strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K N O P R S T U W Z

Gliwice
Willa Caro
„Barwny wiat wielu form - szko artystyczne i uytkowe z huty w Zbkowicach”
27.04.2018 - 30.09.2018
Patronat „Arteonu”

W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szka Zagbia Dbrowskiego, wrd ktrych huta zbkowicka odegraa znaczc rol – swoje nowatorskie projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz. Dzi ich prace, ktre zaprezentowane zostan w ramach ekspozycji - to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych  kolorem, czystych, a rwnoczenie syntetycznych formach tkwi zaklty fenomen polskiej awangardy. Wystawa „Barwny wiat wielu form…” jest szczeglna rwnie dlatego, e zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szka wspczesnego pochodzcego z huty w Zbkowicach - udostpnione zostan publicznoci po raz pierwszy od 1975 roku. To wyjtkowe wydarzenie dla koneserw polskiego szka, wzornictwa tudzie dizjanu. Na wystawie znajd si take zabytki wypoyczone z wiodcych w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Grze, Muzeum Narodowego we Wrocawiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szka i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, ktre posiada zasobny Dzia Szka, a jego podstaw stanowi szko produkowane po 1945 r. z hut Zagbia Dbrowskiego. Eryka Trzewik- Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szkleniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spord ktrych wyrniaa si Pastwowa Wysza Szkoa Sztuk Plastycznych we Wrocawiu (od 1994 r. Akademia Sztuk Piknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocawiu), a szczeglnie jej Wydzia Ceramiki i Szka, w ktrym wybitn rol odegra Stanisaw Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost ( dyplom 1957 r.) i jej ma Jana Sylwestra Drosta ( dyplom 1958 r.). Jan Sylwester Drost rozpocz prac w Zbkowicach w 1960 roku. Specjalizowa si szczeglnie w krtkich seriach dizajnerskich, tworzy nowe metody prasowania szka z duym udziaem pracy rcznej, pomysu, eksperymentu, stosowaniem form pomocniczych dla wyjtkowych efektw artystycznych, wprowadzi wazony dwustronnie formowane, co przynosio niezwyky efekt wizualny. Eryka Trzewik-Drost po ukoczeniu studiw pracowaa w wytwrni porcelany w Katowicach Bogucicach ( dawny Giesche, Zakady Porcelany Bogucice, "Porcelana Bogucice”). Syna z dizajnerskich projektw serwisw, wazonw, wiecznikw, ozdobnych i uytkowych form ceramicznych, biuterii ceramicznej a przede wszystkim  figur i figurek pojmowanych w nowy sposb, syntetyzujcych, barwnych, ekspresyjnych form. Od 1966 roku zwizaa si z hut szka w Zbkowicach, zmienia rodzaj dziedziny i materii twrczej. Powstaway zarwno zestawy jak i pojedyncze przedmioty, misy, popielnice, dzbany, wazony, wieczniki. Jej ulubionymi realizacjami byy podobnie, jak w przypadku porcelany, figurki, jeszcze bardziej syntetyzujce, o niezwykle czytelnych formach.

Popielnica, rcznie formowane szko dmuchane w ksztat gwiadzisty, proj. J. S. Drost, Huta Staszic, unikat, 1967,fot. B. Kubska, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwi]


Katowice
Rondo Sztuki
"Kiedy matematyk spotyka artyst…"
04.09.2018 - 25.09.2018

Ponad 40 lat temu Ignacy Miedziski, student matematyki, spotyka Tomasza Struka – studenta Akademii Sztuk.  Przyja, ktra wwczas si rozpocza trwaa przez cae ycie. I mimo e kilka lat pniej Panowie funkcjonowali ju w pozornie bardzo oddalonych od siebie wiatach (Ignacy Miedziski, by Prezesem dynamicznie rozwijajcej si spki IT, a Tomasz Struk uznanym artyst), jedna rzecz pozostaa niezmienna – ich mio do sztuki. Gbokie przekonanie o wanoci sztuki, potrzebie jej wspierania i promowania. Synergia dwch wyjtkowych, wzajemnie inspirujcych si osobowoci w poczeniu z motywacj wynikajc z pasji musiaa doprowadzi do stworzenia nietuzinkowych i na wczesne czasy wizjonerskich inicjatyw. Kilkanacie lat temu przyjaciele wcielili w ycie dyskutowany przez kilka lat projekt przywrcenia na lsku idei mecenatu, a wsparcie sztuki na stae wpisao si w misj BPSC. Rok po roku pojawiay si kolejne projekty, ktrych celem byo wspieranie modych artystw, ktrzy ukoczyli Akademi Sztuk Piknych w Katowicach.
W 2006 roku powsta konkurs na Najlepszy Dyplom. W kolejnych latach BPSC wspierao modych twrcw na wielu paszczyznach. Wsplnie z ASP organizowano wystawy, realizowano konkursy projektowe, wydawano publikacje. Ponad dekad temu zaczto tworzy take kolekcj firmy, skadajc si z prac nie tylko wieych absolwentw katowickiej ASP, ale take uznanych twrcw zwizanych z naszym regionem. Obecnie jest to jedna z najwikszych biznesowych kolekcji sztuki w kraju.
„Kiedy matematyk spotyka artyst…” jest wystaw, ukazujc – zarwno poprzez prace artystw modego pokolenia, jak i te stworzone przez uznanych twrcw – w jaki sposb sztuka moe na stae zagoci w rzeczywistoci biznesowej. Wielkoformatowe cykle graficzne, malarstwo (od realistycznych obrazw po rne formy konceptualnych autorskich wypowiedzi) oraz rnorodne rozwizania projektowe pokazuj bogate spektrum moliwoci nowoczesnej sztuki i designu. Wystawa jest opowieci o synergii, stanowicej warto dodan na wielu przestrzeniach. Wskazywana jako wzorcowa przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wsppraca midzy Akademi Sztuk Piknych w Katowicach i BPSC w optymalny sposb obrazuje przenikanie si dziaania artystycznej uczelni wyszej i wiadomego wartoci kultury przedstawiciela wspczesnego rynku pracy.

 

[zwi]

   »
We wrzeniowym „Arteonie”:

Zbigniew Jan Makowski komentuje koncepcj wystawy „Dali, Warhol – geniusz wszechstronny” w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocawiu, a Aleksandra Sikorska recenzuje wystaw twrczoci Jzefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie. Natomiast fotografie Sally Mann, prezentowane w ramach pokazu „Sally Mann: A Thousand Crossings”, omawia Aleksandra Kargul. Karolina Staszak z kolei komentuje gdask wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP 2018”, a Uwagami na temat wystawy Stefana Krygiera w Green Point Project w Nowym Jorku dzieli si Andrzej Biernacki. W najnowszym „Arteonie” take: berlisk wystaw immersyjnych instalacji „Welt ohne Auen: Immersive Rume seit den 60er Jahren” w Gropius Bau omawia Wojciech Delikta, z kolei o pokazie „Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wrblewski – Wajda” w Muzeum lskim w Katowicach pisze Agnieszka Salamon-Radecka, ktra take, kontynuujc seri „Poznaska awangarda”, przyblia sylwetk Jana Jerzego Wronieckiego. W dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia Wiolet Rzewsk. We wrzeniowym „Arteonie” rwnie, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 



Okadka:
Andy Warhol, „Portret”, 1986, sitodruk, mat. pras. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

Nagrody ARTeonu

2015 - Nagrody nie przyznano

Kapitua:

Andrzej Szarek
rzebiarz, performer, profesor Instytutu Sztuki na Wydziale Artystycznym (U) w Cieszynie, opiekun artystyczny Maej Galerii w Nowym Sczu 

Jeden z najwaniejszych punktw regulaminu Nagrody „Arteonu” przypomina, e „zostanie ona przyznana przedstawicielowi modej polskiej sztuki (do 35. roku ycia), ktrego prace czy artystyczne dziaania Kapitua uzna za oryginalne, wiee, nowatorskie; ktry rokuje uzasadnione nadzieje na bycie wanym ogniwem polskiej sztuki wspczesnej”. Zacytowaem to dokadnie, gdy chcc by uczciwym w stosunku do miesicznika, jak rwnie do licznej grupy nominowanych artystw, naleao powanie si do tego odnie. Wielokrotnie przejrzaem zebrane dokumentacje w poszukiwaniu oryginalnych, wieych i nowatorskich dzie i nic takiego nie znalazem. W powietrzu wisia zapach mainstreamowych zachowa, a wic odlegych od awangardowych czy po prostu oryginalnych. Awangarda si skoczya i to dawno. Artystw z charakterem trudno znale. Uczciwo i naiwno czekaj na swj czas. Przypomina mi si sowo – talent, ktry wedug mojej i nie tylko mojej opinii, jest zespoem cech licznych jak palce doni. To umiejtno, emocje, charakter, wiadomo i podliwo. Rwnowaga pomidzy nimi, harmonia, wzajemne kontrolowanie tych cech daje nadziej na oryginalno i osobowo. Znamy w historii sztuki przykady artystw kompletnych. By moe do 35. roku ycia to trudne do osignicia, zwaszcza e czas rozwoju kadego jest inny. Niektrzy artyci chcieliby, by sukces przyszed szybko i trwa dugo. Moja ocena nie oznacza, e wszystko jest ze. Odnosz wraenie, e potencja twrczy nominowanych do nagrody jest odczuwalny, a w kilku przypadkach widoczny. W celu scharakteryzowania artystw, a rwnoczenie uwiadomienia im przestrzeni, w jakiej dziaaj, postanowiem wprowadzi podzia inny ni proponuje historia sztuki, moe bardziej czytelny, a na pewno uczciwy. Tak wic dziea sztuki dziel na: utwory oraz twory, stwory, wytwory, przetwory, roztwory, potwory i nowotwory. Z pewnoci artyci sami odnajd si w odpowiedniej kategorii.

Anna Szprynger
artystka, laureatka Nagrody „Arteonu” 2014

Nagroda „Arteonu” staa si dobrym pretekstem, by poszuka wrd modych artystw tych, dla ktrych droga artystyczna jest nie tylko kreatywn eksplozj, a bardziej przejawem dojrzaej postawy twrczej. Tych, ktrzy z konsekwencj i odpowiedzialnoci moraln podaj swoj wasn ciek sztuki. Mniejsze znaczenie ma tu dla mnie warstwa wizualna, bo sama jestem zanurzona w do konkretnej i radykalnej estetyce i trudno jest mi pod tym ktem ocenia inne wiaty, ale wrd twrcw staram si odnale szacunek do materii, jak si posuguj, wierno obranym ideom oraz uczucie, jakim chc obdarzy odbiorc. W sztuce musi by mio. Ze strony artysty, ktry ma wol dzieli si swoim wiatem z innymi, i ze strony spektatora, ktry zakochuje si w tym innym wiecie. Mam wraenie, e wrd nominowanych artystw tej mioci nie odnalelimy. To smutne, e aden z 29. modych twrcw nas nie urzek. Nikt nie sprawi, e z ufnoci podylimy w stron jego myli. Przed podjciem jednomylnej decyzji prbowalimy wyoni najciekawszych kandydatw. Kady z nas zaproponowa swj typ, jednak nikt nie mia wystarczajcych argumentw, by przekona pozostaych czonkw Kapituy. Artyci tych argumentw nam nie dali. Nie odnalelimy wystarczajcej rwnowagi pomidzy dobrym warsztatem, ide i konsekwencj dziaania. Nie wiem, czy nieprzyznanie Nagrody bdzie miao a tak gone brzmienie, jakbymy tego chcieli, ale mam nadziej, e bdzie to czytelny znak, e zaamanie postaw twrczych jest wyranie dostrzegalne.

Jaromir Jedliski
niezaleny kurator, byy dyrektor Muzeum Sztuki w odzi (1991-1996), byy kierownik Galerii Foksal (2006-2008), opiekun artystyczny Galerii Muzalewska w Poznaniu

W punkcie czwartym regulaminu Nagrody „Arteonu” czytamy: „Nagroda zostanie przyznana przedstawicielowi modej polskiej sztuki (do 35. roku ycia), ktrego prace czy artystyczne dziaania Kapitua uzna za oryginalne, wiee, nowatorskie; ktry rokuje uzasadnione nadzieje na bycie wanym ogniwem polskiej sztuki wspczesnej”. Jako jeden z trojga czonkw Kapituy Nagrody „Arteonu” za rok 2015 miaem swego faworyta pomidzy nominowanymi do Nagrody. Ale, prawd mwic, wyowiem t osob z trudem, bez wielkiego przekonania. Podobnie po jednym swoim kandydacie mieli oboje pozostali czonkowie Kapituy. A wszyscy troje w Kapitule wypowiadalimy przekonanie, e artyci nominowani w tym roku do Nagrody prezentuj co najwyej redni warto w ich poszukiwaniach artystycznych. Nie podzielalimy przy tym podobnego osdu co do trojga naszych faworytw. Nasze wybory nie pokryway si w adnym wypadku. Nie bylimy do zdeterminowani, by o wartoci propozycji artystw bdcych naszymi faworytami przekonywa pozostaych czonkw Kapituy, bowiem sami dokonalimy swoich wyborw na zasadzie odrzucania najmniej – naszym zdaniem – interesujcych adeptw sztuki. Nie bylimy w stanie uzna i dowie, by ktokolwiek z nominowanych do Nagrody prezentowa „prace czy artystyczne dziaania”, ktre uznalibymy niezbicie „za oryginalne, wiee, nowatorskie”, by „rokowa uzasadnione nadzieje na bycie wanym ogniwem polskiej sztuki wspczesnej” – wedle regulaminu. Propozycje byy po prostu nieprzekonujce. Zasugerowalimy zatem redakcji i wydawcy magazynu „Arteon”, by nie przyznawa Nagrody za rok 2015 – wobec mao ciekawych propozycji artystycznych. Podalimy pod rozwag inn formu Nagrody w przyszoci. Redakcja oraz wydawca przyjli do wiadomoci nasze sugestie.

Karolina Staszak
redaktor naczelna „Arteonu”

Uwierzcie mi pastwo, nie byo z czego wybiera” – tymi sowami skomentowaa rozstrzygnicie Konkursu na projekt wystawy w polskim pawilonie na Biennale w Wenecji Anda Rottenberg jako czonkini komisji konkursowej. Jako dzisiejszych propozycji okoo- i artystycznych jest odwrotnie proporcjonalna do ich iloci – jak wida, takie odczucie jest intersubiektywne i pojawia si ponad rodowiskowymi podziaami. Przed rozpoczciem tegorocznej edycji Nagrody „Arteonu” zastanawialimy si nad zmian regulaminu, jednak ostatecznie utrzymalimy formu demokratyczn, proszc o nominacje szerokie grono osb zwizanych z instytucjami, galeriami sztuki oraz kilku niezalenych krytykw. Z tak zebranych nominacji powoana jak co roku Kapitua miaa wyoni laureata. Cho podczas obrad odnosiam si do kolejnych propozycji wskazanych przez jurorw, zwyczajowo nie miaam gosu. Moja rola bya ograniczona do moderowania dyskusji. Wane byo dla mnie, by wszelkie uzasadnienia, ktre si pojawiay podczas rozmowy, byy wydawane w oparciu o jasne kryteria. Czekaam na naprawd mocne argumenty. Wszyscy czonkowie Kapituy wymagali tego od siebie. A jednoczenie, kady mia poczucie, e nie znajduje wystarczajco wielu powodw, by forsowa swojego kandydata do Nagrody. Propozycja nieprzyznania Nagrody wcale mnie nie ucieszya, bo jest nieco kopotliwa, jednak jednogonie wyraon wol Kapituy naleao uszanowa. Ostatecznie, lepiej nie przyzna Nagrody, ni kreowa artystyczne hierarchie bez przekonania, bd – jak to czsto si zdarza w wypadku nagrd – powiela wybory dokonane przez inne gremia.