strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G J K L Ł P R S T W Z KONKURSY

Lublin
Galeria Gardzienice Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice"
"Ryszard Kaja. Teatralny Bar Świata Małopolskiego"
24.10.2019 - 17.12.2019
Patronat „Arteonu”

Na wystawie w Galerii Gardzienice pokazane zostaną między innymi plakaty, tematycznie dobrane i wykonane przede wszystkim dla wschodnich regionów Polski, jak również portrety małopolskie, projekty kostiumów, scenografii, częściowo fragmenty niezwykłych dzienników Ryszarda Kai. O swoich plakatach zwykł on mawiać: „Moje plakaty są pełne detali, tak jak i mój dom, a mój dom pełen jest wspomnień. Ja kolekcjonuję przeszłość (…). Nie interesują mnie poszukiwania formalne, anektowanie nowych przestrzeni dla sztuki. Mody, także artystyczne, są mi obce, nie patrzę, jak wszyscy w przyszłość, tylko szperam w swej przeszłości”. Popularność i rozpoznawalność dały artyście między innymi plakaty z serii „Polska”, które od 2012 roku Ryszard Kaja tworzył na zamówienie Galerii Polskiego Plakatu we Wrocławiu. Unikatowy język symbolu, skrótowa forma przedstawienia i umiejętne operowanie kolorem czynią jego plakaty niepowtarzalnymi. Odwołania, siła skojarzeń, detal decydują o doskonałości plakatowych dzieł Kai dla teatru. Wypracowana przez niego metafora uproszczonego przedstawienia, oszczędnego przekazu, zdawkowego symbolu, śladowego krajobrazu tudzież tła stanowi element rozpoznawalny w plakatowej, teatralnej twórczości Ryszarda Kai.  Ryszard Kaja był niezwykle pracowitym twórcą, o nieskrępowanej wyobraźni i ogromnym zapale do pracy. Jego spektakularna przygoda ze sztuką to także rozmaite realizacje teatralne, od scenografii po kostiumy i dekoracje. Mówi się o ponad 200 scenografiach teatralnych, baletowych, operowych i telewizyjnych. W późniejszych latach życia artysta chętnie sięgał po rysunek i monotypie. Autorem tytułu lubelskiej ekspozycji i współkuratorem wystawy jest Leszek Jamrozik.  

Ryszard Kaja, bez tytułu, olej, mat. pras. Galerii Gardzienice

[zwiń]

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.