strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Nagrody ARTeonu

2013 - The Krasnals

Ju po raz 15., magazyn o sztuce „Arteon” przyzna swoj nagrod. Jak co roku, procedura wyaniania laureata bya dwustopniowa. Najpierw prosilimy krytykw, kuratorw, dyrektorw galerii publicznych i prywatnych o zgaszanie kandydatw – artystw i grup artystycznych – ktrzy w minionym roku wykazali si wyjtkowymi osigniciami. Na nasz apel odpowiedziao tym razem 31 specjalistw. Grup t uzupeniy nominacje zgoszone przez czonkw naszej redakcji. Razem uzyskalimy szerok list 37 artystw i 2 grup artystycznych. Nastpnie redakcja „Arteonu” powoaa jury, w ktrego skad weszli: Anna Potocka – dyrektor Galerii Sztuki Wspczesnej w Opolu, Sawomir Marzec – artysta, krytyk i teoretyk sztuki, autor m.in. ksiki „Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld”, oraz Jerzy Stelmach – kolekcjoner, autor ksiki „Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera”.

Grupa The Krasnals powstaa 1 kwietnia 2008 roku w kontekcie wystawy Wilhelma Sasnala w warszawskiej Zachcie. Artyci The Krasnals parodiowali styl malarstwa Sasnala, krytycznie odnosili si do jego wypowiedzi i zaangaowania politycznego. Stopniowo obszar ich zainteresowania si poszerza, The Krasnals wzili na warsztat polski art world. „W polskim wiatku artystycznym wszystko jest ustalone i poukadane, kady ma swoje poletko, o ktre bije si z innymi. Gra jest warta wieczki, bo ze sztuk wi si due pienidze. Mao kto mwi to, co naprawd myli. (…) Zjawiaj si ludzie, niby goszcy jak odnow, a tymczasem konserwujcy wiatek coraz bardziej. No i wreszcie pojawili si Krasnale, ktrzy wkadaj kij w mrowisko i to wszystko adnie i dowcipnie pokazuj” – pisaa o grupie The Krasnals Iza Kowalczyk (Iza Kowalczyk, „The Krasnals revolution”, 27 maja 2008, strasznasztuka.blox.pl).

Jednak wykazywanie absurdw, faszu i konformizmu wiata sztuki nie wystarczao The Krasnals, wkrtce zaczy ich interesowa take absurdy z innych dziedzin: kultury, biznesu, a take polityki polskiej i wiatowej. Sum swoich przemyle na temat wspczesnej Polski zawarli w monumentalnym dziele „Bitwa pod Grunwaldem / Statek gupcw”, bdcym oczywicie parafraz obrazu Jana Matejki. Obraz ten zosta w ubiegym roku wyeksponowany w Galerii Domu Aukcyjnego REMPEX, a na amach „Arteonu” ciekawie analizowa to dzieo Andrzej Biernacki (Andrzej Biernacki, „Prekrasnal, czyli faza na parafrazy. »Bitwa pod Grunwaldem / Statek Gupcw« grupy The Krasnals”, „Arteon” nr 9/2013). Czonkowie grupy do dzi pozostaj nieznani, a Nagroda „Arteonu” jest pierwsz nagrod przyznan tej grupie.
Serdecznie gratuluj grupie The Krasnals tego wyrnienia, a osobom, ktre zdecydoway si odpowiedzie na nasz prob o przesanie nominacji – bardzo dzikuj.

Piotr Bernatowicz

redaktor naczelny „Arteonu”