strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
A B C D E F H K L M N P R S W

Wenecja
Peggy Guggenheim Collection
"Peggy Guggenheim. The Last Dogaressa"
21.09.2019 - 27.01.2020

„Niemal zawsze uważa się, że Wenecja to doskonałe miejsce na miesiąc miodowy. To śmiertelny błąd. Żyć w Wenecji lub tylko ją odwiedzić, znaczy zakochać się w mieście. Nie ma w sercu miejsca na nikogo innego” – twierdziła Peggy Guggenheim. Wielką amerykańską kolekcjonerkę oraz miasto nad laguną połączyły w 1948 roku nierozerwalne więzy. O nich właśnie traktuje nowa wystawa w weneckim Peggy Guggenheim Collection.
Tytuł nadany ekspozycji ustanawia Amerykankę ostatnią dogaressą, a więc żoną doży. Jednak na sukces oraz status weneckiej arystokratki Peggy zapracowała sobie sama, bez wstawiennictwa możnowładczego męża – nawet tak wpływowego, jak Max Ernst, z którym była związana w latach 1941-1946. W weneckim świecie sztuki nowoczesnej rządziła niepodzielnie. Po zamknięciu sławetnej galerii Art of This Century w Nowym Jorku, będącej oazą modernistycznej awangardy, Peggy Guggenheim kupiła XVIII-wieczną willę przy Canale Grande – Palazzo Venier dei Leoni – która stała się jej przystanią aż do śmierci. Beztroskie życie w pałacu, sąsiadującym z bazyliką Santa Maria della Salute, nie przerwało pracy Amerykanki jako promotorki sztuki. W 1950 roku, w nieodległym Museo Correr (Ala Napoleonica), zorganizowała pierwszą na europejskiej ziemi wystawę Jacksona Pollocka. Jej własna kolekcja była w tym samym czasie prezentowana we Florencji i Mediolanie, po czym powędrowała do Amsterdamu, Brukseli i Zurychu. Rok później przestrzenie Palazzo Venier dei Leoni zmieniły się w prywatne muzeum. Od roku 1951, w letnie miesiące Peggy Guggenheim otwierała swój dom dla wszystkich pragnących zobaczyć nowoczesną sztukę, pochodzącą z jej zbiorów. A te, przez kolejne 30 lat, powiększały się o nowe nabytki – w tym prace włoskich artystów (m. in. Edmondo Bacci, Tancredi Parmeggiani), których Amerykanka promowała.
Wystawa „Peggy Guggenheim. The Last Dogaressa” składa się z ponad 60 dzieł – obrazów, rzeźb i prac na papierze, zakupionych do kolekcji w latach 1948-1979. Znalazły się wśród nich takie realizacje, jak „Empire of Light” René Magritte’a, „Study for Chimpansee” Francisa Bacona czy „Box in a Valise” Marcela Duchampa. Wśród eksponatów zobaczyć można również twórczość Kenzo Okady i Tomonori Toyfuku, będącą świadectwem artystycznych zainteresowań Guggenheim, wykraczających poza sztukę Stanów Zjednoczonych i Europy. Bogate zbiory, zaprezentowane na tym specjalnym pokazie, a także olbrzymia dokumentacja weneckiego życia i aktywności marszandki i kolekcjonerki, potwierdzają słuszność nadania Peggy Guggenheim w 1962 roku tytułu Honorowej Mieszkanki Wenecji. ( Wojciech Delikta)

Peggy Guggenheim, Wenecja, 1966, fot. Tony Vaccaro, mat. pras. Peggy Guggenheim Collection

[zwiń]

W październikowym „Arteonie”: w rubryce „Duchowość w sztuce” Tomasz Biłka OP pisze o chrystologii Jerzego Nowosielskiego i omawia program artystyczny tego wybitnego twórcy. Wojciech Delikta przybliża postać sławnej kolekcjonerki Peggy Guggenheim w kontekście weneckiej wystawy jej zbiorów. Z kolei pokaz „09.39. Wojna”, zorganizowany przez krakowską Otwartą Pracownię, komentuje Joanna Winnicka-Gburek. Z okazji debaty „Gdzie jest granica? Prawa i godność człowieka a sztuka współczesna”, która odbędzie się na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych 30 października, Karolina Staszak porusza ten temat w najnowszym „Arteonie”. W październikowym „Arteonie” także: toruńskie 11. Triennale Małych Form Malarskich omawia Kajetan Giziński. Agnieszka Salamon-Radecka przygląda się wystawie „Wkraczając w nowy wymiar. Twórczość Sophie Taeuber-Arp”, odbywającej się w CK Zamek w Poznaniu. Wrocławski TIFF Festival recenzuje Wojciech Skibicki. Wystawę „Obiekt – przestrzeń”, zorganizowaną z okazji 100-lecia Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, recenzuje Maria Roszyk. Sebastian Kochaniec z kolei recenzuje wystawę Wojciecha Gilewicza pt. „Hanoi Hello!” w białostockiej Galerii Arsenał. Jerzy Fober przedstawia twórczość Andrzeja Szarka. Alicja Wilczak w rubryce „Zaprojektowane” pisze o biżuterii z tworzyw organicznych i naturalnych.W październikowym „Arteonie” ponadto inne artykuły, aktualia i stałe rubryki.

Okładka: Jerzy Nowosielski, „Zbawiciel”, 1965, olej na płótnie, 80 x 60 cm, nieistniejąca od 2015 roku kaplica pw. św. św. Borysa i Gleba Fundacji św. Włodzimierza w Krakowie, fot. Grzegorz Dąbkowicz OP

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury