strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapituła w składzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Częstochowie), Ewa D. Bogusz-Bołtuć (krytyk sztuki, filozof, związana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisław Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowiła przyznać Nagrodę „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybór był niejednogłośny. Spośród 12 artystów zgłoszonych wcześniej przez przedstawicieli świata sztuki, jurorzy rozważali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazów Natalii Rybki duże zainteresowanie wzbudziły rzeźby Grzegorza Gwiazdy, do których przekonywała Ewa D. Bogusz-Bołtuć: „Bywa, że lansowane są tezy o rzekomym końcu rzeźby, która obecnie miałaby być interwencją społeczną, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, społecznie i krytycznie zaangażowanym niż estetycznym, gdzie liczy się forma jako nośnik treści. Prace Grzegorza Gwiazdy są dowodem, że rzeźba – ta oparta o formę – miewa się dobrze. Bazując na tradycji mistrzów, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukając dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znaczeń”. Wysoko oceniła rzeźby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryły połączone z umiejętnością syntezy”. Także fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przyciągnęły uwagę jurorów. Jednak w związku z jej pracami pojawiło się m.in. pytanie – do jakiego stopnia można estetyzować lęk, ból czy śmierć?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyznać Nagrodę „Arteonu” malarce, którą w pierwszym etapie Konkursu nominował Andrzej Saj wraz z redakcją pisma „Format”. Stanisław Baj argumentował: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemną, różnorodną i bogatą przestrzeń wyrazową, zanurzone w przeszłości i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym są tu użyte proste środki malarskie, ale z dużą swobodą”. Barbara Major zauważyła: „Artystka rozumie i czuje zmysłowość malarstwa”, ale podkreśliła, że jej twórczość to nie tylko atrakcyjna forma, ale także „namysł nad naturą i tajemnicą świata”. Tak więc, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywołuje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, której twórczość jest przykładem niezwykle sprawnie powołanej formy – przyciągającej, zapadającej w pamięć, a przede wszystkim generującej treści niebłahe.