayna Krzechowicz. Z kolei wystaw „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta przyblia zaoenia pokazu „Spilling Over: Painting Color in the 1960s” w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Z kolei prezentacj „Problemy pierwszego wiata: ycie przed mierci”, przygotowan przez Fundacj Stefana Gierowskiego w Warszawie, omawia Zofia Jabonowska-Ratajska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto Tomasz Bika rekomenduje twrczo Agaty Bogusawskiej, a Kajetan Giziski przyblia nowatorsk technik graficzn Remigiusza Dobrowolskiego. W rubryce „Zaprojektowane” polsk ceramik powojenn prezentuje Julia Baszczynska. Diana Stelowska natomiast zastanawia si, jak marketing ksztatuje artystyczne gusta, na przykadzie dwch wystaw: Franka Stelli w Muzeum POLIN i Marka Rothki w warszawskim Muzeum Narodowym.
W marcowym „Arteonie” take inne artykuy, recenzje ksikowe, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Marina Abramovi, „The Artist is Present”, 2010, performans, 3 miesice, Museum of Modern Art, Nowy Jork, fot. Marco Anelli, dziki uprzejmoci Archiwum Mariny Abramovi, mat. pras. CSW Znaki Czasu w Toruniu

 

Nagrody ARTeonu

2017 - Grzegorz Gwiazda

Grzegorz Gwiazda laureatem Nagrody „Arteonu” za rok 2017. Artyst, spord 15 twrcw proponowanych przez pastwowe instytucje wystawiennicze, prywatne galerie i krytykw sztuki, wybraa kapitua w skadzie: prof. Jerzy Fober (rzebiarz i pedagog), dr Zbigniew Jan Makowski (krytyk sztuki) oraz Jarosaw Denisiuk (dyrektor Galerii EL w Elblgu). Rzebiarz pojawia si w nominacjach przysanych do redakcji take w poprzednich latach, a w zeszym roku jeden z wczesnych jurorw walczy o niego w finale, jednak ostatecznie kapitua postawia wtedy na malarstwo. Tym razem wygrywa rzeba – tradycyjne medium i figuracja. A take po prostu talent.
Jurorzy o Laureacie
Zbyt wiele okooartystycznych instytucji promuje dzisiaj ekspresj nieudolnoci, przewrotnie nazywajc wieoci to, co nie jest obcione talentem. Spord kandydatw zgoszonych do tegorocznej edycji Nagrody „Arteonu”, Grzegorz Gwiazda zdecydowanie wyrnia si nie tylko jako czytelna artystyczna osobowo, ale przede wszystkim jako twrca przekonujco radzcy sobie ze wspomnianym wczeniej „ciarem”. Jeszcze na studiach z pen wiadomoci podj si najtrudniejszego wyzwania sztuki, jakim jest okrelenie realizmu wasnej epoki i tej decyzji pozostaje przejmujco wierny w obszarze wspczesnej rzeby.
Jerzy Fober
Rzeby Grzegorza Gwiazdy to: pikno, gest, kultura widzenia i wyrazu. W czasach, w ktrych w tym, co ludzkie, niektrzy dopatruj si za (piszc „cZOwiek”) albo kwitujc ludzki los i jego kondycj obojtnoci i znudzeniem czy destrukcj, Gwiazda widzi trudne pikno – zmaganie si, wykuwanie formy ludzkiego istnienia, twrcz walk o wanie ludzk rzebiarsk figur i ksztat jego poszerzonego istnienia w artystycznym wyrazie. Wanie po to nasi praprzodkowie wprowadzili nas na drogi poszukiwa sztuki jako poszerzania horyzontw naszego wiata. Mam czasem wraenie, e wspczeni robi wiele, by nie widzie czowieka, jakby dezerterowali z ycia, natomiast Gwiazda zdecydowanie chce si przyglda wanie czowiekowi, i przyglda mu si odpowiedzialnie, artystycznie odpowiadajc na przebogat ludzk kondycj zoon form – zobowizujc odbiorcw do uwanoci. Rzebiarz swj temperament konfrontuje z osigniciami klasykw – dla kontroli oka, dla wskazania tradycji i nabierania potrzebnego twrcy z prawdziwego zdarzenia dystansu jako pewnej miary sztuki; nie ma w jego gecie pustej gry, jest ogromna uwaga, a co za tym idzie – kultura widzenia formy, ktra wynika z pokory, ale te ze zdziwienia i kontemplacji, ktre przywouj do prawdziwej miary rzeczy ludzkiego wiata.
Zbigniew Jan Makowski

Wernisa i wrczenie nagrody 5 kwietnia 2018 (czwartek), godz. 18.30
Budynek Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – CEUE, ul. Towarowa 55
Wystawa trwa do 27 kwietnia 2018