strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T W Z

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W listopadowym „Arteonie”: z okazji wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Krystyna Raska-Gorgolewska przyblia twrczo Meksykanw oraz historyczne i polityczne okolicznoci, w jakich powstawaa. W rubryce „Filmowo” Aleksandra Sikorska z kolei konfrontuje film Julie Taymor o Fridzie z biografi artystki. Sylwetk Adama Chmielowskiego, czyli witego Brata Alberta, z okazji koczcego si Roku Brata Alberta przedstawia Aleksandra Sikorska, a Karolina Staszak komentuje konferencj „Nie/moliwa autonomia sztuki”, ktra odbya si w Galerii EL w Elblgu, oraz towarzyszcy jej wieczr performace. O cyganerii z East Village na marginesie wystawy „Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978-1983” pisze Wojciech Delikta. Z kolei seri „Polska awangarda” artykuem o grupie Jung Jidysz kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka. W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Pablo Picasso. Between Cubism and Neoclassicism: 1915-1925” w rzymskim Quirinal Stables recenzuje Piotr Bernatowicz, a malarstwo Nickity Tsoya rekomenduje Marcin Krajewski. Dorota aglewska kontynuuje cykl o rynku sztuki tekstem na temat relacji krgw atrybucyjnych do ceny obrazu na przykadzie kolekcji rodziny Porczyskich. W listopadowym „Arteonie” ponadto: inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Frida Kahlo, „Autoportret z mapami”, 1943, olej na ptnie, 81,5 63 cm, The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art, the Vergel Foundation and the Tarpon Trust, © 2017 Banco de Mxico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York, mat. pras. CK Zamek w Poznaniu

Nagrody ARTeonu

2012 - Piotr Bosacki

Nagroda "Arteonu" 2012 dla Piotra Bosackiego
Jury Nagrody „Arteonu” 2012 w skadzie: Krzysztof Jurecki, Janusz Marciniak, Jan Michalski (przewodniczcy jury), Agnieszka Orowska oraz Kazimierz Piotrowski postanowio przyzna to wyrnienie Piotrowi Bosackiemu. Jury dokonao wyboru spord 23 artystw nominowanych do Nagrody „Arteonu” przez szerokie grono kuratorw, krytykw, osb prowadzcych galerie oraz artystw.
Piotr Bosacki ukoczy ASP w Poznaniu i by zwizany z nieformaln grup Penerstwo, tworzon przez takich artystw, jak Wojciech Bkowski, Tomasz Mrz, Konrad Smoleski, Radek Szlaga. „Sztuka uprawiana przez czonkw Penerstwa nie jest bardzo mdr sztuk dla intelektualistw” – pisa Piotr Bosacki w swoistym manifecie Penerstwa („Penerstwo”). Sam Bosacki jest przede wszystkim twrc filmw animowanych, do ktrych przygotowania wykorzystuje tanie materiay, jak guziki, nitki, kawaki tektury, a ktrych „matematyczna estetyka, zimna logika zdarze i przewidywalno stawiaj go poza intuicyjnoci, przypadkowoci i wstrtem do potocznej estetyki wikszoci grupy” – jak pisa Przemysaw Jdrowski w „Arteonie” („Grupa na cae zo?”, „Arteon” nr 8/2009). W 2012 roku Piotr Bosacki opublikowa prac doktorsk  „Urzdzenie elementw”, a take zaprezentowa swoje prace na dwch wanych wystawach: „Da si wytrzyma” w Schmela-Haus w Dsseldorfie wsplnie z Wojciechem Bkowskim oraz „Nie za bardzo” w Galerii Arsena w Biaymstoku. Wsppracuje z poznask Galeri Stereo.
Czonkowie jury tak uzasadniaj swj werdykt:
Janusz Marciniak: oddaem gos na Piotra Bosackiego, poniewa jego twrczo jest bardzo osobista. Wyrnia si przekonujc artystycznie prostot rodkw formalnych. W poetyce jzyka, ktrym posuguje si Bosacki, przejawia si co poznaskiego... Jednoczenie ten jzyk jest form poznania. Idiomatyczno twrczoci Bosackiego stanowi jej si i wiadczy o autentycznoci tego artysty. Bosacki ujmuje poczuciem humoru i autoironi, a co najwaniejsze, prowokuje do refleksji nad pojciem sztuki. Anarchizuje to pojcie, prbuje uwolni je od ideologii, estetyzmu i hipokryzji, czyli otwiera i odwiea. Moim zdaniem, wbrew temu, co artysta napisa we wspomnianym wyej tekcie, to jest twrczo „dla intelektualistw”, ktra posiada walory ikonograficzne, literackie i filozoficzne, a wic wymaga inteligencji, wiedzy i wraliwoci od odbiorcw. Wrd nominowanych do Nagrody „Arteonu” znalazo si wiele osb zasugujcych na t nagrod. Przyznanie jej Bosackiemu jest wsparciem udzielonym autonomii sztuki i niezalenoci artystycznej w ogle.
Krzysztof Jurecki: W pierwszej turze gosowania, ktre wspominam jako ciekaw wymian pogldw, do nagrody zgosiem trzech artystw. Na pierwszym miejscu Piotra Bosackiego (intelektualizm, nowa forma i swoisty intermedializm), na drugim ukasza Surowca (pokonanie (?) niemonoci, jakie ujawniay si wielokrotnie w bardzo wanej twrczoci Krzysztofa Wodiczki), a na trzecim – przy duych wtpliwociach – Juli Curyo (za tworzenie nowej formuy malarstwa fotorealistycznego). Moja opinia dotyczca dwch pierwszych artystw bya bliska ocenie Janusza Marciniaka. W kolejnej turze dyskutowalimy przede wszystkim o Bosackim i Surowcu, poniewa inne kandydatury (Monika Szwed, Rafa Milach) nie miay szans. Wygra Bosacki, poniewa jego postawa jest bardziej skrystalizowana, rozpoznawalna, natomiast przy Surowcu mielimy wicej wtpliwoci. Oczywicie, zdaj sobie spraw, e skad kapituy nie by przypadkowy, ale nagroda „Arteonu” w dalszym cigu ma swoje znaczenie, w przeciwiestwie do innych.
Kazimierz Piotrowski: Bosacki ujmuje mnie niezwyk poetyk, ktr realizuje zarwno w swych obiektach, animowanych filmach, jak i w wykadach. Trudno dzi znale wrd modych polskich artystw kogo, kto z rwn maestri i polotem realizowaby asteiologiczny program, ktry w 2007 roku zarysowaem na wystawie „Dowcip i wadza sdzenia (asteizm w Polsce)”, a przy tym dowcipkowaby z mask Bustera Keatona. Potrafi on wynajdywa prostymi rodkami minimalistyczne disegno dla swej egzystencjalnej, gbokiej myli, nie rezygnujc przy tym z estetycznych walorw nonsensu, uwypuklonych na tle zapoycze z common sense’u, filozofii czy nauk cisych. Bosacki bowiem tylko rezonuje, czyli rozmyla o wanych sprawach yciowych bez potrzeby ugruntowania swego mylenia we wiarygodnych faktach i zasadach epistemy. za si w oku krci, poniewa przypomina mi inwencj i formalny rezon nieyjcego ju, niestety, Andrzeja Partuma. Nadmieni te, e podczas obrad jury proponowaem wczeniej nominacj ukasza Surowca, ale z zupenie innych wzgldw.

w 2015 roku Piotr Bosacki zwrci otrzyman nagrod