Hamburger Bahnhof
"Painter, Mentor, Magician. Otto Mueller and His Network in Wroc³aw"
12.10.2018 - 03.03.2019

Berlinische Galerie
"Freedom. The Art of the Novembergruppe 1918-1935"
09.11.2018 - 11.03.2019

Najnowsza
wystawa w Berlinische Galerie ods³ania historiê interesuj±cego, acz nieco
zapomnianego ju¿ zjawiska, jakim by³a Novembergruppe – za³o¿one w 1918 roku w
Berlinie „towarzystwo radykalnych artystów sztuk piêknych”. Nazwa tego
ugrupowania pochodzi od niemieckiej rewolucji listopadowej z prze³omu lat
1918-1919. Wewn±trzpañstwowe napiêcia spo³eczne i polityczna walka o w³adzê
w¶ród socjaldemokratów sk³oni³y artystów do reakcji – próby zjednoczenia
rodaków poprzez sztukê. W manife¶cie (powo³uj±c siê na francuskie has³a
wolno¶ci, równo¶ci i braterstwa) okre¶lili swój cel: jak najsilniejsze
zbli¿enie ludzi do sztuki, co znajdowa³o odbicie w tematyce dzie³, wyborze
miejsc ekspozycji czy powstawaniu prac „w s³u¿bie spo³eczeñstwu” (np. projekty
budynków u¿yteczno¶ci publicznej). Do narodzin Grupy Listopadowej przyczynili
siê Max Pechstein i Cézar Klein, do których do³±czyli wkrótce liczni twórcy,
m.in. Otto Dix, George Grosz, Raoul Hausmann, Hannah Höh i Rudolf Belling.
Towarzystwo jednoczy³o malarzy, rze¼biarzy, poetów i architektów dzia³aj±cych w
ró¿nych estetycznych stylistykach. Jak pisa³ historyk sztuki, Will Grohmann:
„Fenomen polega³ na tym (z pewnymi wyj±tkami), ¿e ka¿dy czu³ siê czê¶ci±
spo³eczno¶ci, moralnie przekonany, ¿e ludzie s± w gruncie rzeczy dobrzy i chc±
wspólnie budowaæ lepszy ¶wiat”. Miêdzy 1919 a 1932 rokiem cz³onkowie Novembergruppe
zorganizowali blisko 40 wystaw, a tak¿e wyk³adów oraz koncertów. Publikowali
czasopisma i ksi±¿ki. Grupa zosta³a rozwi±zana po przejêciu w³adzy przez
nazistów. Do 1969 roku (kiedy ukaza³a siê monografia autorstwa Helgi Kliemann)
wiedzieli o niej nieliczni (wiele materia³ów archiwalnych przepad³o).
Pokaz
w Berlinie – na który z³o¿y³o siê 119 dzie³ 69 twórców – podzielony zosta³ na
cztery sekcje: „Wyzwalaj±ce energie nowej sztuki”, „Dada i skandal”,
„Abstrakcja i rzeczowo¶æ”, „Nowa architektura” oraz „Narzucony koniec”.
Opowiedziane chronologicznie losy Novembergruppe ujawniaj± jej wewnêtrzn±
ró¿norodno¶æ (od kubofuturystycznych i ekspresjonistycznych eksperymentów,
przez abstrakcjê i zapowied¼ Nowej Rzeczowo¶ci, po „Neue Bauen” – innowacyjne
tendencje w architekturze, promowane przez Ludwiga Miese van der Rohe, który w
1924 roku przej±³ kierownictwo nad wspólnot± artystów). Co wiêcej, ekspozycja w
Berlinische Galerie prezentuje sztukê autorów spoza Republiki Weimarskiej,
pozostaj±cych jednak w ¶cis³ej relacji z Niemcami. To miêdzy innymi: Piet
Mondrian, Issai Kulvianski, Paul Klee i El Lissitzky. Wystawa zbiega siê z
jubileuszem ukonstytuowania siê grupy, traktuj±c jej dzia³alno¶æ nie tyle jako
element berliñskiej sceny artystycznej, ile rozdzia³ w niemieckiej i
europejskiej historii sztuki. ( Wojciech Delikta)
Große Berliner Kunstausstellung 1928, Mitglieder der Hängekommission der Novembergruppe V. I. n. r. Moriz Melzer, Hugo Graetz, Ewald Mataré, Otto Möller, Georg Tappert, Max Dungert, Walter Kapman, Ines Wetze,fot. mat. pras. Berlinische Galerie
[zwiñ]![]() ![]() | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
malarstwo informacje - czytanie m³odych - sztuka wspó³czesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka m³odych