strona g³ówna
wybierz miasto:
A B C E F G H I K L M N P R S T W KONKURSY

Berlin
Berlinische Galerie
"Freedom. The Art of the Novembergruppe 1918-1935"
09.11.2018 - 11.03.2019

Najnowsza wystawa w Berlinische Galerie ods³ania historiê interesuj±cego, acz nieco zapomnianego ju¿ zjawiska, jakim by³a Novembergruppe – za³o¿one w 1918 roku w Berlinie „towarzystwo radykalnych artystów sztuk piêknych”. Nazwa tego ugrupowania pochodzi od niemieckiej rewolucji listopadowej z prze³omu lat 1918-1919. Wewn±trzpañstwowe napiêcia spo³eczne i polityczna walka o w³adzê w¶ród socjaldemokratów sk³oni³y artystów do reakcji – próby zjednoczenia rodaków poprzez sztukê. W manife¶cie (powo³uj±c siê na francuskie has³a wolno¶ci, równo¶ci i braterstwa) okre¶lili swój cel: jak najsilniejsze zbli¿enie ludzi do sztuki, co znajdowa³o odbicie w tematyce dzie³, wyborze miejsc ekspozycji czy powstawaniu prac „w s³u¿bie spo³eczeñstwu” (np. projekty budynków u¿yteczno¶ci publicznej). Do narodzin Grupy Listopadowej przyczynili siê Max Pechstein i Cézar Klein, do których do³±czyli wkrótce liczni twórcy, m.in. Otto Dix, George Grosz, Raoul Hausmann, Hannah Höh i Rudolf Belling. Towarzystwo jednoczy³o malarzy, rze¼biarzy, poetów i architektów dzia³aj±cych w ró¿nych estetycznych stylistykach. Jak pisa³ historyk sztuki, Will Grohmann: „Fenomen polega³ na tym (z pewnymi wyj±tkami), ¿e ka¿dy czu³ siê czê¶ci± spo³eczno¶ci, moralnie przekonany, ¿e ludzie s± w gruncie rzeczy dobrzy i chc± wspólnie budowaæ lepszy ¶wiat”. Miêdzy 1919 a 1932 rokiem cz³onkowie Novembergruppe zorganizowali blisko 40 wystaw, a tak¿e wyk³adów oraz koncertów. Publikowali czasopisma i ksi±¿ki. Grupa zosta³a rozwi±zana po przejêciu w³adzy przez nazistów. Do 1969 roku (kiedy ukaza³a siê monografia autorstwa Helgi Kliemann) wiedzieli o niej nieliczni (wiele materia³ów archiwalnych przepad³o).
Pokaz w Berlinie – na który z³o¿y³o siê 119 dzie³ 69 twórców – podzielony zosta³ na cztery sekcje: „Wyzwalaj±ce energie nowej sztuki”, „Dada i skandal”, „Abstrakcja i rzeczowo¶æ”, „Nowa architektura” oraz „Narzucony koniec”. Opowiedziane chronologicznie losy Novembergruppe ujawniaj± jej wewnêtrzn± ró¿norodno¶æ (od kubofuturystycznych i ekspresjonistycznych eksperymentów, przez abstrakcjê i zapowied¼ Nowej Rzeczowo¶ci, po „Neue Bauen” – innowacyjne tendencje w architekturze, promowane przez Ludwiga Miese van der Rohe, który w 1924 roku przej±³ kierownictwo nad wspólnot± artystów). Co wiêcej, ekspozycja w Berlinische Galerie prezentuje sztukê autorów spoza Republiki Weimarskiej, pozostaj±cych jednak w ¶cis³ej relacji z Niemcami. To miêdzy innymi: Piet Mondrian, Issai Kulvianski, Paul Klee i El Lissitzky. Wystawa zbiega siê z jubileuszem ukonstytuowania siê grupy, traktuj±c jej dzia³alno¶æ nie tyle jako element berliñskiej sceny artystycznej, ile rozdzia³ w niemieckiej i europejskiej historii sztuki. ( Wojciech Delikta)

Große Berliner Kunstausstellung 1928, Mitglieder der Hängekommission der Novembergruppe V. I. n. r. Moriz Melzer, Hugo Graetz, Ewald Mataré, Otto Möller, Georg Tappert, Max Dungert, Walter Kapman, Ines Wetze,fot. mat. pras. Berlinische Galerie

[zwiñ]

   »

£ad i nadzieja
Karolina Staszak

Jednym z najbardziej fascynuj±cych aspektów ludzkiego ¿ycia – zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i spo³ecznym – jest ci±g³e przeplatanie siê konstrukcji z dekonstrukcj±, budowania z burzeniem, (od)rodzenia z (ob)umieraniem – nie jako zwyczajnie nastêpuj±cych po sobie, ale przede wszystkim siebie warunkuj±cych. Dopatrywanie siê w rozk³adzie i upadku okazji do twórczego powstania to odruch nadziei, ale tak¿e realizm oczekiwañ »

reklama

malarstwo informacje - czytanie m³odych - sztuka wspó³czesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka m³odych