strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G J K L Ł P R S W Z KONKURSY
   »

Listopadowy „Arteon” już w sprzedaży, a w nim:Wojciech Delikta przedstawia sylwetkę i twórczość Dory Maar w kontekście retrospektywnej wystawy w Tate Modern w Londynie. Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystawę „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a Georgii Gruew pisze o Williamie Blake’u z okazji wystawy jego dzieł w Tate Britain. Z kolei Kajetan Giziński recenzuje 7. Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu. W najnowszym „Arteonie” także: o pokazie „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, odbywającym się w Muzeum Sztuki w Łodzi, pisze Karolina Greś. Twórczość Pawła Nowaka przedstawia Zofia Jabłonowska-Ratajska. W rubryce „Czytanie sztuki” Karolina Staszak omawia plakat tegorocznego Marszu Niepodległości. Z kolei Zbigniew J. Mańkowski zastanawia się nad wolnością artysty w kontekście filmu „Van Gogh. U bram wieczności”. W listopadowym „Arteonie” również: w ramach działu „Sztuka młodych” Maria Roszyk omawia twórczość Joanny Pietrowicz, a w rubryce „Zaprojektowane” Ilona Rosiak-Łukaszewicz prezentuje biżuterię etniczną jako kod kulturowy. Zapraszamy do lektury!

Okładka: Dora Maar, „The years lie in wait for you”,c. 1935, photograph, gelatin silver print on paper 355 × 254 mm, The William Talbott Hillman Collection, © ADAGP, Paris and DACS, London 2019, mat. pras. Tate Modern

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Nagrody ARTeonu

2013 - The Krasnals

Już po raz 15., magazyn o sztuce „Arteon” przyznał swoją nagrodę. Jak co roku, procedura wyłaniania laureata była dwustopniowa. Najpierw prosiliśmy krytyków, kuratorów, dyrektorów galerii publicznych i prywatnych o zgłaszanie kandydatów – artystów i grup artystycznych – którzy w minionym roku wykazali się wyjątkowymi osiągnięciami. Na nasz apel odpowiedziało tym razem 31 specjalistów. Grupę tę uzupełniły nominacje zgłoszone przez członków naszej redakcji. Razem uzyskaliśmy szeroką listę 37 artystów i 2 grup artystycznych. Następnie redakcja „Arteonu” powołała jury, w którego skład weszli: Anna Potocka – dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, Sławomir Marzec – artysta, krytyk i teoretyk sztuki, autor m.in. książki „Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld”, oraz Jerzy Stelmach – kolekcjoner, autor książki „Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera”.

Grupa The Krasnals powstała 1 kwietnia 2008 roku w kontekście wystawy Wilhelma Sasnala w warszawskiej Zachęcie. Artyści The Krasnals parodiowali styl malarstwa Sasnala, krytycznie odnosili się do jego wypowiedzi i zaangażowania politycznego. Stopniowo obszar ich zainteresowania się poszerzał, The Krasnals wzięli na warsztat polski art world. „W polskim światku artystycznym wszystko jest ustalone i poukładane, każdy ma swoje poletko, o które bije się z innymi. Gra jest warta świeczki, bo ze sztuką wiążą się duże pieniądze. Mało kto mówi to, co naprawdę myśli. (…) Zjawiają się ludzie, niby głoszący jakąś odnowę, a tymczasem konserwujący światek coraz bardziej. No i wreszcie pojawili się Krasnale, którzy wkładają kij w mrowisko i to wszystko ładnie i dowcipnie pokazują” – pisała o grupie The Krasnals Iza Kowalczyk (Iza Kowalczyk, „The Krasnals revolution”, 27 maja 2008, strasznasztuka.blox.pl).

Jednak wykazywanie absurdów, fałszu i konformizmu świata sztuki nie wystarczało The Krasnals, wkrótce zaczęły ich interesować także absurdy z innych dziedzin: kultury, biznesu, a także polityki polskiej i światowej. Sumę swoich przemyśleń na temat współczesnej Polski zawarli w monumentalnym dziele „Bitwa pod Grunwaldem / Statek głupców”, będącym oczywiście parafrazą obrazu Jana Matejki. Obraz ten został w ubiegłym roku wyeksponowany w Galerii Domu Aukcyjnego REMPEX, a na łamach „Arteonu” ciekawie analizował to dzieło Andrzej Biernacki (Andrzej Biernacki, „Prekrasnal, czyli faza na parafrazy. »Bitwa pod Grunwaldem / Statek Głupców« grupy The Krasnals”, „Arteon” nr 9/2013). Członkowie grupy do dziś pozostają nieznani, a Nagroda „Arteonu” jest pierwszą nagrodą przyznaną tej grupie.
Serdecznie gratuluję grupie The Krasnals tego wyróżnienia, a osobom, które zdecydowały się odpowiedzieć na naszą prośbę o przesłanie nominacji – bardzo dziękuję.

Piotr Bernatowicz

redaktor naczelny „Arteonu”