strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G J K L O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W marcowym „Arteonie” o twrczoci Mariny Abramovi z okazji wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu pisze Zbigniew Jan Makowski. Posta i dokonania Kolomana Mosera, jednego z wielkich wizjonerw wiedeskiej moderny, ktrego prezentacja w stulecie mierci odbywa si w Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, przyblia Grayna Krzechowicz. Z kolei wystaw „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta przyblia zaoenia pokazu „Spilling Over: Painting Color in the 1960s” w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Z kolei prezentacj „Problemy pierwszego wiata: ycie przed mierci”, przygotowan przez Fundacj Stefana Gierowskiego w Warszawie, omawia Zofia Jabonowska-Ratajska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto Tomasz Bika rekomenduje twrczo Agaty Bogusawskiej, a Kajetan Giziski przyblia nowatorsk technik graficzn Remigiusza Dobrowolskiego. W rubryce „Zaprojektowane” polsk ceramik powojenn prezentuje Julia Baszczynska. Diana Stelowska natomiast zastanawia si, jak marketing ksztatuje artystyczne gusta, na przykadzie dwch wystaw: Franka Stelli w Muzeum POLIN i Marka Rothki w warszawskim Muzeum Narodowym.
W marcowym „Arteonie” take inne artykuy, recenzje ksikowe, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Marina Abramovi, „The Artist is Present”, 2010, performans, 3 miesice, Museum of Modern Art, Nowy Jork, fot. Marco Anelli, dziki uprzejmoci Archiwum Mariny Abramovi, mat. pras. CSW Znaki Czasu w Toruniu

 

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapitua w skadzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Czstochowie), Ewa D. Bogusz-Botu (krytyk sztuki, filozof, zwizana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisaw Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowia przyzna Nagrod „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybr by niejednogony. Spord 12 artystw zgoszonych wczeniej przez przedstawicieli wiata sztuki, jurorzy rozwaali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazw Natalii Rybki due zainteresowanie wzbudziy rzeby Grzegorza Gwiazdy, do ktrych przekonywaa Ewa D. Bogusz-Botu: „Bywa, e lansowane s tezy o rzekomym kocu rzeby, ktra obecnie miaaby by interwencj spoeczn, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, spoecznie i krytycznie zaangaowanym ni estetycznym, gdzie liczy si forma jako nonik treci. Prace Grzegorza Gwiazdy s dowodem, e rzeba – ta oparta o form – miewa si dobrze. Bazujc na tradycji mistrzw, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukajc dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znacze”. Wysoko ocenia rzeby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryy poczone z umiejtnoci syntezy”. Take fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przycigny uwag jurorw. Jednak w zwizku z jej pracami pojawio si m.in. pytanie – do jakiego stopnia mona estetyzowa lk, bl czy mier?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyzna Nagrod „Arteonu” malarce, ktr w pierwszym etapie Konkursu nominowa Andrzej Saj wraz z redakcj pisma „Format”. Stanisaw Baj argumentowa: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemn, rnorodn i bogat przestrze wyrazow, zanurzone w przeszoci i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym s tu uyte proste rodki malarskie, ale z du swobod”. Barbara Major zauwaya: „Artystka rozumie i czuje zmysowo malarstwa”, ale podkrelia, e jej twrczo to nie tylko atrakcyjna forma, ale take „namys nad natur i tajemnic wiata”. Tak wic, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywouje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, ktrej twrczo jest przykadem niezwykle sprawnie powoanej formy – przycigajcej, zapadajcej w pami, a przede wszystkim generujcej treci niebahe.