strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G K L O P R S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wspominamy rok 2017 - najpikniejsz wystaw, najgupsze wydarzenie, pozytywn tendencj, niepokojce zjawiska i miejsce, ktre zaistniao. Twrczo Modiglianiego w kontekcie londyskiej wystawy w Tate Modern omawia Wodzimierz Wrzesiski. Berlisk realizacj Jamesa Turrella prezentuje Wojciech Delikta. Karolina Staszak przedstawia malarstwo Andrzeja Biernackiego, a Marcin Krajewski rekomenduje obrazy Rafaa Borcza. 
Ponadto: wystaw „Wyzwanie moderny. Wiede i Zagrzeb okoo 1900” w wiedeskim Belvedere recenzuje Grayna Krzechowicz. Anna Bartosiewicz przyblia pokaz „In the stream of time” odbywajcy si w BWA w Bydgoszczy. W rubryce „Rynek sztuki” Dorota aglewska omawia tajniki aukcji. Zbigniew Jan Makowski dzieli si refleksjami po filmie „The Square” Rubena stlunda, a konferencj dotyczc problemw wczesnej polskiej awangardy przypomina Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym numerze jak zawsze: felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

Nagrody ARTeonu

2013 - The Krasnals

Ju po raz 15., magazyn o sztuce „Arteon” przyzna swoj nagrod. Jak co roku, procedura wyaniania laureata bya dwustopniowa. Najpierw prosilimy krytykw, kuratorw, dyrektorw galerii publicznych i prywatnych o zgaszanie kandydatw – artystw i grup artystycznych – ktrzy w minionym roku wykazali si wyjtkowymi osigniciami. Na nasz apel odpowiedziao tym razem 31 specjalistw. Grup t uzupeniy nominacje zgoszone przez czonkw naszej redakcji. Razem uzyskalimy szerok list 37 artystw i 2 grup artystycznych. Nastpnie redakcja „Arteonu” powoaa jury, w ktrego skad weszli: Anna Potocka – dyrektor Galerii Sztuki Wspczesnej w Opolu, Sawomir Marzec – artysta, krytyk i teoretyk sztuki, autor m.in. ksiki „Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld”, oraz Jerzy Stelmach – kolekcjoner, autor ksiki „Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera”.

Grupa The Krasnals powstaa 1 kwietnia 2008 roku w kontekcie wystawy Wilhelma Sasnala w warszawskiej Zachcie. Artyci The Krasnals parodiowali styl malarstwa Sasnala, krytycznie odnosili si do jego wypowiedzi i zaangaowania politycznego. Stopniowo obszar ich zainteresowania si poszerza, The Krasnals wzili na warsztat polski art world. „W polskim wiatku artystycznym wszystko jest ustalone i poukadane, kady ma swoje poletko, o ktre bije si z innymi. Gra jest warta wieczki, bo ze sztuk wi si due pienidze. Mao kto mwi to, co naprawd myli. (…) Zjawiaj si ludzie, niby goszcy jak odnow, a tymczasem konserwujcy wiatek coraz bardziej. No i wreszcie pojawili si Krasnale, ktrzy wkadaj kij w mrowisko i to wszystko adnie i dowcipnie pokazuj” – pisaa o grupie The Krasnals Iza Kowalczyk (Iza Kowalczyk, „The Krasnals revolution”, 27 maja 2008, strasznasztuka.blox.pl).

Jednak wykazywanie absurdw, faszu i konformizmu wiata sztuki nie wystarczao The Krasnals, wkrtce zaczy ich interesowa take absurdy z innych dziedzin: kultury, biznesu, a take polityki polskiej i wiatowej. Sum swoich przemyle na temat wspczesnej Polski zawarli w monumentalnym dziele „Bitwa pod Grunwaldem / Statek gupcw”, bdcym oczywicie parafraz obrazu Jana Matejki. Obraz ten zosta w ubiegym roku wyeksponowany w Galerii Domu Aukcyjnego REMPEX, a na amach „Arteonu” ciekawie analizowa to dzieo Andrzej Biernacki (Andrzej Biernacki, „Prekrasnal, czyli faza na parafrazy. »Bitwa pod Grunwaldem / Statek Gupcw« grupy The Krasnals”, „Arteon” nr 9/2013). Czonkowie grupy do dzi pozostaj nieznani, a Nagroda „Arteonu” jest pierwsz nagrod przyznan tej grupie.
Serdecznie gratuluj grupie The Krasnals tego wyrnienia, a osobom, ktre zdecydoway si odpowiedzie na nasz prob o przesanie nominacji – bardzo dzikuj.

Piotr Bernatowicz

redaktor naczelny „Arteonu”