strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Katowice
Galeria Sztuki Wspczesnej BWA
"Jerzy Wroski i przyjaciele"
26.04.2018 - 10.06.2018
Patronat „Arteonu”

Znaczenie Jerzego Wroskiego dla sztuki na lsku, nie tylko przez jego twrczo, ale rwnie przez aktywne i niezmordowane animowanie ycia artystycznego, przez prac nauczycielsk i organizacyjn, jest nie do przecenia. Jerzy Wroski (1930-2016) by wspzaoycielem nieformalnej artystycznej Grupy Nowohuckiej, ktr powoa do ycia wraz z przyjacimi w latach 50., jeszcze podczas studiw w krakowskiej ASP. Na pocztku lat 60. zosta czonkiem Grupy Krakowskiej, skupiajcej najwybitniejszych artystw nurtu awangardowo-nowoczesnego w Krakowie i spoza Krakowa. W latach 70. Jerzy Wroski rozpocz swoj dziaalno na wydziale artystycznym Filii Uniwersytetu lskiego w Cieszynie, gdzie odkry now pasj – prac nauczycielsk. Jego dziaalno w Cieszynie nie ograniczaa si jedynie do pracy pedagogicznej i dydaktycznej: Jerzy Wroski w latach 80. zorganizowa Galeri Uniwersyteck, do ktrej, m. in., w duej czci trafiay najciekawsze wystawy z galerii Grupy Krakowskiej – Krzysztoforw. Wystawa „Jerzy Wroski i przyjaciele” prezentuje owe konteksty i konstelacje, niekiedy w czci nakadajce si na siebie. Jest to krg Grupy Nowohuckiej i niektrych artystw – czonkw Grupy Krakowskiej z generacji Jerzego Wroskiego. W duej reprezentacji – po raz pierwszy szerzej ni jedynie tzw. Grupa Cieszyska (parokrotnie wystawiajca ju wczeniej wesp z Jerzym Wroskim) – pokazani s na wystawie jego uczniowie i studenci. Kontekst uniwersytecki dopeniaj wsppracownicy Jerzego Wroskiego oraz, rwnie tylko niektrzy, artyci goszczcy w Galerii Uniwersyteckiej. Duy zestaw prac Jerzego Wroskiego dopeniaj dziea: Juliana Joczyka, Janusza Tarabuy, Danuty i Witolda Urbanowiczw, Jerzego Beresia, Jerzego Kauckiego, Marii Piniskiej-Bere, Mariana Warzechy, a take Jonasza Sterna, Michaela Kidnera, Roydena Rabinowitcha, Marka Chlandy, Tadeusza Gustawa Wiktora, Jerzego Ziombra oraz Marka Kusia, Piotra Lutyskiego, Krzysztofa Morcinka i Krystyny Pasterczyk, Barbary Badery, Janusza Barana, Sawomira Brzoski, Przemysawa Dominika, Oskara Folwarcznego, Dariusza Gierdala, Jarosawa Rodycza, Waldemara Rudyka, Piotra „Smoy” Smoki, Jerzego Sojki, Andrzeja Szewczyka, Katarzyny i Tomasza Targowskich oraz Piotra Wisy.       Inf. pras.

 

Jerzy Wroski i Michael Kidner na Krzywym, 1986, fot. Witold Jacykw, mat. pras. GSW BWA w Katowicach

[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku