strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B K Ł R S W Z KONKURSY

Radom
Muzeum im. Jacka Malczewskiego
"Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego"
04.10.2019 - 31.01.2020
Patronat „Arteonu”

Termin wystawy wiąże się z 90. rocznicą śmierci artysty, która przypada 8 października 2019 roku. Na wystawie zostaną pokazane prace artysty zarówno z kolekcji muzealnych, jak i zbiorów prywatnych. Tematem przewodnim wystawy jest portret i postać kobiety w twórczości Jacka Malczewskiego. Artysta, będąc najznamienitszym przedstawicielem symbolizmu w dziejach malarstwa polskiego, był przede wszystkim znakomitym, a przy tym popularnym portrecistą swoich czasów. Stworzył szereg wizerunków kobiecych zamkniętych w tradycyjnej formule reprezentacyjnej, typowej dla ówczesnych czasów, ale też w wielu portretach umieszczał modelki w alternatywnym świecie mitologii i symbolicznych treści, tak bardzo charakterystycznych dla jego dojrzałej twórczości.
Zamierzeniem wystawy jest również prezentacja wizerunków kobiet, które odegrały znaczące role w życiu artysty. Wśród najważniejszych modelek, które pojawiają się w jego obrazach, są panie wywodzące się z rodzinnego kręgu malarza: matka, siostry, żona i córka. Wielokrotną bohaterką obrazów była ukochana muza – Maria Balowa, mająca ogromny wpływ na rozwój twórczości malarza, czy pojawiająca się na wielu jego późniejszych płótnach Maria Sozańska, żona malarza Michała Sozańskiego. Artysta portretował również wybitne aktorki, m.in. Helenę Marcello, Irenę Solską, czy Helenę Sulimę, a także malarki: Zofię Atteslander oraz przyjaciółkę rodziny i autorkę monografii artysty – Michalinę Janoszankę. Jacek Malczewski w swojej twórczości nie tylko składał hołd kobiecej urodzie, ale również potrafił uchwycić i wydobyć jej charakter i osobowość, co sprawiało, że obraz nie był wyłącznie dekoracyjnym konterfektem modelki. Obrazom prezentowanym na wystawie będą towarzyszyć fotografie kobiet sportretowanych przez artystę. 

Jacek Malczewski, „Pierwiosnek – Portret własny z żoną”, 1905, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie, mat. pras. Muzuem im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

[zwiń]

   »

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Nagrody ARTeonu

2013 - The Krasnals

Już po raz 15., magazyn o sztuce „Arteon” przyznał swoją nagrodę. Jak co roku, procedura wyłaniania laureata była dwustopniowa. Najpierw prosiliśmy krytyków, kuratorów, dyrektorów galerii publicznych i prywatnych o zgłaszanie kandydatów – artystów i grup artystycznych – którzy w minionym roku wykazali się wyjątkowymi osiągnięciami. Na nasz apel odpowiedziało tym razem 31 specjalistów. Grupę tę uzupełniły nominacje zgłoszone przez członków naszej redakcji. Razem uzyskaliśmy szeroką listę 37 artystów i 2 grup artystycznych. Następnie redakcja „Arteonu” powołała jury, w którego skład weszli: Anna Potocka – dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, Sławomir Marzec – artysta, krytyk i teoretyk sztuki, autor m.in. książki „Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld”, oraz Jerzy Stelmach – kolekcjoner, autor książki „Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera”.

Grupa The Krasnals powstała 1 kwietnia 2008 roku w kontekście wystawy Wilhelma Sasnala w warszawskiej Zachęcie. Artyści The Krasnals parodiowali styl malarstwa Sasnala, krytycznie odnosili się do jego wypowiedzi i zaangażowania politycznego. Stopniowo obszar ich zainteresowania się poszerzał, The Krasnals wzięli na warsztat polski art world. „W polskim światku artystycznym wszystko jest ustalone i poukładane, każdy ma swoje poletko, o które bije się z innymi. Gra jest warta świeczki, bo ze sztuką wiążą się duże pieniądze. Mało kto mówi to, co naprawdę myśli. (…) Zjawiają się ludzie, niby głoszący jakąś odnowę, a tymczasem konserwujący światek coraz bardziej. No i wreszcie pojawili się Krasnale, którzy wkładają kij w mrowisko i to wszystko ładnie i dowcipnie pokazują” – pisała o grupie The Krasnals Iza Kowalczyk (Iza Kowalczyk, „The Krasnals revolution”, 27 maja 2008, strasznasztuka.blox.pl).

Jednak wykazywanie absurdów, fałszu i konformizmu świata sztuki nie wystarczało The Krasnals, wkrótce zaczęły ich interesować także absurdy z innych dziedzin: kultury, biznesu, a także polityki polskiej i światowej. Sumę swoich przemyśleń na temat współczesnej Polski zawarli w monumentalnym dziele „Bitwa pod Grunwaldem / Statek głupców”, będącym oczywiście parafrazą obrazu Jana Matejki. Obraz ten został w ubiegłym roku wyeksponowany w Galerii Domu Aukcyjnego REMPEX, a na łamach „Arteonu” ciekawie analizował to dzieło Andrzej Biernacki (Andrzej Biernacki, „Prekrasnal, czyli faza na parafrazy. »Bitwa pod Grunwaldem / Statek Głupców« grupy The Krasnals”, „Arteon” nr 9/2013). Członkowie grupy do dziś pozostają nieznani, a Nagroda „Arteonu” jest pierwszą nagrodą przyznaną tej grupie.
Serdecznie gratuluję grupie The Krasnals tego wyróżnienia, a osobom, które zdecydowały się odpowiedzieć na naszą prośbę o przesłanie nominacji – bardzo dziękuję.

Piotr Bernatowicz

redaktor naczelny „Arteonu”