strona gwna
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T U W KONKURSY

d
Miejska Galeria Sztuki w odzi, Galeria Re:Medium
"Wspobecno. Artyci awangardowi w krgu Wadysawa Strzemiskiego:Antoni Starczewski (1924-2000)
03.08.2017 - 26.08.2017
Patronat „Arteonu”

W prezentowanym od sierpnia do grudnia 2017 cyklu 4 ekspozycji indywidualnych staramy si budowa wiadomo, jak w twrczoci Antoniego Starczewskiego, Karola Hillera, Stefana Wegnera i Stefana Krygiera dokonania w zakresie tzw. „sztuki czystej” przenikay si i czyy z dziaalnoci w zakresie sztuki uytkowej. Dobrym przykadem takiej postawy jest Antoni Starczewski, ucze Wadysawa Strzemiskiego, ktry na gruncie teorii unizmu zbudowa swoj wasn koncepcj sztuki. Starczewski by artyst wszechstronnie utalentowanym, we wszystkich dyscyplinach, jakimi si fascynowa, osiga sukcesy artystyczne, zdobywajc nagrody na wystawach konkursowych ceramiki artystycznej, tkaniny artystycznej, rzeby, grafiki w Polsce i zagranic. Wykorzystywa rne formy przekazu, posugiwa si splotem tkackim, pismem, formami ceramicznymi, a take dwikiem. W 1963 roku zdecydowa si na operowanie elementami o ustalonym module, pocztkowo by to alfabet elementw rzebiarskich. W 1965 roku ide dokadania elementw przenis na inne dziedziny aktywnoci, rozwijajc swoje zainteresowania w poszukiwaniu wasnego alfabetu, moduu, w ktrym stosowa punkty, przecinki, litery, powtarzajcy si ksztat listka dbowego, motywy owocw i jarzyn.  Do jego najwaniejszych realizacji w przestrzeniach publicznych naley monumentalna paskorzeba Ukad na dwie rce, skadajca si ze 160 elementw fajansowych o wymiarze 320 x 240 cm, umieszczona w roku 1960 w holu Biblioteki Uniwersytetu dzkiego. Ponadto dwie ciany ceramiczne w foyer Teatru im. Stefana Jaracza z lat 1967-70, a take paskorzeba w holu kpieliska „Fala” w Parku na Zdrowiu z 1976 roku. Kada z tych kompozycji bya montowana z udziaem autora, ktry zabiega o jak najlepsze wydobycie jej formy i rytmu przez optymalne owietlenie. Wystawa Antoniego Starczewskiego w Galerii Re:Medium ma charakter kameralny i skada si z reliefu, trzech rysunkw i kompozycji graficznych z kolekcji Miejskiej Galerii Sztuki w odzi. Wszystkie obiekty s wiadectwem rozpoznawalnego stylu kompozycji Starczewskiego, gdzie powtarzalno moduu litery, znaku, licia w linearnych ukadach tworzy rysunek czy grafik, pulsujc rytmem i kontemplacyjnym ukadem elementw. (Elbieta Fuchs, fragmenty tekstu do katalogu wystawy Antoniego Starczewskiego)

[zwi]

W sierpniowym „Arteonie” wystaw „Co z t abstrakcj?” w Fundacji Stefana Gierowskiego recenzuje Karolina Staszak, a ekspozycji „Midzy Montmartre’em, a Montparnasse’em” w katowickim Muzeum lskim przyglda si Aleksandra Sikorska. Z kolei now rubryk dotyczc rynku sztuki inauguruje Dorota aglewska, Andrzej Biernacki przypomina twrczo Barbary Jonscher, a Wojciech Delikta – Marisy Merz, pierwszej damy arte povery..
W sierpniowym „Arteonie” take: Dorota aglewska w „Czytaniu sztuki” przyglda si odwrociu jednego z obrazw Wadysawa lewiskiego, wspczesny interior design lokali gastronomicznych omawia Aleksandra Kargul, a twrczo Jan Ankiersztajna rekomenduje Aleksandra Sikorska. Wystaw „Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w.” w poznaskiej Galerii Piekary komentuje Krystyna Raska-Gorgolewska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tamara Berdowska, „Wir”, 2017, olej, ptno, 150 x 130 cm, materiay prasowe Fundacji Stefana Gierowskiego

Wybrana strona dostpna jest wycznie dla zalogowanych uytkownikw.

Jeeli nie posiadaj Pastwo konta, prosz si zarejestrowa.