strona gwna > linki
wybierz miasto:
B G K O P R S T W Z KONKURSY

Katowice
Muzeum lskie
Piotr Szymon, "Czowiek w centrum uwagi"
21.01.2017 - 25.06.2017

 W swojej twrczoci Piotr Szymon wielokrotnie powraca do tych samych wtkw. Pielgrzymw z Kalwarii Zebrzydowskiej fotografowa przez kilkanacie lat, utrwali na zdjciach rwnie Kalwari Pacawsk i Grabark. Systematyczne powroty do tych samych tematw odsaniaj refleksyjny charakter jego fotografii. Nie chodzio jedynie o relacj z wydarze, ale o wrcz socjologiczne ujcie fenomenu misterium oraz zakorzenionej w naturze czowieka potrzeby sacrum. Pielgrzymi zostali pokazani jako wiadkowie wiary, wieccy wici. Dugoletnie uczestnictwo w misteriach wpyno take na stworzenie indywidualnego stylu portretowego Szymona, ktry mona nazwa fotografi humanistyczn. Z jego obrazw wyania si uniwersalna opowie o czowieku i zoonoci jego natury. Otwarta postawa oraz ywe zainteresowanie pozbawione stereotypw i uprzedze wzbudzay zaufanie bohaterw jego fotografii, ktrzy pozwalali na uchwycenie ich w rnych, czsto intymnych sytuacjach, religijnych (pielgrzymi) lub rodzinnych, jak w przypadku Romw. U Piotra Szymona fotografowanie sploto si z dziaalnoci pedagogiczn. Wyksztaci liczne grono fotografw zarwno w katowickiej Akademii Sztuk Piknych, jak i w Prywatnej Szkole Policealnej w Bielsku-Biaej. Przygotowa wielu z nich do studiw w Instytucie Fotografii Twrczej w Opawie, stajc si symbolicznym „ojcem” lskich fotografw. Piotr Szymon urodzi si w 1957 r. w Zabrzu. By czonkiem ZPAF Okrgu lskiego. Zgin tragicznie w 2005 r., w szczytowym momencie swojej twrczoci. Jego ostatnie projekty, takie jak „Ex Oriente lux”, zawiadczaj o tym, e konsekwentnie poszukiwa nowych sposobw wyrazu.

[zwi]

   »

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki