strona gwna
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T W Z

Toru
CSW Znaki Czasu
David Lynch, "Silence and Dynamism" i Gregory Crewdson, "Cathedral of the Pines"
12.11.2017 - 18.02.2018

David Lynch, „Silence and Dynamism”; Gregory Crewdson, „Cathedral of the Pines”
CSW Znaki Czasu w Toruniu, 12.11.2017-18.02.2018, 12.11.2017-7.01.2018

Wystawy towarzysz jubileuszowej, 25. edycji Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorw Zdj Filmowych CAMERIMAGE (Bydgoszcz, 11-18.11.2017). Prezentacja dorobku artystycznego Davida Lyncha, reysera czterokrotnie nominowanego do Oscara, jest wydarzeniem na skal europejsk. David Lynch, ktry studiowa sztuki pikne w Pennsylvania Academy of Fine Arts, to take wietny malarz, rysownik, grafik i fotografik, kompozytor muzyki i jej wykonawca. W Toruniu bdzie mona zobaczy okoo 400 prac Lyncha: od najwczeniejszych poszukiwa rysunkowych z lat 50. XX wieku, przez malarsko-filmowe z lat 60., do prac najnowszych z 2017 roku. Gregory Crewdson z kolei realizuje od ponad 20 lat tajemnicze fotograficzne wizje w domach i na ulicach maych amerykaskich miasteczek. Podczas pracy korzysta z pomocy ekipy i planuje sesje ze skrupulatnoci godn reysera filmowego. Artysta czerpie penymi garciami z malarskiej i filmowej estetyki. Cykl „Cathedral of the Pines” (2013–2014) powsta podczas trzech sesji realizacyjnych w miejscowoci Becket w Massachusetts oraz w jej okolicy. Na fotografiach, ktre nawizuj stylistycznie do XIX-wiecznego malarstwa, Crewdson przedstawi postaci ludzkie pord lenej gstwiny, w tym rwnie na szlaku, od ktrego seria wzia swoj nazw. Zdjcia zrealizowane we wntrzach ukazuj niejasne sytuacje i stanowi studium napi pomidzy sztuk a yciem, wizi a separacj, bliskoci a izolacj. Cykl skada si z 31 cyfrowych odbitek pigmentowych o wymiarach 114 146 cm. W „Cathedral of the Pines” motywy psychologiczne, charakterystyczne dla twrczoci artysty, przemieniaj si w intymne alegorie.

David Lynch, „When he went home the house was different”, 2013, © David Lynch, fot. mat. pras. Camerimage

 

[zwi]

Kwestia uczciwoci
Karolina Staszak

Artyku Krystyny Raskiej-Gorgolewskiej pisany na marginesie wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” moe wzbudzi sprzeciw w niektrych czytelnikach – bo jak mona piszc o artystach, powici tyle miejsca na polityk?! Ale tekst naszej autorki jest z jednej strony reakcj na prby upolitycznienia poznaskiej wystawy (wpisanie jej w kontekst zagroonej w Polsce demokracji, w tym – wolnoci artystycznej »

reklama

malarstwo informacje - czytanie modych - sztuka wspczesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka modych