strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G J K L O P R S T W Z KONKURSY

Warszawa
Chodna 25
Piotr Ambroziak. "The city of lights"
22.03.2019 - 07.04.2019

Krzykliwe miasto przyciga „miejskie my” kolorowymi wiatami neonw. Samotno wielkiego miasta kondensuje si w powiacie. Ciepe i zimne wiato odbija si w oknach duszy, wabi tajemnic, daje nadziej. Hipnotyczna, ekspresyjna sztuka sentymentalnie przewartociowuje nasz wewntrzny wiat dziecka. Zrealizowany w tym roku cykl obrazw Piotra Ambroziaka zatytuowany „The City of Lights” w pierwszej chwili kojarzy si nam ze synnym okreleniem: Pary miastem wiate, miastem rozrywki, byskw neonw, zakazanej mioci i dobrej zabawy na placu Pigalle czy Moulin Rouge, ale te z gstym, krzykliwym wiatem neonw przeludnionych miast Azji – Bangkoku, Tokio. Artysta odwouje si do neonowych sloganw amerykaskich kociow dla kierowcw niczym z filmw Davida Lyncha, po bardzo blisk mu sztuk Podlasia, gdzie wiejskie kapliczki akcentami „aureoli neonowych” Matek Boskich rozwietlaj mrok. Dla Ambroziaka to jednak powierzchowna inspiracja. Oczywicie tkwi w nim nadal gboki wiat dziecka wpatrzonego w dzkim mieszkaniu babci w czerwony neon Centralu, ktry hipnotycznie wciga go w sny o powiacie wiate i tajemniczoci wdrwki do wiata. Jednak dynamiczne, ekspresyjne neony to nie tylko powielone prymitywne gesty pdzla na powierzchni ptna, dranice powierzchni i potgujce ekspresj przekazu. To powstajca idea intencji ruchu w gowie artysty, ktra – jak bysk neuronw – daje impuls do ekspresywnego gestu. Gestu doni artysty, ktry wiadomie lub podwiadomie pdzlem malarskim inicjuje ruch, majcy swj pocztek i koniec, nadajcy pewne zakoczenie ekspresji wewntrznej.  Zapraszamy na zmysow, tajemnicz wystaw na ulic Chodn 25 w Warszawie, gdzie sztuka „miejskiego szamanizmu” pord tumu bywalcw i ciekawej muzyki bdzie przyciga, hipnotyzowa wiatem odbitym w ywicznych strefach obrazw Piotra Ambroziaka.

[zwi]

   »

W marcowym „Arteonie” o twrczoci Mariny Abramovi z okazji wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu pisze Zbigniew Jan Makowski. Posta i dokonania Kolomana Mosera, jednego z wielkich wizjonerw wiedeskiej moderny, ktrego prezentacja w stulecie mierci odbywa si w Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, przyblia Grayna Krzechowicz. Z kolei wystaw „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta przyblia zaoenia pokazu „Spilling Over: Painting Color in the 1960s” w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Z kolei prezentacj „Problemy pierwszego wiata: ycie przed mierci”, przygotowan przez Fundacj Stefana Gierowskiego w Warszawie, omawia Zofia Jabonowska-Ratajska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto Tomasz Bika rekomenduje twrczo Agaty Bogusawskiej, a Kajetan Giziski przyblia nowatorsk technik graficzn Remigiusza Dobrowolskiego. W rubryce „Zaprojektowane” polsk ceramik powojenn prezentuje Julia Baszczynska. Diana Stelowska natomiast zastanawia si, jak marketing ksztatuje artystyczne gusta, na przykadzie dwch wystaw: Franka Stelli w Muzeum POLIN i Marka Rothki w warszawskim Muzeum Narodowym.
W marcowym „Arteonie” take inne artykuy, recenzje ksikowe, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Marina Abramovi, „The Artist is Present”, 2010, performans, 3 miesice, Museum of Modern Art, Nowy Jork, fot. Marco Anelli, dziki uprzejmoci Archiwum Mariny Abramovi, mat. pras. CSW Znaki Czasu w Toruniu