strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Nagrody ARTeonu

2013 - The Krasnals

Już po raz 15., magazyn o sztuce „Arteon” przyznał swoją nagrodę. Jak co roku, procedura wyłaniania laureata była dwustopniowa. Najpierw prosiliśmy krytyków, kuratorów, dyrektorów galerii publicznych i prywatnych o zgłaszanie kandydatów – artystów i grup artystycznych – którzy w minionym roku wykazali się wyjątkowymi osiągnięciami. Na nasz apel odpowiedziało tym razem 31 specjalistów. Grupę tę uzupełniły nominacje zgłoszone przez członków naszej redakcji. Razem uzyskaliśmy szeroką listę 37 artystów i 2 grup artystycznych. Następnie redakcja „Arteonu” powołała jury, w którego skład weszli: Anna Potocka – dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, Sławomir Marzec – artysta, krytyk i teoretyk sztuki, autor m.in. książki „Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld”, oraz Jerzy Stelmach – kolekcjoner, autor książki „Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera”.

Grupa The Krasnals powstała 1 kwietnia 2008 roku w kontekście wystawy Wilhelma Sasnala w warszawskiej Zachęcie. Artyści The Krasnals parodiowali styl malarstwa Sasnala, krytycznie odnosili się do jego wypowiedzi i zaangażowania politycznego. Stopniowo obszar ich zainteresowania się poszerzał, The Krasnals wzięli na warsztat polski art world. „W polskim światku artystycznym wszystko jest ustalone i poukładane, każdy ma swoje poletko, o które bije się z innymi. Gra jest warta świeczki, bo ze sztuką wiążą się duże pieniądze. Mało kto mówi to, co naprawdę myśli. (…) Zjawiają się ludzie, niby głoszący jakąś odnowę, a tymczasem konserwujący światek coraz bardziej. No i wreszcie pojawili się Krasnale, którzy wkładają kij w mrowisko i to wszystko ładnie i dowcipnie pokazują” – pisała o grupie The Krasnals Iza Kowalczyk (Iza Kowalczyk, „The Krasnals revolution”, 27 maja 2008, strasznasztuka.blox.pl).

Jednak wykazywanie absurdów, fałszu i konformizmu świata sztuki nie wystarczało The Krasnals, wkrótce zaczęły ich interesować także absurdy z innych dziedzin: kultury, biznesu, a także polityki polskiej i światowej. Sumę swoich przemyśleń na temat współczesnej Polski zawarli w monumentalnym dziele „Bitwa pod Grunwaldem / Statek głupców”, będącym oczywiście parafrazą obrazu Jana Matejki. Obraz ten został w ubiegłym roku wyeksponowany w Galerii Domu Aukcyjnego REMPEX, a na łamach „Arteonu” ciekawie analizował to dzieło Andrzej Biernacki (Andrzej Biernacki, „Prekrasnal, czyli faza na parafrazy. »Bitwa pod Grunwaldem / Statek Głupców« grupy The Krasnals”, „Arteon” nr 9/2013). Członkowie grupy do dziś pozostają nieznani, a Nagroda „Arteonu” jest pierwszą nagrodą przyznaną tej grupie.
Serdecznie gratuluję grupie The Krasnals tego wyróżnienia, a osobom, które zdecydowały się odpowiedzieć na naszą prośbę o przesłanie nominacji – bardzo dziękuję.

Piotr Bernatowicz

redaktor naczelny „Arteonu”