strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G K O P R S T W Z KONKURSY

Gliwice
Muzeum w Gliwicach
"Nieznane arcydziea, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na lsku na nowo odkryte"
12.05.2017 - 01.10.2017

W ramach ekspozycji zostanie zaprezentowanych 29 dzie malarskich - najbardziej spektakularne z odkry, ktrych dokonano w trakcie projektu badawczego Malarstwo barokowe na lsku (2012–2016), finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyszego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Na wystawie w Willi Caro znajd si zarwno nieznane dotd, ale znakomite dziea autorstwa wybitnych malarzy, ktrzy tworzyli na lsku, takich jak: Michael Willmann, Karl krta Starszy, Karl Dankwart, Johann Claessens, Philipp Christian Bentum, Johann Franz de Backer, Jeremias Joseph Knechtel, Anton Ernst Beyer, Johann Heinrich Kynast czy Bernhard Krause. Pokaemy take obrazy twrcw dotd zupenie nieznanych, a obecnie zaliczanych w poczet lskich mistrzw pdzla, takich jak: Johann Conrad Phl, Ignaz Depe czy Johann Georg Ernst. Wystawiane w Gliwicach dziea tylko w czci pochodz ze zbiorw muzealnych. W wikszoci s to obrazy, ktre zostay odkryte w kocioach i klasztorach oraz na plebaniach Dolnego i Grnego lska i nie byy dotd publicznie prezentowane. Wrd nich – prawdziwa sensacja - odnaleziony w klasztorze Urszulanek we Wrocawiu nieznany obraz Michaela Willmanna.  To arcydzieo malarstwa barokowego i jeden z najpikniejszych obrazw z pnego okresu twrczoci „lskiego Apellesa” - wirtuozersko malowane w charakterystycznej szkicowej manierze, ppostaciowe przedstawienie w. Augustyna jako Ojca Kocioa. Wszystkie prezentowane na wystawie dziea cechuj si wysok, a w niektrych przypadkach nawet wybitn klas artystyczn stanowic wiadectwo, e malarstwo barokowe na lsku byo fenomenem na skal europejsk, a dzi uzna je naley za jeden z najcenniejszych elementw naszego regionalnego i  narodowego dziedzictwa. Autorem scenariusza wystawy i jej pierwszym kuratoremjest profesor nadzwyczajny  dr hab. Andrzej Kozie  z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocawskiego, drugim kuratorem jest Anna Kwiecie, starszy kustosz Muzeum w Gliwicach.

[zwi]

   »

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki

Nagrody ARTeonu

2012 - Piotr Bosacki

Nagroda "Arteonu" 2012 dla Piotra Bosackiego
Jury Nagrody „Arteonu” 2012 w skadzie: Krzysztof Jurecki, Janusz Marciniak, Jan Michalski (przewodniczcy jury), Agnieszka Orowska oraz Kazimierz Piotrowski postanowio przyzna to wyrnienie Piotrowi Bosackiemu. Jury dokonao wyboru spord 23 artystw nominowanych do Nagrody „Arteonu” przez szerokie grono kuratorw, krytykw, osb prowadzcych galerie oraz artystw.
Piotr Bosacki ukoczy ASP w Poznaniu i by zwizany z nieformaln grup Penerstwo, tworzon przez takich artystw, jak Wojciech Bkowski, Tomasz Mrz, Konrad Smoleski, Radek Szlaga. „Sztuka uprawiana przez czonkw Penerstwa nie jest bardzo mdr sztuk dla intelektualistw” – pisa Piotr Bosacki w swoistym manifecie Penerstwa („Penerstwo”). Sam Bosacki jest przede wszystkim twrc filmw animowanych, do ktrych przygotowania wykorzystuje tanie materiay, jak guziki, nitki, kawaki tektury, a ktrych „matematyczna estetyka, zimna logika zdarze i przewidywalno stawiaj go poza intuicyjnoci, przypadkowoci i wstrtem do potocznej estetyki wikszoci grupy” – jak pisa Przemysaw Jdrowski w „Arteonie” („Grupa na cae zo?”, „Arteon” nr 8/2009). W 2012 roku Piotr Bosacki opublikowa prac doktorsk  „Urzdzenie elementw”, a take zaprezentowa swoje prace na dwch wanych wystawach: „Da si wytrzyma” w Schmela-Haus w Dsseldorfie wsplnie z Wojciechem Bkowskim oraz „Nie za bardzo” w Galerii Arsena w Biaymstoku. Wsppracuje z poznask Galeri Stereo.
Czonkowie jury tak uzasadniaj swj werdykt:
Janusz Marciniak: oddaem gos na Piotra Bosackiego, poniewa jego twrczo jest bardzo osobista. Wyrnia si przekonujc artystycznie prostot rodkw formalnych. W poetyce jzyka, ktrym posuguje si Bosacki, przejawia si co poznaskiego... Jednoczenie ten jzyk jest form poznania. Idiomatyczno twrczoci Bosackiego stanowi jej si i wiadczy o autentycznoci tego artysty. Bosacki ujmuje poczuciem humoru i autoironi, a co najwaniejsze, prowokuje do refleksji nad pojciem sztuki. Anarchizuje to pojcie, prbuje uwolni je od ideologii, estetyzmu i hipokryzji, czyli otwiera i odwiea. Moim zdaniem, wbrew temu, co artysta napisa we wspomnianym wyej tekcie, to jest twrczo „dla intelektualistw”, ktra posiada walory ikonograficzne, literackie i filozoficzne, a wic wymaga inteligencji, wiedzy i wraliwoci od odbiorcw. Wrd nominowanych do Nagrody „Arteonu” znalazo si wiele osb zasugujcych na t nagrod. Przyznanie jej Bosackiemu jest wsparciem udzielonym autonomii sztuki i niezalenoci artystycznej w ogle.
Krzysztof Jurecki: W pierwszej turze gosowania, ktre wspominam jako ciekaw wymian pogldw, do nagrody zgosiem trzech artystw. Na pierwszym miejscu Piotra Bosackiego (intelektualizm, nowa forma i swoisty intermedializm), na drugim ukasza Surowca (pokonanie (?) niemonoci, jakie ujawniay si wielokrotnie w bardzo wanej twrczoci Krzysztofa Wodiczki), a na trzecim – przy duych wtpliwociach – Juli Curyo (za tworzenie nowej formuy malarstwa fotorealistycznego). Moja opinia dotyczca dwch pierwszych artystw bya bliska ocenie Janusza Marciniaka. W kolejnej turze dyskutowalimy przede wszystkim o Bosackim i Surowcu, poniewa inne kandydatury (Monika Szwed, Rafa Milach) nie miay szans. Wygra Bosacki, poniewa jego postawa jest bardziej skrystalizowana, rozpoznawalna, natomiast przy Surowcu mielimy wicej wtpliwoci. Oczywicie, zdaj sobie spraw, e skad kapituy nie by przypadkowy, ale nagroda „Arteonu” w dalszym cigu ma swoje znaczenie, w przeciwiestwie do innych.
Kazimierz Piotrowski: Bosacki ujmuje mnie niezwyk poetyk, ktr realizuje zarwno w swych obiektach, animowanych filmach, jak i w wykadach. Trudno dzi znale wrd modych polskich artystw kogo, kto z rwn maestri i polotem realizowaby asteiologiczny program, ktry w 2007 roku zarysowaem na wystawie „Dowcip i wadza sdzenia (asteizm w Polsce)”, a przy tym dowcipkowaby z mask Bustera Keatona. Potrafi on wynajdywa prostymi rodkami minimalistyczne disegno dla swej egzystencjalnej, gbokiej myli, nie rezygnujc przy tym z estetycznych walorw nonsensu, uwypuklonych na tle zapoycze z common sense’u, filozofii czy nauk cisych. Bosacki bowiem tylko rezonuje, czyli rozmyla o wanych sprawach yciowych bez potrzeby ugruntowania swego mylenia we wiarygodnych faktach i zasadach epistemy. za si w oku krci, poniewa przypomina mi inwencj i formalny rezon nieyjcego ju, niestety, Andrzeja Partuma. Nadmieni te, e podczas obrad jury proponowaem wczeniej nominacj ukasza Surowca, ale z zupenie innych wzgldw.

w 2015 roku Piotr Bosacki zwrci otrzyman nagrod