strona gwna
wybierz miasto:
B C D G H I K L M N S W

Nowy Jork
Whitney Museum of American Art
"Mary Corse: A Survey of Light"
08.06.2018 - 25.11.2018

To zaskakujce, e sztuka Mary Corse (ur. 1945) przez lata nie doczekaa si nalenej retrospektywnej wystawy. Amerykaska artystka tworzy nieprzerwanie od pocztku lat 60. XX wieku, kontynuujc z niezwyk konsekwencj tradycj kalifornijskiego ruchu Light & Space. Wprawdzie reprezentuj j znane galerie (m. in. Lehmann Maupin czy Lisson Gallery), ale obecno dzie Amerykanki na wystawach jest nika. Szans, by zapozna si z zaledwie wycinkiem dorobku Corse stanowia w 2011 roku przekrojowa ekspozycja „Pacific Standard Time: Crosscurrents in LA Painting and Sculpture, 1950-1970” w Getty Museum. Wreszcie, po siedmiu latach od niej, Whitney Museum of American Art zgromadzio prace, naznaczajce ca twrcz drog artystki. „Jej kluczowy wkad w histori sztuki amerykaskiej tkwi niemal cakowicie w malarstwie, rozumianym jako miejsce materiaowego, kompozycyjnego, a take percepcyjnego eksperymentowania wok zagadnienia wiata” – stwierdza Kim Conaty, kuratorka w Whitney.
Corse uczya si na University of California i w Chouinard Art Institute. Ju w trakcie studiw koncentrowaa si niemal wycznie na monochromatycznej malarskiej abstrakcji. Jej wczesne obrazy przyjmoway rnorodne ksztaty (shaped canvases), jednake pozostaway minimalistycznie surowe. Idc z nurtem, jaki reprezentowali jej akolici (m. in. James Turrell, Michael Asher), tworzcy przestrzenne dziea, Corse zacza kreowa trjwymiarowe obiekty pomalowane biaym akrylem, przypominajce filary. Krtki epizod dziaa rzebiarskich da jej sposobno badania rozmaitych tworzyw na potrzeby malarstwa: rnych rodzajw metali, szka, pleksiglasu i lamp jarzeniowych. Wybr takich materiaw wynika z zainteresowania artystki wiatem, a dokadnie – z prby utrwalenia wiata w obrazie. Uycie srebrnych blach czy lightboksw wizao prace z ich przedmiotowym wymiarem, od czego artystka usiowaa uwolni swoje malarstwo. Przeomowy okaza si rok 1968, kiedy to, jedc po Malibu, Corse dostrzega zachodzce soce, odbijajce si w krysztakach zatopionych w farbie pasw drogowych. Od tamtej pory te mikroskopijne, refleksyjne drobiny stay si ulubionym medium Amerykanki. Do dzi artystka pokrywa nimi ptna w taki sposb, by wraz ze zmieniajc si pozycj widza, zmienia si rwnie ukad wietlistych pasm czy kwadratw. Szklany py nie tyle odbija, ile zaamuje wiato, dziki czemu o ksztacie dziea decyduj zarwno warunki zewntrzne, jak i percepcyjne widza. Dla Corse istotne jest to, by dwoje odbiorcw, stojcych przed tym samym obrazem, widziao go w odmienny sposb.
Wystawa w Whitney Museum of American Art jest pierwsz retrospektyw Mary Corse. Jej dopenienie stanowi dugoterminowy pokaz w Dia Beacon, gdzie punkt cikoci spoczywa na relacji midzy geometri a gestem w sztuce Amerykanki. Obie prezentacje daj asumpt, by ponownie przestudiowa twrczo spod znaku Light & Space Movement, w ktrej malarstwo zostao zdominowane przez dziaania instalacyjne i enviromentowe. (Wojciech Delikta)

Mary Corse, „Untitled (Electric Light)”, 1968-2017, Courtesy Kayne Griffin Corcoran, Los Angeles, and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong, fot. © Mary Corse, mat. pras. Whitney Museum of American Art

[zwi]

Sposb na pustk
Karolina Staszak

Warhol oferuje jedynie powierzchown wizj materialnego wiata, a »przebyski« nieba i pieka nie s bardziej odkrywcze ni te, ktre moemy czerpa z plastikowych madonn i tanich religijnych bibelotw. Pustka w jego dziele nigdy nie bya nawet odpowiednikiem tej kontemplacyjnej pustki i ciszy, ktr mistycy od dawna kojarzyli z odrzuceniem swojego »ja« i wzbogaceniem duszy (...). „Tania »

reklama
reklama

malarstwo informacje - czytanie modych - sztuka wspczesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka modych