strona gwna
wybierz miasto:
B G K O P R S T W Z KONKURSY

d
Muzeum Kinematografii
"Jan Modoeniec. Mae wielkie prace"
20.04.2017 - 23.07.2017

Wystawa pozwala pozna zarwno twrczo Jana Modoeca, jak i zobaczy Go oczyma synw, rwnie artystw,  Piotra i Stanisawa. Pozwala rwnie lepiej zrozumie jego osadzenie w sztuce dziki przyblieniu sylwetki ojca – Stanisawa, awangardowego poety, jednego z twrcw futuryzmu w poezji. Jan Modoeniec, wiatowej sawy plakacista, uznawany jest za jednego z piciu – obok Henryka Tomaszewskiego, Jana Lenicy, Waldemara wierzego i Romana Cielewicza – „ojcw zaoycieli” synnej polskiej szkoy plakatu. Jego twrczo wyrnia pogodny, niekiedy artobliwy nastrj, ciepa paleta barw, wietne operowanie wiatem i charakterystyczna tylko dla niego kreska. Sam Jan syszc takie superlatywy na swj temat, odpowiada nieco filozoficznie, e raczej „nalea nie do grupy prymusw, ale bardziej wagarowiczw”. Na wystawie mona obejrze wywiad z nim , nagrany w 1994 r. na zlecenie TVP. Na ekspozycji prezentowane s prace z prywatnych archiww synw artysty: grafika Piotra Modoeca i malarza Stanisawa Modoeca: prace na papierze, gwasze obrazujce codzienny proces twrczy Jana Modoeca. – Jestem szczliwy, e sztuka ojca, cho jego samego ju nie ma, jest wci ywa – mwi Piotr Modoeniec. – To, co mona zobaczy na wystawie, bardzo pasuje do Muzeum Kinematografii. S bowiem plakaty z lat 60., 70. i 80. pokazujce, jakimi filmami wtedy si interesowano i recenzje z „Filmu” w formie czarno-biaych rysunkw. A dodatkowo prace z lat 90., kiedy zamwie ju nie byo, wic ojciec malowa wasne rzeczy. Prace z rodzinnego archiwum Modoecw s prezentowane w gablotach zaprojektowanych przez znan projektantk – Mari Jeglisk. Piotrowi Modoecowi przypominaj domki zakopiaskie, ktre jego Ojciec uwielbia, tak jak narty w Tatrach - tam caa rodzina czua si najszczliwsza. W zbiorach Muzeum Kinematografii znajduje si ponad 100 oryginalnych plakatw z ogromnego dorobku Artysty. Najstarszy w kolekcji Muzeum pochodzi z 1952 r. i powsta do filmu Spieniony nurt w re. Antona Marinovicha. Plakaty wybrane ze zbiorw Muzeum przez syna – Piotra – tworz cz ekspozycji uzupeniajc prywatne „Mae wielkie prace” o gwny nurt twrczoci Jana Modoeca, jakim by plakat filmowy. S wrd nich charakterystyczne i znane plakaty do filmw: Dawno temu w Ameryce w re. Sergio Leone, Konformista w re. Bernardo Bertolucciego czy Blue Velvet w re. Davida Lyncha. Jest take plakat do filmu Piotra Szulkina Ubu Krl, ktry reyser wykorzysta w 2003 r., ju po mierci artysty. Jan Modoeniec by zafascynowany postaci ze sztuki Alfreda Jarry, w latach 90. stworzy seri 40 portretw tytuowego Ubu Krla. Ekspozycja w Muzeum Kinematografii, przygotowana w ramach Roku Awangardy – w stulecie awangardy w Polsce – zostaa take wzbogacona o nowatorsk poezj futurystyczn Stanisawa Modoeca, ojca Jana, dziadka Piotra i Stanisawa. W formie dialogu Edyty Jungowskiej, Izy Kuny i Piotra Machalicy zaprezentowano poezj ojca Jana Modoeca, ktra staa si artystycznym drogowskazem dla Niego oraz jego synw – Piotra i Stanisawa. W ten sposb na wystawie tem dla twrczoci plastycznej Jana Modoeca staje si skrzydo powicone awangardowym wierszom artysty pokolenia wczeniejszego. Drugie skrzydo ekspozycji to prace nastpnego pokolenia – synw Jana. Na wystawie pokazano obrazy Stanisawa namalowane z fotografii z rodzinnego archiwum. Jeden z nich przedstawia Jana z synami: Piotrem i Stanisawem. To obrazek rodzinnego szczcia - synowie z ojcem wybieraj si na ryby do pobliskiego stawu.  Mona te obejrze obraz i animacje Piotra do wierszy dziadka „Futurobnia” oraz „Hymn pokoju”.

[zwi]

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki

Wybrana strona dostpna jest wycznie dla zalogowanych uytkownikw.

Jeeli nie posiadaj Pastwo konta, prosz si zarejestrowa.