strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]


Gdask
NCK
Magorzata Limon, "Pomorzanki. Lato, jesie, zima, wiosna"
09.05.2018 - 27.05.2018

...W dzisiejszych czasach jestemy zabiegani, zmczeni i czsto pozbawieni si. Dlatego nie zauwaamy zmian, jakie zachodz w otaczajcej nas przyrodzie. Mija dzie za dniem, miesic za miesicem, i tak upywaj kolejne lata. I wtedy nagle uwiadamiamy sobie upyw czasu. My moglimy zapomnie o naturze, lecz ona nie zapomina o nas. Zauwaamy zmiany w naszym ciele, naszej duszy, zmian w naszym postrzeganiu otaczajcej nas rzeczywistoci. Podobnie wygldaj relacje midzyludzkie. W pdzie, w jakim przyszo nam y, zainteresowanie drugim czowiekiem zmalao, coraz wicej ludzi zaczyna odczuwa samotno. Dlatego postanowiam uwieczni w moich obrazach mieszkanki Pomorza. Chciaam w ten sposb symbolicznie „zama“ obecnie panujce zwyczaje izolacji, dystansu wobec nas samych i naszych ssiadw... Natura wyznacza nam rytm, ktrym yjemy. W moich obrazach stanowi ona integraln cz nas samych. Nie moemy y obok niej, ona jest w nas. Jeeli wsuchamy si w jej gos, poddamy si cyklowi pr roku, to moemy osign wewntrzn rwnowag. Pomorzanki, bohaterki moich obrazw pozwalaj sobie zatrzyma si na chwil, by chon i prbowa odczu po kolei kady z mijajcych miesicy. Kada z moich modelek kroczy swoj wasn drog. Ma inne problemy do przepracowania i poszukuje wasnych rozwiza...

 

Magorzata Limon w latach 2006–2012 studiowaa na Wydziale Malarstwa Akademii              Sztuk Piknych w Gdasku u prof. Macieja wieszewskiego, z aneksem z grafiki cyfrowej                        u prof. Cezarego Paszkowskiego. Stypendystka Programu Erasmus, miaa okazj studiowa          na Accademia degli Belle Arti di Brera w Mediolanie, w pracowni prof. Stefano Pizzi. W latach 2010–13 ukoczya dwie szkoy charakteryzacji i wizerunku Beauty Art i Magnus Film,   otrzymujc Dyplom Charakteryzatora Teatralnego i Filmowego. Zawodowo pracuje w Oddziale Gdaskim Telewizji Polskiej. Od 2015 jest czonkiem Zwizku Artystw Plastykw Polskich.         Ma na swym koncie 8 wystaw indywidualnych w Polsce i Niemczech, a take liczne prezentacje   na wystawach zbiorowych, m.in. na Sardynii, we Florencji, Cervii, Mediolanie (Wochy), Ayadin (Turcja).

[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku