strona główna > linki
wybierz miasto:
A B C D E F H L M N P R S W KONKURSY

Wenecja
Peggy Guggenheim Collection
"Peggy Guggenheim. The Last Dogaressa"
21.09.2019 - 27.01.2020

„Niemal zawsze uważa się, że Wenecja to doskonałe miejsce na miesiąc miodowy. To śmiertelny błąd. Żyć w Wenecji lub tylko ją odwiedzić, znaczy zakochać się w mieście. Nie ma w sercu miejsca na nikogo innego” – twierdziła Peggy Guggenheim. Wielką amerykańską kolekcjonerkę oraz miasto nad laguną połączyły w 1948 roku nierozerwalne więzy. O nich właśnie traktuje nowa wystawa w weneckim Peggy Guggenheim Collection.
Tytuł nadany ekspozycji ustanawia Amerykankę ostatnią dogaressą, a więc żoną doży. Jednak na sukces oraz status weneckiej arystokratki Peggy zapracowała sobie sama, bez wstawiennictwa możnowładczego męża – nawet tak wpływowego, jak Max Ernst, z którym była związana w latach 1941-1946. W weneckim świecie sztuki nowoczesnej rządziła niepodzielnie. Po zamknięciu sławetnej galerii Art of This Century w Nowym Jorku, będącej oazą modernistycznej awangardy, Peggy Guggenheim kupiła XVIII-wieczną willę przy Canale Grande – Palazzo Venier dei Leoni – która stała się jej przystanią aż do śmierci. Beztroskie życie w pałacu, sąsiadującym z bazyliką Santa Maria della Salute, nie przerwało pracy Amerykanki jako promotorki sztuki. W 1950 roku, w nieodległym Museo Correr (Ala Napoleonica), zorganizowała pierwszą na europejskiej ziemi wystawę Jacksona Pollocka. Jej własna kolekcja była w tym samym czasie prezentowana we Florencji i Mediolanie, po czym powędrowała do Amsterdamu, Brukseli i Zurychu. Rok później przestrzenie Palazzo Venier dei Leoni zmieniły się w prywatne muzeum. Od roku 1951, w letnie miesiące Peggy Guggenheim otwierała swój dom dla wszystkich pragnących zobaczyć nowoczesną sztukę, pochodzącą z jej zbiorów. A te, przez kolejne 30 lat, powiększały się o nowe nabytki – w tym prace włoskich artystów (m. in. Edmondo Bacci, Tancredi Parmeggiani), których Amerykanka promowała.
Wystawa „Peggy Guggenheim. The Last Dogaressa” składa się z ponad 60 dzieł – obrazów, rzeźb i prac na papierze, zakupionych do kolekcji w latach 1948-1979. Znalazły się wśród nich takie realizacje, jak „Empire of Light” René Magritte’a, „Study for Chimpansee” Francisa Bacona czy „Box in a Valise” Marcela Duchampa. Wśród eksponatów zobaczyć można również twórczość Kenzo Okady i Tomonori Toyfuku, będącą świadectwem artystycznych zainteresowań Guggenheim, wykraczających poza sztukę Stanów Zjednoczonych i Europy. Bogate zbiory, zaprezentowane na tym specjalnym pokazie, a także olbrzymia dokumentacja weneckiego życia i aktywności marszandki i kolekcjonerki, potwierdzają słuszność nadania Peggy Guggenheim w 1962 roku tytułu Honorowej Mieszkanki Wenecji. ( Wojciech Delikta)

Peggy Guggenheim, Wenecja, 1966, fot. Tony Vaccaro, mat. pras. Peggy Guggenheim Collection

[zwiń]

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.