strona gwna > linki
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T U W Z

Sanok
BWA Galeria Sanocka
Piotr Szczur, "Made in USA"
10.02.2018 - 09.03.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Made in USA”, prezentowana w BWA Sanok pod patronatem Fundacji 2 wymiary, to pierwsza z tegorocznych odson najnowszego, powstajcego w latach 2015-2017, cyklu malarskiego Piotra Szczura. Widzowie odwiedzajcy ekspozycj maj moliwo obejrzenia bogatego zbioru pcien, ktry nigdy wczeniej nie zosta pokazany w caoci. Wystawa „Made in USA” stanowi zwieczenie istotnej zmiany w treci i formie obrazw Piotra Szczura, ktra stopniowo dokonywaa si w ostatnich latach. Bezporedni inspiracj do powstania cyklu amerykaskiego staa si podr do Stanw, podczas ktrej artysta dowiadczy pikna i niezwykej rnorodnoci krajobrazu roztaczajcego si wzdu synnej Route 66. Piotr Szczur, znany z pogbionych psychologicznie portretw, przenosi swoj uwag ku malarstwu pejzaowemu, jednoczenie ograniczajc wany do tej pory zwizek obrazu z fotografi. Artysta przedstawia Ameryk w kompresji, zamyka ogromne przestrzenie w czsto bardzo niewielkich formatach pcien, wyciga esencj z rzeczywistoci. Obrazy prezentowane na wystawie „Made in USA” to nie tylko pamitki, utrwalone wspomnienia z odbytej podry. Zawieszone w jednej linii, stanowi rodzaj mapy, wiadectwo przebytej drogi – zarwno w sensie fizycznym, jak i duchowym. Wszystkie prace z tego cyklu rni si od siebie tak, jak poszczeglne stany Ameryki. Mimo to najnowszy cykl malarski Piotra Szczura czy si w niezwykle spjn cao. W jego obrazach odnajdziemy konsekwentny zachwyt nad majestatem amerykaskiego nieba, romantyczn wraliwo, z jak artysta przeywa i przedstawia otaczajcy go pejza oraz, przede wszystkim, gbokie zrozumienie i poczucie przynalenoci do miejsca, za ktrym wci tskni. 

Piotr Szczur, „Poczta przy Route 66”, 2017, olej na ptnie, 100 x 150 cm, fot. mat. pras. BWA Sanok

 

[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie”: Micha Haake recenzuje wystaw „Wyspiaski”, trwajc w Muzeum Narodowym w Krakowie, Marta Marsicka przedstawia twrczo Anny Ostoi z okazji prezentacji prac artystki w Zachcie, a pokazowi „Organizatorzy ycia. De Stijl, polska awangarda i design”, zorganizowanemu w dzkim Muzeum Sztuki, przyglda si Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta w tekcie „Ksi ciemnoci” przyblia sylwetk Ricka Owensa, ekscentrycznego projektanta mody z Kalifornii. Sawomir Marzec komentuje artyku ukasza Musielaka „Zmierzch instytucji”. W najnowszym „Arteonie” take Zofia Jabonowska-Ratajska omawia wystaw „Mikrokosmos rzeczy...” w Muzeum Warszawy, w rubryce „Sztuka modych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Moniki Marchewki, a Karolina Staszak – Ewy Kozery. W cyklu „Rynek sztuki” Dorota aglewska pisze o tym, jak powinien wyglda wzorcowy dokument autentycznoci dziea i dlaczego bardzo trudno osign ten idea. Andrzej Biernacko z kolei komentuje spotkanie z Adamem Szymczykiem w warszawskiej ASP na Wydziale Zarzdzania Kultur Wizualn. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Wyspiaski, „Helenka z wazonem”, 1902, pastel, papier; 47,5 x 62,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie