strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T W Z

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W listopadowym „Arteonie”: z okazji wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Krystyna Raska-Gorgolewska przyblia twrczo Meksykanw oraz historyczne i polityczne okolicznoci, w jakich powstawaa. W rubryce „Filmowo” Aleksandra Sikorska z kolei konfrontuje film Julie Taymor o Fridzie z biografi artystki. Sylwetk Adama Chmielowskiego, czyli witego Brata Alberta, z okazji koczcego si Roku Brata Alberta przedstawia Aleksandra Sikorska, a Karolina Staszak komentuje konferencj „Nie/moliwa autonomia sztuki”, ktra odbya si w Galerii EL w Elblgu, oraz towarzyszcy jej wieczr performace. O cyganerii z East Village na marginesie wystawy „Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978-1983” pisze Wojciech Delikta. Z kolei seri „Polska awangarda” artykuem o grupie Jung Jidysz kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka. W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Pablo Picasso. Between Cubism and Neoclassicism: 1915-1925” w rzymskim Quirinal Stables recenzuje Piotr Bernatowicz, a malarstwo Nickity Tsoya rekomenduje Marcin Krajewski. Dorota aglewska kontynuuje cykl o rynku sztuki tekstem na temat relacji krgw atrybucyjnych do ceny obrazu na przykadzie kolekcji rodziny Porczyskich. W listopadowym „Arteonie” ponadto: inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Frida Kahlo, „Autoportret z mapami”, 1943, olej na ptnie, 81,5 63 cm, The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art, the Vergel Foundation and the Tarpon Trust, © 2017 Banco de Mxico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York, mat. pras. CK Zamek w Poznaniu

Nagrody ARTeonu

2009 - Oskar Dawicki

Oskar Dawicki laureatem Nagrody „Arteonu” 2009
„Arteon” ju po raz jedenasty przyzna swoj nagrod. Spord 22 nominowanych przez szerokie grono uczestnikw polskiego wiata sztuki artystw (Kuba Bkowski, Wojciech Bkowski, Krzysztof Bednarski, Piotr Bosacki, Olaf Brzeski, Marek Chlanda, Oskar Dawicki, Wojciech Doroszuk, Wojciech Duda, Roman Dziadkiewicz, Jarosaw Fliciski, ukasz Jastrubczak, Anna Konik, Pawe Ksiek, Maciej Kurak, Zbigniew Libera, Natalia LL, Jan Mioduszewski, Aleksandra Ska, Zdzisaw Sosnowski, Magda Starska, Piotr Wysocki) oraz jednej grupy artystycznej (Sdzia Gwny) jury w skadzie: prof. Anna Markowska, prof. Marcin Berdyszak, Jarosaw Denisiuk, dr ukasz Ronduda oraz Piotr Bernatowicz (bez prawa gosu) wyonio laureata, ktrym zosta Oskar Dawicki. Oskar Dawicki na polskiej scenie sztuki wspczesnej dziaa ju kilkanacie lat. W swojej twrczoci odwiea formu performance, wyrywajc t dziedzin ze skostnienia, w jakie stopniowo popadaa ona w cigu ostatnich dekad. Oskar Dawicki uwanie komentuje i punktuje mechanizmy wspczesnego wiata sztuki, stawiajc pytania dotyczce statusu wspczesnego artysty. Naley take zauway jego aktywno w ramach grupy Azorro. W ostatnich dwch latach Dawicki zrealizowa wiele prac, ktre potwierdzaj jego dojrzao artystyczn i za to wanie uhonorowao go jury tegorocznej Nagrody „Arteonu”. Laureatami Nagrody „Arteonu” byli dotychczas Marek Sobczyk (1999), Jzef Robakowski(2000), Milan Kniak (2001), Jan Berdyszak(2002), Jzef Szajna(2003), Mariusz Dbrowski(2004), Kamil Kuskowski(2005), Jarosaw Kozakiewicz(2006), Rafa Jakubowicz(2007) i Basia Bada (2008).