strona główna > gdzie kupić
wybierz miasto:
A B C D E F H K L M N P R S W KONKURSY

Monachium
Museum Brandhorst
"Forever Young – 10 Years of Museum Brandhorst"
24.05.2019 - 30.04.2020

Wiele wydarzyło się w Museum Brandhorst od momentu jego powstania w 2009 roku. Monachijska instytucja, ufundowana przez Anette Brandhorst i Udo Fritz-Hermanna, świętuje w maju dekadę istnienia. W ciągu ostatnich dziesięciu lat kolekcja tego prywatnego muzeum sztuki nowoczesnej rozrosła się z 700 do 1200 eksponatów, mapując artystyczną historię od lat 60. XX wieku do dziś. Na jubileuszowej wystawie pod tytułem „Forever Young” zostanie zaprezentowanych 190 dzieł 45 twórców, które grawitować będą wokół trzech obszarów tematycznych, kluczowych dla zbiorów muzeum, tj. pop-artu, tożsamości w dobie kapitalizmu oraz współczesnego malarstwa i jego przyszłości.

Museum Brandhorst narodziło się z inicjatywy Anette Brandhorst – spadkobierczyni założycieli niemieckiego koncernu chemicznego Henkel – która na początku lat 70. zaczęła kolekcjonować dzieła sztuki. Po śmierci fundatorki w 1999 roku jej mąż przekazał zbiory władzom Bawarii. Włodarze landu zostali zobligowani do wyznaczenia stosownego lokum lub stworzenia siedziby dla podarowanej im kolekcji. Budynek, zaprojektowany przez biuro architektoniczne Sauerbruch Hutton, mieści się dziś między monachijskimi Alte Pinakothek, Neue Pinakothek i Pinakothek der Moderne, tworząc pewnego rodzaju muzealną enklawę w środku miasta. Kubiczna bryła przyciąga uwagę charakterystycznymi elewacjami, pokrytymi 36 tysiącami wielobarwnych glazurowanych pionowych płytek. Gdy przechodzi się wzdłuż murów, kolory wąskich kafli zdają się zmieniać, podobnie jak w sztuce op-artowej. O ile w zbiory Brandhorst wpisały się dzieła awangardy z początku XX wieku (m. in. Pablo Picasso, Kurt Schwitters, Kazimierz Malewicz), o tyle estetyczne zainteresowanie kolekcjonerów skupiło się w głównej mierze na drugiej połowie stulecia. We wnętrzu muzeum – o ascetycznym charakterze – mieszczą się prace m.in. Josepha Beuysa, Jannisa Kounellisa, Alexa Katza, Roberta Gobera, Bruce’a Naumana, Basquiata, Dana Flavina, Andy’ego Warhola i Damiena Hirsta. Museum Brandhorst posiada również ponad 170 prac Cy Twombly’ego, co czyni ten zbiór największym, jaki znajduje się poza granicami Stanów Zjednoczonych. Jest w nim namalowany przez Amerykanina cykl dwunastu obrazów „Lepanto”, zajmujący osobną, poligonalną salę. Nieopodal głównego gmachu stoi także niewielki XIX-wieczny budynek (tzw. Türkentor), funkcjonujący dziś jako przestrzeń ekspozycyjna dla rzeźbiarskiej realizacji „Large Red Sphere” Waltera De Marii.
Museum Brandhorst było organizatorem wielu interesujących monografii (m. in. Alexa Katza, Eda Ruscha, Richarda Avedona), a także przekrojowych wystaw problemowych, jak choćby „Dark Pop” oraz „Painting 2.0: Painting in the Information Age”. Ekspozycja uświetniająca dziesięciolecie muzeum przypomni jego założenia, a także da wgląd w bogatą kolekcję sztuki oraz w dalsze plany rozwoju monachijskiej instytucji.  Wojciech Delikta

Museum Brandhorst w Monachium, fot. Wojciech Delikta
[zwiń]

   »

Listopadowy „Arteon” już w sprzedaży, a w nim:Wojciech Delikta przedstawia sylwetkę i twórczość Dory Maar w kontekście retrospektywnej wystawy w Tate Modern w Londynie. Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystawę „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a Georgii Gruew pisze o Williamie Blake’u z okazji wystawy jego dzieł w Tate Britain. Z kolei Kajetan Giziński recenzuje 7. Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu. W najnowszym „Arteonie” także: o pokazie „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, odbywającym się w Muzeum Sztuki w Łodzi, pisze Karolina Greś. Twórczość Pawła Nowaka przedstawia Zofia Jabłonowska-Ratajska. W rubryce „Czytanie sztuki” Karolina Staszak omawia plakat tegorocznego Marszu Niepodległości. Z kolei Zbigniew J. Mańkowski zastanawia się nad wolnością artysty w kontekście filmu „Van Gogh. U bram wieczności”. W listopadowym „Arteonie” również: w ramach działu „Sztuka młodych” Maria Roszyk omawia twórczość Joanny Pietrowicz, a w rubryce „Zaprojektowane” Ilona Rosiak-Łukaszewicz prezentuje biżuterię etniczną jako kod kulturowy. Zapraszamy do lektury!

Okładka: Dora Maar, „The years lie in wait for you”,c. 1935, photograph, gelatin silver print on paper 355 × 254 mm, The William Talbott Hillman Collection, © ADAGP, Paris and DACS, London 2019, mat. pras. Tate Modern

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

W sieci salonów „Empik” i innych punktach sprzedaży prasy.

A także:

Katowice
Zła Buka, Rondo Ziętka 1

Kraków
Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Lipowa 4

Opole
Galeria Sztuki "Autor", ul. Rynek 10

Poznań
Sklep dla plastyków „Art – Mat”, ul. 23 Lutego 20
Galeria Miejska „Arsenał”, Stary Rynek 3
Księgarnia „Powszechna’, ul. Szkolna 5
CIM, ul. F. Ratajczaka 44
Muzeum Narodowe, Al. Marcinkowskiego 9

Szczecin
Trafostacja Sztuki, ul. Św. Ducha 4

Toruń
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu", ul. Wały Gen. Sikorskiego 13

Warszawa
Galeria „Zachęta” pl. Małachowskiego 3
Księgarnia "Serenissima", CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2

Wrocław
Muzeum Narodowe, pl. Powstańców Warszawy