
Muzeum Górno¶l±skie
"£ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019

Retrospektywa
przygotowana we wspó³pracy z artyst± zaprezentuje prace £ukasza Korolkiewicza
od okresu debiutu po dzie³a najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunków z
kolekcji £ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu.
Rozpoczynaj±ce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s±
charakteru s³u¿ebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dzie³a sztuki to
istotny akcent wystawy, obrazuj±cy drogê twórczych poszukiwañ, inspiracji i
kreowania w³asnej wizji twórczej. Wybrane akordy wczesnych dzia³añ w obszarach
realizacji artystycznych bêd± jeszcze rozbrzmiewaæ w kolejnych latach, ale ju¿
w zakresie prac malarskich. Czê¶æ stylistycznych „eksperymentów” zaniknie
jednak bezpowrotnie.
Obrazy
powsta³e na przestrzeni nastêpuj±cych po sobie dekad uwidoczni± ró¿norodno¶æ
podejmowanych przez artystê w±tków tematycznych, które przez samego autora czêsto
zamykane s± w ramy okre¶lonego cyklu. Obok w³asnych do¶wiadczeñ stanowi±cych
tak istotne zagadnienie pracy twórczej obrazy ujawni± inspiracjê dzie³ami
innych artystów, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a tak¿e sztuk± polskiego
modernizmu, w szczególno¶ci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja
nie jest odbiciem ¶wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez £ukasza
Korolkiewicza. Przeciwstawi siê czêsto powielanej tezie, definiuj±cej twórczo¶æ
artysty jako przyk³ad hiper- b±d¼ fotorealizmu. £ukasz Korolkiewicz, pomijaj±c
okres lat 80., nie komentowa³ bie¿±cych wydarzeñ w kraju. Zaj±³ miejsce gdzie¶
obok, wyre¿yserowa³ swój w³asny ¶wiat, czêsto wcielaj±c siê w rolê obserwatora.
Wystawa mo¿e wzbudziæ w odbiorcy lawinê pytañ, domys³ów, poczucie
wielowymiarowych mo¿liwo¶ci interpretacyjnych. Sprowokuje równie¿ pytanie o
granicê analizy dzie³a sztuki oraz jego recepcjê. Twórczo¶æ Korolkiewicza
otwiera drogê dla wyobra¼ni, do poszukiwañ w obszarach historii sztuki, w
zakamarkach w³asnego umys³u.

Pa³ac Kultury Zag³êbia / Galeria Sztuki
"10. Miêdzynarodowe Biennale Miniatury - Wystawa"
08.02.2019 - 10.03.2019

Od 8 lutego w przestrzeniach Galerii Sztuki Pa³acu Kultury Zag³êbia bêdzie mo¿na podziwiaæ miniatury, które nades³ali arty¶ci z ca³ego ¶wiata na konkurs 10. Miêdzynarodowego Biennale Miniatury w Czêstochowie. Wystawa, zawieraj±ca najlepsze z konkursowych prac, potrwa do 10 marca. Miêdzynarodowe Biennale Miniatury odbywa siê co dwa lata przy O¶rodku Promocji Kultury Gaude Mater w Czêstochowie. Ostatnia jego edycja przyci±gnê³a 254 autorów z ró¿nych zak±tków globu, którzy nades³ali ³±cznie a¿ 671 prac. Jury konkursu zakwalifikowa³o na wystawê 289 miniatur 153 autorów, które zobaczymy w pa³acowej galerii. To nie pierwszy raz, kiedy Biennale go¶ci w murach PKZ, jednak za ka¿dym razem cieszy siê ono sporym zainteresowaniem nie tylko doros³ych, ale te¿ m³odzie¿y. Zaprezentowane miniatury to przyk³ad tego jak mo¿na zamkn±æ otaczaj±c± nas rzeczywisto¶æ w bardzo ma³ym formacie, stosuj±c ró¿ne techniki artystyczne. W ramach wystawy odbêd± siê równie¿ warsztaty dla dzieci. Szczegó³owych informacji udzielaj± opiekunowie galerii pod nr tel. 32 733 88 17
wystawa w PKZ, fot. Marek Weso³owski
[zwiñ]
Gdañska Galeria Miejska 1
Przemek Branas, "I wonna be Your colonizer"
25.01.2019 - 03.03.2019


Muzeum w Gliwicach – Willa Caro
"Kresy w sztuce. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie"
16.02.2019 - 23.06.2019

Na
wystawie znajd± siê obrazy wybitnych polskich artystów, pochodz±ce ze zbiorów
Muzeum Narodowego w Krakowie, m.in. Józefa Che³moñskiego, Adama Chmielowskiego,
Leona Wyczó³kowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Fa³ata, Ferdynanda
Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy najsilniej zwi±zanego z Kresami Jana
Stanis³awskiego. Ich malarska twórczo¶æ stanowi zapis niezwyk³ego kolorytu ¿ycia
na kresowych rubie¿ach, bêd±c jednocze¶nie ¶wiadectwem fascynacji bezkresem
tamtejszego pejza¿u.
Romantyczne
fascynacje Kresami rozpoczê³y siê pod koniec XVIII wieku wraz z mod± na
rysunkowe serie samodzielnych krajobrazów, utrzymanych w
sentymentalno-nastrojowej aurze i bêd±cych najczê¶ciej rodzajem dziennika z
patriotyczno-inwentaryzacyjnej podró¿y. Z przes³anek marzeñ o wolno¶ci i
niepodleg³o¶ci zrodzi³a siê równie¿ twórczo¶æ malarzy historycznych zwi±zanych
ze ¶rodowiskiem monachijskim. Ponowny renesans tematów kresowych nast±pi³ w
sztuce okresu M³odej Polski. Dokona³ siê wówczas zwrot ku symbolizmowi, przy
równoczesnych powrotach do romantycznej idei pos³annictwa narodowego. Kresy w
dalszym ci±gu nios³y ze sob± symboliczno-nostalgiczne fascynacje, ale przed
kolejnym pokoleniem artystów odkry³y równie¿ nowe mo¿liwo¶ci formalne –
niepowtarzalne ¶wiat³o i kolor. M³oda Polska odkry³a równie¿ Huculszczyznê – ¿ywio³owo¶æ
tamtejszego folkloru, egzotykê strojów i obyczajów. Ostatnim przejawem
malarskich fascynacji polskimi Kresami, by³y lata 30. XX wieku, kiedy do rangi
„Aten wo³yñskich” urós³ Krzemieniec.
Jan Stanis³awski, „Bodiak”, 1885, ze zbiorów MNK, mat. pras. Muzeum w Gliwicach
[zwiñ]![]() ![]() | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
malarstwo informacje - czytanie m³odych - sztuka wspó³czesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka m³odych