strona g³ówna
wybierz miasto:
B C Æ D G K L £ N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Górno¶l±skie
"£ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wspó³pracy z artyst± zaprezentuje prace £ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dzie³a najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunków z kolekcji £ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu. Rozpoczynaj±ce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s± charakteru s³u¿ebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dzie³a sztuki to istotny akcent wystawy, obrazuj±cy drogê twórczych poszukiwañ, inspiracji i kreowania w³asnej wizji twórczej. Wybrane akordy wczesnych dzia³añ w obszarach realizacji artystycznych bêd± jeszcze rozbrzmiewaæ w kolejnych latach, ale ju¿ w zakresie prac malarskich. Czê¶æ stylistycznych „eksperymentów” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powsta³e na przestrzeni nastêpuj±cych po sobie dekad uwidoczni± ró¿norodno¶æ podejmowanych przez artystê w±tków tematycznych, które przez samego autora czêsto zamykane s± w ramy okre¶lonego cyklu. Obok w³asnych do¶wiadczeñ stanowi±cych tak istotne zagadnienie pracy twórczej obrazy ujawni± inspiracjê dzie³ami innych artystów, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a tak¿e sztuk± polskiego modernizmu, w szczególno¶ci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem ¶wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez £ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi siê czêsto powielanej tezie, definiuj±cej twórczo¶æ artysty jako przyk³ad hiper- b±d¼ fotorealizmu. £ukasz Korolkiewicz, pomijaj±c okres lat 80., nie komentowa³ bie¿±cych wydarzeñ w kraju. Zaj±³ miejsce gdzie¶ obok, wyre¿yserowa³ swój w³asny ¶wiat, czêsto wcielaj±c siê w rolê obserwatora. Wystawa mo¿e wzbudziæ w odbiorcy lawinê pytañ, domys³ów, poczucie wielowymiarowych mo¿liwo¶ci interpretacyjnych. Sprowokuje równie¿ pytanie o granicê analizy dzie³a sztuki oraz jego recepcjê. Twórczo¶æ Korolkiewicza otwiera drogê dla wyobra¼ni, do poszukiwañ w obszarach historii sztuki, w zakamarkach w³asnego umys³u.

£ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, p³ótno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu
[zwiñ]


Gliwice
Muzeum w Gliwicach – Willa Caro
"Kresy w sztuce. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie"
16.02.2019 - 23.06.2019
Patronat „Arteonu”

Na wystawie znajd± siê obrazy wybitnych polskich artystów, pochodz±ce ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, m.in. Józefa Che³moñskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczó³kowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Fa³ata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy najsilniej zwi±zanego z Kresami Jana Stanis³awskiego. Ich malarska twórczo¶æ stanowi zapis niezwyk³ego kolorytu ¿ycia na kresowych rubie¿ach, bêd±c jednocze¶nie ¶wiadectwem fascynacji bezkresem tamtejszego pejza¿u.
Romantyczne fascynacje Kresami rozpoczê³y siê pod koniec XVIII wieku wraz z mod± na rysunkowe serie samodzielnych krajobrazów, utrzymanych w sentymentalno-nastrojowej aurze i bêd±cych najczê¶ciej rodzajem dziennika z patriotyczno-inwentaryzacyjnej podró¿y. Z przes³anek marzeñ o wolno¶ci i niepodleg³o¶ci zrodzi³a siê równie¿ twórczo¶æ malarzy historycznych zwi±zanych ze ¶rodowiskiem monachijskim. Ponowny renesans tematów kresowych nast±pi³ w sztuce okresu M³odej Polski. Dokona³ siê wówczas zwrot ku symbolizmowi, przy równoczesnych powrotach do romantycznej idei pos³annictwa narodowego. Kresy w dalszym ci±gu nios³y ze sob± symboliczno-nostalgiczne fascynacje, ale przed kolejnym pokoleniem artystów odkry³y równie¿ nowe mo¿liwo¶ci formalne – niepowtarzalne ¶wiat³o i kolor. M³oda Polska odkry³a równie¿ Huculszczyznê – ¿ywio³owo¶æ tamtejszego folkloru, egzotykê strojów i obyczajów. Ostatnim przejawem malarskich fascynacji polskimi Kresami, by³y lata 30. XX wieku, kiedy do rangi „Aten wo³yñskich” urós³ Krzemieniec. 

Jan Stanis³awski, „Bodiak”, 1885, ze zbiorów MNK, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwiñ]

«   »

£ad i nadzieja
Karolina Staszak

Jednym z najbardziej fascynuj±cych aspektów ludzkiego ¿ycia – zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i spo³ecznym – jest ci±g³e przeplatanie siê konstrukcji z dekonstrukcj±, budowania z burzeniem, (od)rodzenia z (ob)umieraniem – nie jako zwyczajnie nastêpuj±cych po sobie, ale przede wszystkim siebie warunkuj±cych. Dopatrywanie siê w rozk³adzie i upadku okazji do twórczego powstania to odruch nadziei, ale tak¿e realizm oczekiwañ »

reklama

malarstwo informacje - czytanie m³odych - sztuka wspó³czesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka m³odych