strona gwna > nagrody ARTeonu

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapitua w skadzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Czstochowie), Ewa D. Bogusz-Botu (krytyk sztuki, filozof, zwizana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisaw Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowia przyzna Nagrod „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybr by niejednogony. Spord 12 artystw zgoszonych wczeniej przez przedstawicieli wiata sztuki, jurorzy rozwaali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazw Natalii Rybki due zainteresowanie wzbudziy rzeby Grzegorza Gwiazdy, do ktrych przekonywaa Ewa D. Bogusz-Botu: „Bywa, e lansowane s tezy o rzekomym kocu rzeby, ktra obecnie miaaby by interwencj spoeczn, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, spoecznie i krytycznie zaangaowanym ni estetycznym, gdzie liczy si forma jako nonik treci. Prace Grzegorza Gwiazdy s dowodem, e rzeba – ta oparta o form – miewa si dobrze. Bazujc na tradycji mistrzw, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukajc dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znacze”. Wysoko ocenia rzeby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryy poczone z umiejtnoci syntezy”. Take fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przycigny uwag jurorw. Jednak w zwizku z jej pracami pojawio si m.in. pytanie – do jakiego stopnia mona estetyzowa lk, bl czy mier?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyzna Nagrod „Arteonu” malarce, ktr w pierwszym etapie Konkursu nominowa Andrzej Saj wraz z redakcj pisma „Format”. Stanisaw Baj argumentowa: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemn, rnorodn i bogat przestrze wyrazow, zanurzone w przeszoci i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym s tu uyte proste rodki malarskie, ale z du swobod”. Barbara Major zauwaya: „Artystka rozumie i czuje zmysowo malarstwa”, ale podkrelia, e jej twrczo to nie tylko atrakcyjna forma, ale take „namys nad natur i tajemnic wiata”. Tak wic, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywouje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, ktrej twrczo jest przykadem niezwykle sprawnie powoanej formy – przycigajcej, zapadajcej w pami, a przede wszystkim generujcej treci niebahe.